Podľa emočnej inteligencie alebo EQ je úspech v podstatnej miere ovplyvnený takými charakterovými vlastnosťami, ako sú vytrvalosť, sebakontrola a schopnosť dobre vychádzať s kolegami. Veľa sa napísalo o tom, ako zlepšiť EQ zamestnancov, ale HR manažéri urobia pri prijímaní zamestnancov lepšie rozhodnutia, keď budú hľadať ľudí, ktorí už vysoké EQ skóre majú.
Ilustrácia: Pixabay.com
V Glassdoor, pozorujeme našich 2100 klientov - zamestnávateľov ako napr. Zillow a 1800 kontaktov, ktorí sa snažia o lepšie prepojenie medzi zamestnancami a uchádzačmi o zamestnanie. Prečo? Pretože vedia, že na to, aby si udržali svoju firemnú kultúru a efektívne prijímali vhodných kandidátov, musia byť zainteresovaní, otvorení a transparentní.
Pracovníci s vysokým EQ sú schopní lepšie pracovať v tímoch, prispôsobovať sa zmene a byť flexibilní. Nezáleží na tom, aký druh postgraduálneho štúdia alebo inej papierovej kvalifikácie človek má, ak nemá nijaké emočné schopnosti, je nepravdepodobné, že bude úspešný. Keďže sa pracovisko naďalej vyvíja a vytvára tak priestor pre nové technológie a inovácie, tieto vlastnosti sa stávajú čoraz dôležitejšími.
Vo svojich knihách, Emočná inteligencia: Prečo je dôležitejšia než IQ a Práca s emočnou inteligenciou, Daniel Goleman uvádza päť druhov emočnej inteligencie. Ak chcete najať nových zamestnancov, ktorí budú mať na vašom pracovisku úspech, vyhľadajte tých, ktorí zvládajú všetkých päť pilierov.
- Sebapoznanie: Ak má človek zdravé sebavedomie a zmysel pre sebapoznanie, rozumie svojim silným a slabým stránkam, ako aj tomu, ako jeho činy ovplyvňujú iných ľudí. Človek, ktorý pozná sám seba je zvyčajne schopnejší zvládnuť konštruktívnu kritiku a poučiť sa z nej, než ten, ktorý sám seba dobre nepozná.
- Sebaregulačné vlastnosti: Človek s vysokým EQ dokáže dospelo rozpoznať svoje emócie a v prípade potreby ich udržať na uzde. Namiesto toho, aby podľahol výbuchu svojich emócií, je príkladom zdržanlivosti a kontroly.
- Motivácia: Emočne inteligentní ľudia dokážu sami seba ľahko motivovať. Nie sú motivovaní len peniazmi alebo titulom. Keď zlyhajú, sú odolní a optimistickí, zvyčajne poháňaní vnútornou túžbou a ctižiadosťou.
- Empatia: Človek, ktorý má empatiu, má zároveň súcit a pochopenie k ľudskej prirodzenosti a tie mu umožňujú komunikovať s ostatnými ľuďmi na emocionálnej úrovni. Schopnosť empatie umožňuje človeku vynikajúco reagovať na obavy ostatných ľudí a pomôcť im.
- Schopnosť komunikovať s ľuďmi: Ľudia, ktorí sú emočne inteligentní si dokážu rýchlo vybudovať vzťah a získať dôveru ostatných členov vo svojom tíme. Boju o moc a podrazom sa vyhýbajú. Zvyčajne si prítomnosť iných ľudí užívajú a rešpektujú všetkých ľudí okolo seba.
Rovnako, ako je dôležité hľadať nových zamestnancov s emočnou inteligenciou, je dôležité, aby manažéri a vedúci pracovníci pracovali emočne inteligentným spôsobom a vyšli v ústrety potrebám svojich pracovníkov.
Mnohí starší zamestnanci začali svoju kariéru v rovnakej firme, z ktorej neskôr odišli do dôchodku. Práca, pre mnohých ľudí zo starších generácií, bola vnímaná len ako nástroj na získanie príjmu. Avšak dnešní zamestnanci požadujú od svojho pracovného miesta viac než len výplatu. Mladšie generácie videli, že tradičný pohľad nefunguje vždy, pretože mali možnosť sledovať, ako ich lojálni starší kolegovia čelia nekontrolovateľnému prepúšťaniu a sklamaniu z pracoviska.
Zatiaľ čo sa emočné potreby dnešnej pracovnej sily môžu zdať zamestnávateľom ako tvrdý oriešok, rozhodne stoja za povšimnutie. Vďaka investovaniu do EQ má naša spoločnosť viac zainteresovaných a angažovaných zamestnancov a v tomto úsilí plánujeme pokračovať v budúcnosti aj naďalej.
Autor: redakcia, Pôvodný autor: MARIAH DELEON, Zdroj: Enterpreneur.com