Po sedemnásobnom odklade a koronavírusom vynútenom dvojročnom online exile sa opäť mohli logistickí profesionáli tešiť z osobných stretnutí. Stalo sa tak na pôde 14. ročníka logistického kongresu Slovlog, ktorý sa konal v dňoch 7. – 8. apríla 2022 v priestoroch DoubleTree by Hilton Hotel Bratislava. Pred plnou sálou vystúpili svojimi inšpiratívnymi prezentáciami a prednáškami mnohé osobnosti slovenskej logistiky. Hostia sa zoznámili nielen s novinkami, ale aj so zaujímavými prípadovými štúdiami.
Jarný kongres Slovlog sa niesol v znamení motta „Čas (na) zmeny“. Prečo práve takto? Nielen pandémia COVID-19 priviala ďalšiu príležitosť uvedomiť si relatívnosť vnímania času aj v logistike, ale aj ňou vyvolané výrazné zmeny vrátane posilnenia e-commerce, nárastu cien energií, pohonných hmôt, stavebných materiálov či nedostatok súčiastok pre automotive.
Ďalšie zmeny ešte len vyvolá aktuálny vojnový konflikt na Ukrajine, ktorého následky boli témou aj debát na kongrese. Druhý extrém predstavujú kontajnery z Ázie. Kým pred „krízou“ dorazili do troch týždňov, dnes môže rovnakú dobu trvať iba nalodenie. Ak sa zmenilo vnímanie času pre nás, platí to isté aj pre našich odberateľov či dodávateľov. A ako je vlastne pripravená slovenská logistika na tieto výrazné zmeny?
Logistickú akciu roka odštartovali pred plnou sálou Jeffrey Osterroth a Tatiana Koššova zo spoločnosti Atoz Group, ktorá celú akciu zorganizovala. Okrem nich vystúpil s úvodnou rečou aj Jakub Velko zo 108 Agency, Péter Vörös z HOPI SK a Martin Urban z Jungheinrich Slovensko.
Naplnená kongresová sála tichým úžasom sledovala a počúvala úvodnú prezentáciu majstra etikety Ladislava Špačeka, ktorý je pôvodným povolaním pedagóg, vyučoval na Filozofickej fakulte Univerzity Karlovej. Od roku 1992 pôsobil takmer jedenásť rokov ako hovorca prezidenta Václava Havla. Ako zdôraznil, treba sa čím skôr vrátiť k normálnemu životu, ktorý nám vzala pandémia. A to platí najmä pre logistiku, pre ktorú, ako upozornil, je veľmi dôležitá osobná komunikácia.
A práve na komunikáciu boli zamerané jeho slová. Ako úspešne komunikovať so zákazníkmi, aby sme ich nestratili, ale naopak, získali ich dôveru a tým pádom aj ďalších možných partnerov? Veľký dôraz kládol rovnako na komunikáciu s kolegami, ktorá dokáže posilniť celú vašu firmu. Rovnako upozornil na dôležitosť značky, ktorú treba chrániť, a to sa dá aj prostredníctvom správnej komunikácie. Rečník zároveň prezradil, ako so šarmom a efektívne zvládnuť aj rokovania s na prvý pohľad nie dobre naladeným zákazníkom. Jednoducho povedané, treba so zákazníkmi komunikovať tak, aby sa cítili ako páni.
Nasledovná panelová diskusia sa venovala hlavne aktuálnym zmenám v logistike. Tá veľmi dlho bola oblasťou, kde sa úzkostlivo sledovali náklady. Potom prišla pandémia. Čo všetko spôsobila pandémia a ňou vyvolaná kríza v logistike? Ako inflácia a rast cien energií vplývajú na logistické a výrobné spoločnosti? Prichádza nová éra ekonomického normálu? Čo to bude znamenať nielen pre kvalitu, ale aj cenu logistických služieb? Ako reagovali firmy na zmenu potrieb zákazníkov? Aj o tom sa hovorilo v rámci panelovej diskusie na kongrese Slovlog.
Ako zdôraznil Martin Urban z Jungheinrich Slovensko, pripravenosť jeho spoločnosti pomohla zvládnuť náročné obdobie. Podľa diskutujúcich víťazom krízy boli e-commerce, development a kuriérske služby. V diskusii svoje skúsenosti predstavili aj Katarína Dobišová zo spoločnosti Nestlé, Martin Hubeňák z Port of Antwerp, Jakub Pelikán z Mountpark, Jakub Velko zo 108 Agency a Péter Vörös z HOPI SK. Panel moderoval Peter Nemečkay z KPMG Slovakia.
Počas obeda čakali na účastníkov logistického kongresu desaťminútové „speed-datingové“ stretnutia BizLOG. Tie sú ideálnym spôsobom stretnutia zákazníkov a dodávateľov na neutrálnej pôde, kde obe strany rýchlo zistia, či má zmysel rozvinúť rokovania do konkrétnejšej podoby. O akciu bol skutočne veľký záujem rovnako ako o ďalšie pokračovanie – RETAILOG.
Flexibilita je v dnešných časoch veľmi dôležitá. Firmy, ktoré sa nedokázali prispôsobiť novým podmienkam a včas nepristúpili k modernizácii a automatizácii, strácajú konkurencieschopnosť. Aj na to upozornil na bratislavskom kongrese Slovlog vo svojej prednáške Jim Whitehead, stredoeurópsky distribučný riaditeľ spoločnosti Tesco Stores SR.
Ako upozornil, je zásadné, aby bol človek flexibilný a schopný sa rýchlo a plynulo prispôsobiť meniacim sa trhovým podmienkam. Ako príklad, že sa to dá, uviedol svoju spoločnosť. Tej sa darilo aktívne rozvíjať distribučnú sieť a obchodný plán tak, aby bol prispôsobivý a flexibilný pre obchodné a trhové zmeny, globálne problémy a životné prostredie. Zároveň hovoril o tom, čo všetko podnikla spoločnosť Tesco na riešenie dvoch výziev dnešného maloobchodu: plytvanie potravinami a vplyv logistiky a dopravy spoločnosti na klimatické zmeny.
Zdroj: SlovLog
Jedinečné popoludňajšie prípadové štúdie odštartovali Roman Hatadám z GG Tabak a Erik Ivaničko z Panattoni Slovakia. Keďže GG Tabak si je vedomá ekonomických dopadov Green dealu, preto do svojho podnikania implementuje už dlhšie obdobie aj koncept udržateľnosti. Z toho dôvodu ako svoje ďalšie distribučné centrum vybrala práve Panattoni Park Košice Airport, ktoré disponuje certifikáciou BREEAM.
Rovnako myslí na budúcnosť aj Dr.Max Slovensko, popredný výrobca a predajca farmaceutických produktov na Slovensku. A rozhodol sa zareagovať na rast e-commerce. Prevádzku svojho e-shopu preto presunul podľa Sína Niku do novej, špičkovo vybavenej budovy na mieru v Prologis Park Bratislava. Ako podotkol Martin Baláž, jeho spoločnosť Prologis vybavil budovu okrem iného špeciálnymi chladiacimi technológiami či energeticky efektívnym a udržateľným LED osvetlením.
Prečo sa online nakupovanie v čase pandémie výrazne posilnilo? Čo to spôsobilo pre firmy a ich skladové kapacity? Aj o tom bola poobedňajšia panelová diskusia na kongrese Slovlog. O súčasnosti a budúcnosti e-commerce hovorili Lukáš Baudyš z firmy Vermont, Ewa Klos z DCT Gdansk, Marian Gono zo SSI Schäfer Systems International, Veronika Bezáková z Alza.sk, Miroslav Klena z dm drogerie markt Slovensko a Ivan Pastier z CTP.
Diskutujúci uznali, že nárast online nakupovania priniesol pre logistické procesy v e-commerce vyššiu záťaž. Viac nakupovania znamená viac tovaru, ktorý treba objednať, uskladniť, vychystať a dopraviť. Ako upozornili, dôležité je aj umiestnenie logistických centier a automatizácia. Aj preto nápor lepšie zvládli tie firmy, ktoré už mali logistické procesy automatizované. Panelovú diskusiu odborne moderovala Tatiana Kapitánová, šéfredaktorka nášho sesterského časopisu Tovar&Predaj.
Poobede čakal na účastníkov kongresu ďalší zaujímavý program, a to DIGILOG. Ten sa venoval najnovším intralogistickým trendom a inováciám. Možnosti digitalizácie a automatizácie v internej logistike predstavili Pavol Weisenpacher a Miroslav Vajda zo spoločnosti Jungheinrich Slovensko. Podľa nich držať krok s trendom znamená prekračovať svoj tieň a odvážne investovať do nových technológii, meniť dlhoročné zaužívané procesy a neustále zdravo riskovať a skúšať nové veci.
Marián Kristek z EF Parts & Logistic Service a Michal Fišer z Kodys Slovensko predstavili proces zavedenia riešenia, získavania dát a spôsoby digitalizácie. Prípadová štúdia v ich podaní ukázala aj samotný výsledok optimalizácie procesov. Na možnosti automatizácie logistických procesov sa zamerali následne Lubor Bačík z firmy Peri a David Pulkert z M2C. Publiku ukázali možnosti, ako zjednodušiť aj zjednotiť interné procesy.
O čom hovorili v rámci prípadovej štúdie Ľuboš Baran z Pilulka.sk a Lubomír Veselý zo spoločnosti GRiT? S rastúcim počtom dodávateľov rastie aj administratíva, ktorú nevyrieši nábor nových zamestnancov. Preto sa Pilulka.sk rozhodla nadviazať partnerstvo so spoločnosťou GRiT, ktorá jej pomohla výrazne a efektívne zjednodušiť a zjednotiť interné procesy.
Pred hostí na záver predstúpili s prednáškou k téme zálohovania nápojových obalov Juraj Otta z Tomra Collection Slovakia a Martin Osuský z DHL Supply Chain Slovakia. Výrobca strojov pre zálohovanie, spoločnosť Tomra, sa spojila s logistickou spoločnosťou DHL Supply Chain, aby „urobil Slovensko zelenším“.
Po skončení kongresového programu čakal na hostí Logistický Business Mixer, obľúbený vrchol kongresového dňa. Je to nielenže najlepšie miesto na relaxáciu, ale aj na nadviazanie nových obchodných kontaktov či posilnenie existujúcich.
Účastníci kongresu Slovlog sa mohli tešiť nielen na pivnú degustáciu od Plzenského Prazdroja, ale aj na miešané drinky od spoločnosti Karloff, či skvelú živú hudbu od dvojice Jerguš Oravec a Tammy Nižňanská. Rovnako zaujímavé drinky pripravila pre hostí aj spoločnosť Nestlé Professional.
Na druhý kongresový deň sa opäť uskutočnila exkurzia v rámci programu SEELOG, ktorého cieľom bolo predstaviť profesionálom „logistiku v praxi“ a sprostredkovať informácie o zaujímavých projektoch na Slovensku. Tentokrát sa išlo do mrazeného skladu HOPI SK v Maduniciach a do distribučného centra Tesco v Galante.
Kongres sa aj v tomto roku stretol s veľkým záujmom zo strany desiatky partnerov, ako aj účastníkov. “Po dlhej odmlke spôsobenej koronavírusom nás ako partnerov kongresu Slovlog milo prekvapila plná konferenčná miestnosť,” dodala Lenka Terpáková z agentúry Kharisma. Ako každoročne, aj tentoraz bol vstup na celý kongres pre užívateľov logistických služieb zdarma.
Zdroj: SlovLog