Kancelárske priestory pre malé firmy

03.04.2012

Na trhu moderných kancelárskych priestorov síce tradične dominujú veľké spoločnosti, no developeri pri svojich plánoch často zabúdajú na malé firmy a živnostníkov. Tí to majú pri hľadaní kvalitných kancelárskych priestorov ťažké, keďže nové projekty sa prioritne zameriavajú na väčších nájomníkov a staršie budovy nie vždy ponúkajú vhodné podmienky a požadovaný štandard.

Na Slovensku pritom segment malých firiem zohráva nezanedbateľnú úlohu, keďže spomedzi krajín V4 máme najväčší podiel uzatvorených transakcií s plochou v rozpätí do 500 metrov štvorcových. „Pre slovenský trh je typické, že spoločnosti, ktoré majú centrály mimo Slovenska, u nás pôsobia iba prostredníctvom organizačných zložiek s výmerou do 500 m2,“ vysvetlila Michaela Horeličanová zo spoločnosti Colliers International.

Sektor malých firiem a živnostníkov podľa jej slov tvorí počtom uzatvorených transakcií na Slovensku dlhodobo nezanedbateľnú časť dopytu. Len v minulom roku tvorili transakcie s výmerou do 500 m2 približne 60 % z ich celkového počtu. Podľa údajov portálu Kancelarie.sk sa malé firmy a živnostníci podpíšu dokonca až pod 80 % transakcií.

To otvára dvere prenajímateľom, ktorí sa však musia pripraviť na špeciálne podmienky, ktoré menšie spoločnosti požadujú. Podľa Olivera Galatu z CBRE žiadajú predovšetkým flexibilné nájomné podmienky, najmä čo sa týka doby nájmu a výpovedných lehôt, keď uprednostňujú krátkodobé zmluvy na jeden až tri roky alebo zmluvy na dobu neurčitú s výpovednou lehotou tri mesiace.

Dôvod takýchto podmienok je prozaický. Mnohokrát ide totiž o začínajúcich podnikateľov s neistými vyhliadkami, ktorí sa potrebujú pripraviť na prípadný úspech a možné rozširovanie, ale aj na neúspech a nutnosť opustiť prenajaté priestory. Požadovaný štandard kancelárskych priestorov je u menších firiem a živnostníkov individuálny a každá spoločnosť si ho zvyčajne určuje samostatne vzhľadom na svoj rozpočet.

„U začínajúcich podnikateľov sa osvedčili aj projekty kancelárií, ktoré ponúkajú plne zariadenú kanceláriu s nábytkom a ďalšími dodatočnými službami ako recepcia alebo virtuálne sídlo,“ doplnila Horeličanová. Podľa jej názoru je momentálne na trhu dostatok kancelárskych priestorov pre tento segment a aktuálne situácia, keď ponuka prevyšuje dopyt nahráva do karát firmám, ktoré si tak môžu vyjednať lepšie podmienky.

„V Bratislave môžu takéto spoločnosti nájsť širokú škálu možností prenájmu, pokiaľ sa jedná o staršie nezrekonštruované alebo len čiastočne zrekonštruované objekty,“ myslí si Galata. Z lepších projektov, typických administratívnych centier, ktoré myslia na malých podnikateľov, je to budova Westend Tower na Patrónke alebo napríklad aj budova na Jarošovej ulici.

Zdroj: Lukáš Kvašňák

Prieskum

Top ponuky