Moderné technológie a personalistika ešte pred niekoľkými rokmi nešli príliš dohromady. Nie, že by personalisti odmietali pokrok, ale investície a technologický rozvoj vo firmách bol nasmerovaný predovšetkým na činnosti, ktoré generovali biznis. Trendy sú ale neúprosné. Rozvoj moderných technológií v oblasti HR naštartoval nedostatok kvalitných síl na pracovnom trhu a náhlu potrebu kvalitného HR marketingu. Ďalším katalyzátorom rastu bol príchod pandémie COVID-19 a s ním spojená práca na homeoffice. Zrazu nestačili obľúbené nástenky, intranet a interné rozposielanie newsletteru. Komunikačné oddelenie nejednej firmy začalo s rýchlym vývojom vlastných firemných aplikácií.
Zdroj: GEFCO
„Vďaka skúsenostiam z uplynulých dvanástich mesiacov si dnes ďaleko viac uvedomujeme, že výkon firmy je predovšetkým o ľuďoch, ktorí ho tvoria. Pomerne dlho sme riešili, ako sprístupniť zamestnancom v prevádzke a aj zamestnancom v kanceláriách nielen novinky z diania vo firme, ale napríklad aj dôležité informácie HR, ako sú benefity, interné smernice a podobne. Cieľom bolo, aby boli úplne informovaní a mali pocit, že sú súčasťou spoločnosti či už pri práci na jednotlivých pobočkách alebo na homeoffice. Rozhodli sme sa investovať do vývoja aplikácie, ktorá dnes presahuje hranice našej krajiny i hranicu HR,“ popisuje dôvody vzniku firemnej aplikácie MyGEFCO Tomáš Brada, manažér komunikácie a marketingu spoločnosti GEFCO pre Českú republiku, Slovensko a Maďarsko.
Práve aplikácia má v budúcnosti plne zastúpiť doterajšie formáty internej komunikácie, ale i sprevádzať každého zamestnanca spoločnosti od jeho nástupu po celý čas pôsobenia vo firme. Ako uvádza Tomáš Brada, je ale aj nástrojom naberania nových zamestnancov: „V minulosti sa nám osvedčil projekt Kolega priveď kolegu, kde naši zamestnanci mohli odporúčať svojich známych na firmou hľadané pozície a v prípade úspechu boli za svoj tip finančne odmenení. Stávalo sa ale, že e-mail časti z nich proste zapadol a informácie na nástenkách nikto nečítal. To je v aplikácii elegantne vyriešené notifikáciou, ktorú v telefóne málokto nechá bez povšimnutia. Proces s aplikáciou je tak efektívnejší.“
Väčšina moderných HR aplikácií obsahuje kompletné dokumenty potrebné na prijatie nového zamestnanca. Vzhľadom na to, že dnes nie je jedinou prioritou ľudí získať, ale ich potom aj vo firme udržať, je dobré, aby súčasťou firemnej appky bol aj „balíček pre nováčikov“. Ten tak dopĺňa onboardingový program a pomáha novým ľuďom lepšie sa zorientovať. Nájdu tu základné informácie o firme, o tom, kto je kto, o zamestnaneckých benefitoch, ale i slovníček odborového žargónu. „Je dôležité, aby sa novo prijatý človek cítil dobre, aby do firmy rýchlo zapadol. A to je dnes, keď sú sociálne kontakty značne obmedzené, veľká výzva,“ popisuje Tomáš Brada.
Nielen novým zamestnancom aplikácia ponúka prehľad možností vzdelávania sa. Mnoho firiem má na tieto účely založené svoje „online univerzity“. Cez aplikáciu potom zamestnávateľ môže vyslať upozornenie na novú možnosť školenia čisto len relevantnej skupine zamestnancov. Tým starostlivosť o tím pomocou modernej technológie nekončí. Ľudia vo firemných aplikáciách nájdu aj aktuálne dokumenty BOZP, samozrejme i novinky z firmy, ale napr. aj interný bazár vyradenej techniky, ktorú si môžu zakúpiť. Samozrejmosťou potom je aktualizovaný adresár firemných kontaktov. „Kľúčová je aj komunikácia so zamestnancami v operatíve, ktorí nemajú prístup k počítaču. Aplikácia umožňuje ich vedúcim rozposielať rôzne informácie svojmu tímu. Tvorcovia obsahu teda nie sú len ľudia z HR a internej komunikácie, ale sú nimi i zamestnanci v poli,“ dopĺňa Tomáš Brada.
Niektoré firmy išli s obsahom aplikácií v poslednom období ešte o krok ďalej a využívajú ich aj ako motivačné nástroje. Zamestnanci potom môžu prostredníctvom appky jednoducho odoslať napr. svoj návrh na inováciu či zlepšenie zavedeného procesu. „Aplikáciu ľudia používajú, pokiaľ šetria čas alebo prácu. My sme po jej spustení registrovali vyšší počet inovačných návrhov. Do troch mesiacov si ju stiahlo viac ako 60 % zamestnancov a viac ako 30 % ju na dennú bázu používa,“ popisuje Tomáš Brada a dopĺňa: „Do budúcnosti plánujeme ďalší rozvoj a nové funkcie. Zamestnanci budú mať prehľad o čerpaní benefitov, prístup do archívu výplatných pások, možnosť rezervovať si vybavenie spoločnosti, alebo aj nájsť spolujazdca do zamestnania.“ Vďaka aplikácii má ale už dnes väčšina zamestnancov firmu priamo v mobilnom telefóne, teda stále so sebou.
Zdroj: Gefco