E-commerce v Čechách zažíva boom

25.12.2018

Amazon, Alibaba, Babymarkt, Sky Deutschland, Huaije a rad ďalších globálnych hráčov v oblasti e-commerce pôsobí v tuzemských distribučných areáloch. Ďalší mamutí operátori e-shopov o presune uvažujú. Dôvodom je poloha Českej republiky a blízkosť Nemecka v kombinácii s výhodnejšími podmienkami na trhu práce. To spolu so silným domácim dopytom, ktorá sa odráža v sústavnom raste nákupov cez internet, robí z Českej republiky prémiovú destináciu pre skladovanie a distribúciu medzi prevádzkovateľmi e-shopov a retailerov. Vyplýva to zo sektorovej analýzy pražskej pobočky medzinárodnej poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Automatizácia

Ilustračné foto: BNP Paribas RE AMP ČR

Ďalší rozmach obmedzuje hlavne dostupnosť pracovnej sily a pozemkov pre výstavbu distribučných centier. Napriek uvedeným limitom je pre výstavbu plánovaných viac ako 2 000 000 m2 nových skladových priestorov. Vyše 1 milión štvorcových metrov plôch bude umiestnených v Ústeckom, Karlovarskom a Plzenskom kraji. Práve tieto regióny najviac profitujú zo zlepšujúceho sa napojenie na nemeckú diaľničnú sieť. "Najviac skladových plôch obsadených e-shopy a retailerov zostáva v širšom okolí Prahy, najväčší spotrebiteľské základni v rámci SR a zároveň oblasti s najvyššou koncentráciou pracovnej sily," dopĺňa Dušan Drábek, vedúci oddelenia prenájmov priemyselných priestorov v BNP Paribas Real Estate APM ČR.

Tržby e-commerce v SR by mali tento rok presiahnuť 130 mld. Sk podľa APEK. A možno očakávať ešte väčšie akceleráciu: zatiaľ čo v Nemecku predstavovala v roku 2017 priemerná útrata v e-shopoch 1 037 EUR na osobu (a rok) a vo Veľkej Británii dokonca 3 000 EUR, tuzemskí klienti na internete urobili za rovnaké obdobie nákupy za necelých 400 EUR.

"E-commerce a retail tvorí až 30% všetkej dopytu po skladových nehnuteľnostiach a tento sektor je tak hlavným ťahúňom trhu. Kvôli klesajúcej dostupnosti pracovnej sily a stúpajúcim nákladom hovorí logistické spoločnosti aj sami operátori o nevyhnutné automatizáciu, mechanizáciu a službách s vyššou pridanou hodnotou, "dopĺňa Lenka Šindelářová, MRICS, vedúci poradenstva a prieskumu trhu v BNP Paribas Real Estate APM ČR.

O konjunktúre tuzemských e-shopov svedčí napríklad spoločnosť Notino, ktorá z juhomoravského distribučného centra pokrýva dopyt takmer po celej Európe. V predvianočnom období plánuje odbaviť 80 000 zásielok denne, do piatich rokov to ale má byť 250 000 zásielok. "Podľa môjho názoru je stále najväčšou výzvou rýchlosť doručenia. Túto bariéru v podobe doby doručenia sa snažíme stále zmenšovať, a to je aj jeden z hlavných dôvodov, prečo uvažujeme o ďalších distribučných centrách. Chceme byť čo najbližšie k našim zákazníkom," približuje ďalšie plány Tomáš Hofer, riaditeľ logistiky Notino.

Silnejúci dopyt zákazníkov po nákupoch po sieti stojí za sústavným nárastom počtu e-shopov. Podľa odhadov by ich malo byť tento rok vyše 40 000, kedy na on-line predaj vsádza v rámci viackanálového predaja aj veľkí retaileri. Tohtoročné tržby podľa kanálov predaja budú známe až začiatkom roku 2019. Veľavravné sú však už údaje z roku 2017. E-commerce mal na celkových obratoch v maloobchode podiel 10,5%, zatiaľ čo líder európskeho trhu, Veľká Británia, v tom istom období vykázala 17 % podiel.

Vzhľadom na veľký počet hráčov na tunajšom trhu sa začína značne diverzifikovať dopyt po typoch skladov aj lokalitách. Veľmi záleží na tom, aký trh operátor pokrýva: napríklad distribučná spoločnosť Geis, ktorá získala do svojho portfólia nemecký e-shop Babymarkt, umiestnila tento sklad u severočeského Chomutova.

"Porastie iste význam multi-user skladov, pre ktoré sa oplatí inštalovať najnovšie technológie pre čo najefektívnejšie využitie plochy ako poschodovej mezanin či spádovej skladovanie, ale aj skrátenie doby vychystávanie a maximálne zníženie chybovosti," hovorí Ing. Pavel Křížek, riaditeľ logistiky Geis CZ s.r.o. Už dnes sú podľa neho úplne bežné také technológie ako automatické dopravníky, prstové vychystávacie skenery, pick by voice alebo pick by light technológie pre vychystávanie, nehovoriac o ďalších IT technológiách vrátane kvalitného skladového softvéru, ktoré sú základom dobrého fungovania logistiky

Potrebu zjednodušiť procesy v logistike a čo najviac operácií zautomatizovať potvrdzuje tiež Libor Křížka, riaditeľ logistiky vo firme HP Tronic, ktorá prevádzkuje značky Datart, Euronics alebo HEJ.sk. "Aktuálne je už k tomu veľa príležitostí a je možné dosiahnuť aj zaujímavé návratnosti 2-3 rokov. Samozrejme vzhľadom priestorovým nárokom a v neposlednom rade aj nárokom na nosnosť podláh je najlepším variantom najskôr jasná predstava o technológiu a následne budovanie skladových priestorov," zhŕňa výzvy skladovanie v e-commerce Libor Křížka.

Nové technológie a trend automatizácie kladú pritom dodatočné požiadavky na skladové priestory, ktoré e-shopy využívajú a dopytujú. "Okrem lokality, ktorá je kľúčová, a mala by okrem dobrého napojenie na hlavné oblasti dodávky ponúknuť dostatok pracovnej sily a možnosti expanzie v prípade nárastu objemov, je nutné vziať do úvahy viacero technických požiadaviek. Patrí medzi ne napríklad zvýšená nosnosť a kvalita podláh dôležitá pri využitie VNA vozíkov či vyššia svetlá výška skladu," uzatvára D. Drábek.

Zdroj: BNP Paribas RE AMP ČR

Prieskum

Top ponuky