Priemysel v októbri ťahali nahor najmä hutníci a výrobcovia elektrických zariadení. Obe tieto odvetvia zaznamenali relatívne silný medzimesačný rast (po očistení o sezónu na úrovni 5-6 %), pričom dynamika ich medziročného rastu sa vyšplhala do dvojciferných úrovní – hutníci 13,5 %, elektrické zariadenia 27,2 %. Len tieto dve odvetvia tak prispeli k medziročnému rastu priemyslu 3,4 pb. (t.j. ak by ostatné odvetvia ostali na úrovni minulého roka, medziročný rast priemyslu by dosiahol 3,4 %). Dvojciferný medziročný rast zaznamenal aj rafinérsky priemysel (17,0 %), a to aj napriek medzimesačnej stagnácií produkcie. V porovnaní so septembrom sa po zohľadnení sezóny zvýšila aj produkcia ťažiskového odvetvia slovenského priemyslu - automobilového priemyslu, v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka však bola jeho produkcia stále nižšia o 2,7% a medziročný rast priemyslu tak automobilový priemysel znižoval o -0,8 pb. Relatívne silný medzimesačný nárast produkcie, o viac ako štvrtinu, zaznamenala v októbri aj spotrebná elektronika, tu sa však jednalo len o klasický sezónny predvianočný nárast produkcie, navyše jeho rozsah mierne zaostal za štandardom minulých rokov - po očistení o sezónu produkcia v tomto odvetví medzimesačne mierne poklesla o -0,8%. Výroba spotrebnej elektroniky tak medziročne klesala o -7,5% a medziročný rast priemyslu znižovala o -0,5%.
ilustračné foto: Freeimages.com
Stavebníctvo ďalej klesá
Stavebníctvo ďalej klesá Stavebníctvo v októbri opäť klesalo, v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa jeho produkcia po zohľadnení tradičnej sezóny znížila o -0,3%, dynamika medziročného poklesu stavebníctva sa však zmiernila z -5,3% na -4,1%. Stavebníctvo pritom medziročne padalo v oboch segmentoch – výstavbe budov (-3,6%) aj infraštruktúry (-4,2%).
(ilustračné foto: freeimages.com)
Aj napriek tomu, že na Slovensku je v súčasnosti rozostavaných najviac kilometrov diaľnic, stavebná produkcia v segmente výstavby infraštruktúry tomu nenasvedčuje. Mohlo by to signalizovať výraznejší pokles vo výstavbe inej ako diaľničnej infraštruktúry, čo sa však mesiac pred komunálnymi voľbami zdá relatívne málo pravdepodobné. Pravdepodobnejší dôvod sa nám tak javí pomalšie tempo výstavby, ktoré súvisí s finančnými problémami staviteľov niektorých diaľničných úsekov. Domnievame sa totiž, že aktuálnym problémom slovenského stavebníctva je skôr strana ponuky ako dopytu.
Výhľad
Podľa indikátora ekonomického sentimentu Štatistického úradu ostáva nálada subjektov v priemysle stále relatívne dobrá, v posledných mesiacoch sa dokonca ďalej zlepšovala, pričom rástli aj očakávania podnikov priemyslu ohľadom budúcej produkcie. Takýto vývoj nás mierne prekvapil a naznačuje, že nami očakávané spomalenie v závere roka by nemuselo byť až tak výrazné. V protiklade k tomu však stoja čísla zahraničného obchodu (najmä exportov), ktoré stále naznačujú výrazné spomalenie zahraničného dopytu.
Nálada sa postupne zlepšuje aj v stavebníctve. Keďže aktuálne problémy vidíme skôr na strane ponuky, po vyriešení finančných problémov top hráčov odvetvia a opätovnej štandardizácií vzťahov v stavebníctve by sme sa mohli konečne dočkať aj robustnejšieho oživenia stavebnej produkcie. Predpokladáme však, že proces štandardizácie potrvá ešte niekoľko mesiacov, a tak sa medziročného rastu stavebníctva dočkáme v lepšom prípade najskôr v úvode budúceho roka. Medziročný rast stavebníctva bude navyše v posledných mesiacoch roka tlačiť smerom nadol aj vyššia minuloročná porovnávacia báza.
Zdroj:UniCredit Bank