logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Spoločnou hodnotou pre všetky generácie je zdravie


Podľa prieskumu Eurofound až 26 % Slovákov má sedavé zamestnanie a 35 % udáva, že sedením strávi štvrtinu až tri štvrtiny pracovného času. Práca za jedným kancelárskym stolom a pre jedného zamestnávateľa po celý produktívny život už nie je štandardom. Firmy, ktoré chcú uspieť v boji o zamestnancov, mali by dbať na ich fyzické a psychické zdravie. Aj to zaznelo na 9. ročníku konferencie Trendy v starostlivosti o zdravie zamestnancov u nás a vo svete 2019.

Kancelárie podporujúce zdravie zamestnancov

Konferencia je Trendy v starostlivosti o zdravie zamestnancov u nás a vo svete 2019 je súčasťou projektu Zdravá firma roka. Situácia na pracovnom trhu je náročná, nezamestnanosť rekordne nízke a nároky ľudí zasa rekordne vysoké. Práca na celý život už nie je štandardom a keď si chcú dnes firmy zamestnancov udržať  Zamestnanci majú odlišné predstavy o benefitoch. Vo víziach a hodnotách firmy musí byť zakomponovaná téma zdravého životného štýlu. Pre firmy to znamená vytvorenie atraktívneho prostredia pre zamestnancov a poskytnutie doteraz nevídaných benefitov, i vo forme nových pracovných pozícií, napríklad maséra.

Zeleň

Ilustračné foto: Pixabay.com

Mgr. Eva Klimová, psychológ a osobný kouč zo spoločnosti HEURECA HRC, s.r.o. hovorila o tom, že zdravie spoločnou hodnotou všetkých generácií (X, Y aj Z) je zdravie. „Paradoxne až vtedy, keď potrebujeme zdravotnú pomoc, vtedy prehodnocujeme náš postoj k zdraviu. Pre mnohých je stresujúce už len to, ako definovať a uchopiť zdravý životný štýl. Existuje množstvo často protichodných informácií. Niekde je takto vnímaný iba šport a tréningy 4x do týždňa, inde akýkoľvek pohyb. Niekto za prejav zdravého životného štýlu považuje už uprednostnenie chôdze po schodoch oproti použitiu výťahu.“ Práve v tomto smere pomáha kreatívna navigácia a architektúra, ktoré nabádajú použiť ako prvé schody. Už dnes majú takmer všetci zamestnávatelia takpovediac v ponuke „zelené steny“, zelený priestor, alebo bohatú zeleň v kancelárii. Lákajú na správne osvetlenie a veľa prirodzeného slnečného svetla, ďalší poskytujú zdravú výživu, čerstvé ovocie zdarma a pod. Aké sú ďalšie trendy v oblasti zdravia a dosahovania psychickej a fyzickej rovnováhy na pracovisku?

V prvom rade je to vytváranie ergonomického pracovného prostredia s oddychovými zónami, v ktorých sa možno zahrať rýchle relaxačné hry (stolný futbal napríklad). Preferované sú spomínané zelené steny. Medzinárodné firmy poskytujú aj ďalšie možnosti prestávok, relaxácie, siesty, k dispozícii sú tiché miestnosti a rôzne veľký objem dovoleniek navyše a tzv. sick days, teda dní na rýchle zotavenie spôsobené napríklad chorobou alebo stavom, ktorý nedovoľuje pracovať v kancelárii. Súčasné výskumy totiž potvrdzujú, že ak je zamestnanec zle oddýchnutý, spánkovo deprivovaný, tak nepodáva želaný výkon. Naopak, stav tela pri nedostatku spánku sa veľmi ponáša na stav v opitosti. Hoci je alkohol je na väčšine pracovísk v pracovnej dobe zakázaný, ospalí zamestnanci a manažéri sú tolerovaní.

Interný manažér šťastia, masér a kouč

Niektoré spoločnosti majú samostatnú funkciu happy manažéra, ale E. Klimová upozorňuje, že náplň jeho (jej) práce musí byť presne zadefinovaná. Happy manažér nie je vhodný pre každú firmu, podobne ako domáci maznáčikovia (zvyčajne psy) v kancelárii. Tie sú skôr dovolené v menších firmách. Avšak podobne ako manažéri šťastia sa bude vynárať dopyt po ďalších typoch zamestnancov, ako sú fit tréner, maséri, firemní psychológovia a interní poradcovia zdravého životného štýlu a kouči.

Masér

Ilustračné foto: Pixabay.com

V rámci športových a pohybových aktivít firmy priamo v kancelárskych budovách budujú parkoviská pre bicykle, sprchy a často aj investujú do okolitých cyklotrás. E. Klimová odporúča, aby zamestnávatelia pravidelne robili osvetu a vzdelávali zamestnancov v oblasti udržania zdravia a výživy a aby realizovali pravidelné preventívne prehliadky. Osvedčilo sa pestrejšie menu v kantíne so zameraním na zdravšie alternatívy jedál, ovocie do firiem, fresh bary, pitný režim či vitamínové balíčky. Za účelom osvety možno využiť rôzne interné bulletiny, nástenky v kancelárii, blogy, lajkovacie súťaže na sociálnych sieťach a podobne. Nemnohé firmy poskytujú aj poradenstvo pre rodičov a rôzne kurzy pre zvládanie záťažových situácií.

Dôvodom zlyhania predsavzatí je slabá vôľa pri vytváraní návykov a nedostatok motivácie. V individuálnom prístupe k zdravému životnému štýlu zamestnancov môže byť motiváciou jednak príspevok na tieto aktivity a tiež podpora nadriadeného, lídra alebo vedenie pod krídlami interného kouča. „Napríklad aj toľko diskutovaný štvordňový pracovný týždeň. V zahraničí sa síce osvedčil, ľudia si dokázali lepšie zorganizovať úlohy a stihnúť povinnosti počas 4 pracovných dní. No, či by dlhodobo fungoval u nás je otázne, závisí to od naturelu,“ myslí si E. Klimová a dodáva: „Sú to práve manažéri, ktorí sú nositeľmi a tvorcami mikrokultúry, sú vzorom a majú zodpovednosť, majú právomoc riadiť alebo zorganizovať.

Porada v parku či na terase

Manažér nemusí byť nutne motorom športových aktivít, prvý v pelotóne. Osvedčuje sa i to, ak kolega pomáha kolegovi (známy systém „Skús to aj ty“). Pritom výzvy nemusia byť len individuálne, ale aj tímové a nemusí ísť nutne o beh alebo iný šport. Výbornou aktivitou je napríklad geocaching alebo z tých nízkonákladových porada v parku na lavičkách, porada počas chôdze alebo meeting na terase. Tieto aktivity narážajú aj na isté predsudky, naturel, že tí, ktorí relaxujú na terase alebo sa stretávajú v parku, ostatní ako „flákačov“. Je to istým spôsobom výsledkom na výkon zameranej spoločnosti. Pritom E. Klimová zdôrazňuje, že súťaživosť nie je pre všetkých a firma musí dodržiavať princíp dobrovoľnosti (napr. vytvorenie zdieľaného kalendára aktivít). Zároveň však má vytvoriť dostatočný priestor a množinu možností pre každého zamestnanca a každú snahu smerujúcu k zdravšiemu životnému štýlu oceniť. Zdravé kancelárske prostredie nie je módny výstrelok ani nejaký „západný“ trend. Je to dôležitá firemná hodnota, ktorá je spoločná pre zamestnancov všetkých generácií.

Redakcia Kancelarie.sk, Zdroj: Trendy v starostlivosti o zdravie zamestnancov u nás a vo svete 2019