Dlhé doby splatnosti na jednej strane a problémy s cash flow na strane druhej. Taká zákonitosť, resp. začarovaný kruh platí v prípade slovenských firiem. Dávajú voľnejšiu ruku svojim klientom z hľadiska očakávaných platieb tým, že nastavajú čoraz neskoršie lehoty splatnosti vystavených faktúr. To sa im zároveň vypomstieva, pretože sami majú následne dočasné problémy s cash-flow, ktoré aj priznali.
Podľa reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ za rok 2016 až 49 % komerčných klientov to uviedlo ako dôvod, pre ktorý meškajú s platením faktúr alebo neuhrádzajú svoje záväzky vôbec. Ďalej ako dôvody nasledovali výpadky platieb u vlastných klientov – priznalo ho 39 % respondentov, využívanie dodávateľských úverov (38 %), stav vlastných zákaziek (23 %) či platobná neschopnosť (21 %).
Ilustračné foto: Pixabay.com
„Dôvody ako dočasný problém s cash-fow a výpadky platieb u vlastných klientov spolu úzko súvisia. Firmy sa často dostávajú do druhotnej platobnej neschopnosti, t. j. ak nemajú uhradené vystavené faktúry, nemôžu splácať tie došlé. V dôsledku toho majú výpadky vo vlastnom cash flow a zhoršuje sa ich likvidita,“ hovorí Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko venujúcej sa manažmentu pohľadávok.
Pritom tá istá EOS štúdia odhalila, že slovenské firmy dávajú dlhšie doby splatnosti na vystavené faktúry. V priemere ich medziročne predĺžili o dva dni. Kým v roku 2015 to bolo 40 dní, podľa reprezentatívnej EOS štúdie „European Payment Practices“ aktuálne vzrástol tento údaj na 42 dní. Je to pritom opačný trend, aký bol nastavený v porovnaní rokov 2014 a 2015, kedy doby splatnosti boli kratšie.
Reprezentatívna EOS štúdia „European Payment Practices“ bola zostavená na základe odpovedí 3000 respondentov na rozhodovacích pozíciách v 14 európskych krajinách.
Zdroj: EOS KSI Slovensko