Vlaňajší rok bol, všelijaký 'a pre rôzne firmy predstavoval obrovskú výzvu. Pandémie koronavírusy a následná kríza do dnešného dňa tvrdo dopadá na mnoho sektorov. Počas prvej polovice minulého roka sa výroba mnohých malých podnikateľov aj veľkých firiem takmer zastavila. Podniky začali bojovať o svoje prežitie a ich boj trvá aj v roku tohtoročnom.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Zlaté časy automobilového priemyslu vystriedali časy zmien, obdobie prepúšťanie aj pozastavenia výroby, pričom priemysel ako taký patrí do významného odvetvia slovenského hospodárstva a podľa údajov Ministerstva obchodu a priemyslu zamestnáva cirka 40% všetkých ekonomicky aktívnych obyvateľov. V priebehu roka sa percentuálne miera nezamestnanosti zvyšovala, až k 31.12.2020 skončila na 4%, a to vďaka programu Antivirus. Aká je teda budúcnosť práce nielen v priemysle?
Nielen v automobilovému priemyslu, ale viacmenej všetkým sektorom sa pred začiatkom pandémie veľmi darilo. Miera nezamestnanosti sa dlhodobo držala na veľmi nízkom čísle. Firmy často navyšovali mzdy a svojim zamestnancom ponúkali nadštandardné benefity a problém, ktorému museli čeliť najmä automobilky, spočíval v nedostatku zamestnancov v slovenských továrňach. Kvôli nedostatku sa nestačila pokrývať toľko výrazná dopyt. Koronavírusy však všetko zmenil.
"Nielen v automobilkách, ale takmer vo všetkých priemyselných továrňach sa výroby pozastavili a firmy sa od naberanie nových zamestnancov v najvzdialenejších prípadoch presunuli k ich prepúšťaniu. S vzniknutou krízou sa tak museli potýkať nielen firmy, ale aj zamestnanci, ktorí prichádzali o svoje zamestnanie a svoj trvalý príjem, "konštatuje Michala Soukupová, zo spoločnosti Tp Consulting, https://www.tpconsulting.cz/, ktorá sa špecializuje na interim management najmä v automobilovom priemysle. Mnohí z radov zamestnancov aj z radov zamestnávateľov tak s nádejou svoj zrak upierajú k roku 2021, v priebehu ktorého očakávajú koniec krízy a opätovnú zmenu k lepšiemu.
Kvôli pandémiu koronavírusy si firmy spoločne so svojimi zamestnancami prešli ťažkou skúškou. "Mnohé z nich musia svoje dlhodobé stratégie poupraviť," hovorí odborníčka na interim manažment. V súvislosti so zamestnancami možno preto v budúcnosti čakať akúsi flexibilitu ľudských zdrojov, pretože získavanie kvalifikovanej pracovnej sily je často veľmi ťažké, a túto skutočnosť si uvedomuje nejedna firma.
Zároveň je možné do budúcna očakávať omnoho väčšiu fluktuáciu medzi zamestnancami, ktorí sa nedobrovoľne ocitli bez zamestnania, a ktoré kvôli, alebo aj vďaka koronavírusy, zmení práve svojou oborovost. "Okrem iného možno čakať častejšie využívanie home office i zmenu riadenia zásob a zapracovanie na svojej odolnosti v súvislosti s podobnými katastrofickými scenármi - ako bol ten za pandémie koronavírusy," komentuje Michala Soukupová zo spoločnosti Tp Consulting.
V automobilovom priemysle by sa firmy mali zamerať na investície do výskumu aj do vývoja. "V rámci konkurencieschopnosti je nutné, aby sa firmy zamerali na postupné navyšovanie automatizácie a digitalizácie vo výrobe," radí Michala Soukupová, z Tp Consulting, https://www.tpconsulting.cz/. Zároveň je nutné poukázať na zmenu správania automobilových užívateľov, a to takú, že sa počas niekoľkých posledných rokov stáva akýmsi trendom požičiavanie áut v zmysle platenie nájomného za jeho využívanie. Teda v budúcnosti môžu aj naďalej výrazným spôsobom ovplyvňovať samotné zvyklosti jednotlivých užívateľov.