Syndróm smradľavých budov
Parafráza na syndróm chorých budov (SCB, viac v článku na portáli Kancelarie.sk) je zámerná. Vôňa resp. pach je jedným z významných faktorov SCB. Ak sme spomínali toalety, tak typicky chlórový, „bazénový“ zápach mnohým vadí, ba aj spôsobuje problémy. Pritom často stačí dezinfekčné prípravky nahradiť rovnako účinným variantom bez chlóru. Citlivosť na vôňu a pachy je individuálna a najmä pri jedincoch, ktorí majú zvýšenú čuchovú vnímavosť sa stáva, že symptómy pretrvávajú, i keď sa zápach odstráni.
Ilustračné foto: Pixabay.co
Zápach v budove súvisí s nevyneseným odpadom, s neumytými riadmi a zabudnutými potravinami vo firemnej chladničke, s nánosom nečistôt z vonkajšieho prostredia, so znečistenou klimatizáciou a podobne. A to nielen v už obývaných budovách. Nové budovy tiež voňajú alebo smrdia. Jedným z dôvodov je napríklad koncentrácia formaldehydu, ktorého zdrojom sú stavebné drevotrieskové materiály, výplňové tepelnoizolačné materiály či nábytok vyrobený na báze drevotriesky.
Veľmi nepríjemným zdrojom zápachu sú mikroskopické vláknité huby, ktoré produkujú celý rad prchavých organických zlúčenín (spomeňme napr. etylhexanol, ktorý produkujú kmene Aspergillus versicolor). Huby a plesne sa rady usádzajú v klimatizácii a vzduchotechnike. Koncentráciu zapáchajúcich látok, ale aj pocit pohody a komfortu v budovách, významne ovplyvňuje zanedbanie údržby, čistoty, nízka intenzita alebo žiadne vetranie (o vetraní na Kancelarie.sk) a nesprávna vlhkosť vzduchu. Korporátny „smrad“ vadí nielen zamestnancom. Napokon i každý človek má svoj vlastný pach a keďže čuch sa vytvára ešte pred narodením, lekári neodporúčajú čerstvým mamičkám používať parfumy. V biznis sfére je nežiaduci zápach potu alebo vydýchaný vzduch v kancelárii. Na druhú stranu intenzívne navoňaný obchodný zástupca v malej rokovacej miestnosti nebýva vyhľadávaným spoločníkom.
Faktom je, že i vôňa samotná či zmes rôznych vôní, môže spôsobiť problémy. Mnohí ľudia majú alergie a isté vône resp. koncentrácie vôní sú spúšťačom reakcií, ako slzenie očí, kýchanie či bolesti hlavy. Čo sa týka zmesi rozličných vôní odborníci na scent marketing hovoria, že ľudia reagujú lepšie na jednu vôňu, ako na komplexné, viaczložkové vône. Boli uskutočnené viaceré štúdie, ktoré dokazujú, že človek sa rozpamätal na konkrétnu vôňu i rok potom, čo ju cítil prvýkrát. Dokonca si pamätali kde a za akých okolností danú vôňu cítili. Doprajte svojim zamestnancom a klientom správnu atmosféru.
Kancelarie.sk, zdroj: Scentair.com, Vzbb.sk, Americanexpress.com