logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Vhodné pracovné prostredie ako kľúč k produktivite


Význam zdravého pracovného prostredia pre produktivitu a zdravie pracovníkov si začína uvedomovať čoraz viac zamestnávateľov. K efektívnej prevencii chorôb prispieva zabezpečenie vhodných podmienok pre prácu, zohľadňujúcu širokú škálu faktorov od kvalitného osvetlenia až po dobrú akustiku. Práve komplexný prístup k starostlivosti o fyzickú i duševnú pohodu priaznivo ovplyvňuje nielen motiváciu zamestnancov, ale predovšetkým ich produktivitu a vzťah k práci. Tejto problematike sa venovala aj konferencia Starostlivosť o zdravie zamestnancov, ktorá sa pod záštitou iniciatívy Firma pre zdravie konalav priestoroch Senátu ČR. Ako dosiahnuť, aby sme v kanceláriách mali zdravé vnútorné prostredie, radili zástupcovia Českej rady pre šetrné budovy.

 

Prevencia a zdravý životný štýl

V Českej republike je ročne evidovaných okolo 2,5 milióna prípadov pracovnej neschopnosti z dôvodu choroby. Pritom až 80 % z nich je možné predchádzať efektívnou prevenciou a zabezpečením kvalitných podmienok pre prácu. Na nevyhnutnosť pomoci a ochrany zdravia poukazuje celý rad odborníkov. Podľa aktuálnych dát trpí až 57 % dospelej populácie nadváhou. Nádorové ochorenia ročne stúpajú o 6 % a rastie aj počet ľudí trpiacich cukrovkou druhého typu. Zdravie človeka je pritom ovplyvnené genetikou len z 20 %, ale životným štýlom až z 50 %. Včasnou prevenciou, zdravou a vyváženou stravou, dostatkom pohybu a absenciou fajčenie možno preto predísť závažným ochoreniam, ktorých liečba je následne spojená s výraznými finančnými nákladmi. "Celková strata na HDP v dôsledku liečebných výdavkov ročne predstavuje takmer 150 miliárd českých korún. V záujme zamestnávateľov je preto udržiavať svojich zamestnancov zdravých, čo prispieva nielen k stabilite firmy, ale aj k jej prosperite," hovorí Yvona Hartlová, riaditeľka iniciatívy Firma pre zdravie.

Foto: CZGBC

Podpora zdravia ako súčasť firemnej kultúry

Hoci je podľa vedúcej kancelárie Svetovej zdravotníckej organizácie v ČR Aleny Šteflovej všeobecná informovanosť ľudí o svojom zdraví relatívne vysoká, v oblasti samotnej podpory zdravia zaostávajú. Postupne sa však cestou podpory prevencie a zdravého životného štýlu začínajú vydávať prvé firmy, ktoré toto poslanie považujú za súčasť svojej firemnej kultúry a pozitívne vedú zamestnancov k včasnej prevencii, zmene stravovacích návykov či vyššej pohybovej aktivite. Práve tým udeľuje Firma pre zdravie každoročne titul, ktorý slúži ako inšpirácia pre ďalšie podniky. V tomto roku tak boli ocenené programy poskytovateľa zásielkových služieb DPD, zamerané na prevenciu nádorových ochorení či cukrovky, a tiež aktivity spoločnosti Eaton EEIC, smerujúce k podpore zdravého životného štýlu.

Kvalita kancelárií

Pre celkové zdravie zamestnancov je okrem fyzickej kondície podstatná aj duševná a sociálnej pohoda. Kvalitné prostredie je preto ďalšou z požiadaviek na vytvorenie vhodných podmienok pre prácu. Zamestnávatelia by pri zariaďovaní kancelárií mali klásť dôraz predovšetkým na správne koncepčné riešenie priestorov z hľadiska ergonómie, akustiky, vetrania, tepelných a svetelných podmienok. "Nesprávne riešené priestory kancelárií predstavujú zásadný problém, s ktorým sa ako garant Zdravé kancelárie súťaže CBRE zasadačku roka každoročne stretávame. Nedostatočná pozornosť venovaná práve tejto oblasti môže viesť k únave, bolestiam pohybového aparátu, neschopnosti sústrediť sa či k hromadeniu stresu. Tieto ťažkosti môžu následne spôsobovať závažné ochorenia, a to ako fyzické, tak psychickej povahy, "uvádza výkonná riaditeľka Českej rady pre šetrné budovy Simona Kalvoda a dopĺňa: "Čím ďalej viac zástupcov firiem si však túto skutočnosť uvedomuje a zdravému prostredie v kanceláriách prikladá väčšiu váhu."

Denné svetlo, správna teplota a čerstvý vzduch

Kvalita vnútorného prostredia a výkon pracovníkov sú v prvom rade závislé od vhodných svetelných podmienok a množstvo denného svetla v miestnosti. Nedostatok prirodzeného svetla má totiž zásadný vplyv na ľudský organizmus a ovplyvňuje naše duševné i telesné zdravie. Denné svetlo prenikajúce oknami by malo byť doplnené vhodným výberom svietidiel s možnosťou regulovať ich intenzitu. Podľa potreby by malo byť možné nastaviť aj teplotu v miestnosti. Zaistený by mal byť tiež dostatočný prísun čerstvého vzduchu, aby v kanceláriách nedochádzalo k hromadeniu škodlivého oxidu uhličitého (CO2). "Kvalita vzduchu je absolútne zásadným faktorom zdravého vnútorného prostredia. Pri nadmernej koncentrácii CO2 dramatickým spôsobom klesá komunikačné a pracovná aktivita zamestnancov a tým ich celková výkonnosť. Štúdia Svetovej rady pre šetrné budovy uvádza až 10 % pokles produktivity v dôsledku nízkej kvality vnútorného ovzdušia. Riešením sú vzduchotechnické technológie, ktoré meria množstvo CO2 a automaticky začnú vymieňať vzduch v okamihu, keď koncentrácia oxidu uhličitého stúpa, "vysvetľuje Tomáš Andrejsek, predseda predstavenstva Českej rady pre šetrné budovy a konateľ spoločnosti ELAN Interior.

Nepodceňujte akustiku a ergonómiu

Užívateľský komfort pracovného prostredia ovplyvňuje aj správne ergonomické a akustické riešenie. Dôležitá je nielen variabilita pracovného miesta, ale aj priestorové členenie miestností a vzdialenosti medzi nimi. "Zásadným problémom vo vzťahu k zdraviu a produktivite zamestnancov sú priestory, ktoré často nezohľadňujú požiadavky na vhodné akustické a ergonomické podmienky. Práve výrazná miera hluku vedie k rozptyľovaniu pozornosti a je tak hlavným dôvodom neschopnosti sa sústrediť na zadané úlohy. Dobré akustické podmienky pritom môžu zlepšiť motiváciu zamestnancov vo vzťahu k úlohe o 66 %. Pomôcť môžu akustické obklady či nástenné panely. Vždy je však potrebné hľadať najvhodnejšie riešenie šité priamo na mieru danej miestnosti, "podotýka Jiří Strnad, developer konceptov pre kancelárie a školy spoločnosti Saint-Gobain Ecophon, ktorá vyrába a dodáva akustické výrobky a systémy." Pokiaľ ide o ergonómiu, až 25 % tzv . sick days vzniká v dôsledku ochorenia pohybového aparátu, z ktorých je 20% spôsobené zlou ergonómiou pracovného miesta, "uzatvára problematiku nevhodne koncipovaných priestor Tomáš Andrejsek. Súčinnosť všetkých uvedených aspektov potom vytvára kvalitné a predovšetkým zdravé pracovné prostredie, ktoré nie je len produktívnejší, ale navodzuje aj príjemnú atmosféru a významne motivuje zamestnancov.

Zdroj: CZGBC