Raben Logistics Czech: Dôsledky vojny

01.07.2022

Od konca februára 2022 sme svedkami udalostí, ktoré vnímame ako najväčšiu krízu v dejinách Európy 21. storočia. Ruská invázia na Ukrajinu je bezprecedentnou situáciou v Európe od druhej svetovej vojny. Udalosti odohrávajúce sa na Ukrajine sú predovšetkým drámou a tragédiou pre milióny Ukrajincov. Invázia však vyvolala aj mimoriadne ekonomické javy, ktoré majú ďalekosiahle dopady na logistiku a dodávateľské reťazce. Tie už teraz pociťujeme na cene pohonných hmôt, zatiaľ ešte stále nedostatku pracovných síl, cene ocele či hnojív a samozrejme aj na cenách v potravinárskom priemysle. Európska rada zároveň prišla so šiestym súborom protiruských sankciách a radom alternatívnych riešení okrem iného aj pre logistiku.

Raben

Zdroj: Raben Logistics Czech

Enormný nárast cien pohonných hmôt

Rovnako ako v susedných štátoch, môžeme aj u nás pozorovať od konca februára obrovský nárast cien nafty. Za poslednú dekádu sme nikdy nemuseli čeliť tak rýchlej dynamike rastu cien pohonných hmôt. Skokový nárast cien pocítili predovšetkým logistické spoločnosti. Logistické zmluvy sú založené na mechanizmoch úpravy cien pohonných hmôt, ktoré absorbujú dopady ich rastu. Pri týchto mechanizmoch nie sú vysoké ceny hlavným problémom. „Mechanizmy úpravy cien pohonných hmôt sú najčastejšie založené na priemerných mesačných cenách pohonných hmôt, menej často na štvrťročných alebo ročných cenách,“ opisuje Michaela Dražanová, Fresh Logistics Director Raben pre Českú republiku a Slovensko.

Došlo k situácii, keď sadzby za služby nepokrývali náklady na ich poskytovanie. Veľké subjekty sú pripravené tento typ momentálneho narušenia absorbovať. Problémy nastali u dopravcov, ktorí financujú nákup pohonných hmôt z bežných tržieb. Aby bola zachovaná kontinuita dopravných operácií, museli logistickí operátori aj trh rýchlo reagovať zavedením platobných mechanizmov, ktoré by týmto dopravcom zachovali kontinuitu činnosti.

Pre zákazníkov so zmluvami, ktoré nezahŕňajú úpravy pohonných hmôt, bol marec 2022 mesiacom výrazného nárastu. Logistickí operátori a dopravcovia, ktorí videli prudký nárast cien pohonných hmôt, boli nútení prijať okamžité opatrenia, aby udržali ziskovosť svojej prevádzky. Tieto opatrenia väčšina klientov chápe. V tejto chvíli miernu úľavu prináša zrušenie cestnej dane pre osobné automobily, dodávky a nákladné autá do 12 ton či odloženie platieb dane z pridanej hodnoty pre podnikateľov v autodoprave do konca tohto októbra.

Začiatkom júla prijala Rada už šiesty súbor protiruských sankcií, ktorý zahŕňa aj zákaz dovozu ropy. Riešením má byť diverzifikácia zdrojov a trás dodávok energií, rôzne energetické mixy a možnosti jednotlivých členských krajín.

Nedostatok vodičov spomalil chod celej logistiky

Vojna na Ukrajine viedla v niektorých európskych krajinách k odlivu ukrajinských vodičov, ktorí sa vrátili späť do vlasti, bojovať za svoju zem. Mnohí z nich sa zo dňa na deň rozhodli pomáhať v ukrajinskej armáde, čím dopravcovia zostali bez pracovných síl. „Nedostatok vodičov je ale problém, s ktorým sa stretávame dlhodobo. Nedostatok pracovných síl sa týka ale aj skladníkov, čo tiež hocikde spôsobuje komplikácie pri plynulosti celého dodávateľského reťazca,“ dodáva Dražanová.

Ukrajina a Bielorusko sú navyše hlavnými dodávateľmi EUR paliet na európske trhy. Sankcie a zničené továrne povedú k nedostatku tejto komodity. Rovnako obmedzenia dodávok ocele a vysoké ceny oceľových materiálov budú mať navyše veľký vplyv na prerušenie výroby nákladných automobilov a prívesov a na výstavbu skladových zariadení.

Potravinársky priemysel

Konflikt sa bohužiaľ veľmi razantne dotkol aj potravinárskeho priemyslu – dochádza k obrovskej nerovnováhe v dôsledku nedostatočných dodávok obilia a krmív z Ukrajiny do Európy, ide totiž o jedného z najväčších producentov a dodávateľov týchto surovín v Európe. Mnoho podnikov už teraz nedostatok pociťuje. Potravinovým zabezpečením a cenovou dostupnosťou potravín sa zaoberá Európska rada. Riešením majú byť tzv. koridory solidarity, ktoré navrhla Európska komisia, a ktoré majú uľahčiť vývoz produktov z Ukrajiny 

„Sýpka sveta“ je ničená prebiehajúcim ozbrojeným konfliktom

Podľa výpočtov Organizácie OSN pre výživu a poľnohospodárstvo nebude tento rok kvôli ruskému útoku na Ukrajinu osiate až 30 % obrábaných plôch. To bude mať významný vplyv na celosvetové zásobovanie potravinami a ceny poľnohospodárskych produktov.

Ukrajina a Rusko sú poprednými svetovými dodávateľmi obilia a slnečnicového oleja. Tvorí 1/10 svetového trhu s exportom pšenice, viac ako 50 % trhu so slnečnicovým olejom a približne 13 % svetového vývozu kukurice. Po ruskej invázii zaznamenali ceny pšenice nový rekord a ceny komodít prudko vzrástli. Polovica kukurice v EÚ pochádza z ukrajinskej produkcie a 1/3 hnojív z Ruska. Ukrajina už zakázala vývoz jačmeňa, raže, prosa a pohánky, rovnako ako cukru, soli a mäsa. Boli zavedené vývozné licencie na vývoz pšenice, kukurice a slnečnicového oleja. Tiež bol zakázaný vývoz hnojív, ktorých ceny už dosahujú rekordné hodnoty. Na júnovom zasadnutí Rady ministri poľnohospodárstva EU na základe májových záverov Európskej rady pripomenuli význam účinných koordinačných opatrení na medzinárodnej úrovni, ktoré zaistia globálnu reakciu na výzvy v oblasti potravinovej bezpečnosti. Zdôraznili, že možnosť premiestniť uskladnené obilie z Ukrajiny pred nasledujúcim zberom je potrebná ako pre Ukrajincov, tak pre uľahčenie situácie na medzinárodných trhoch.

Ministri tiež znovu potvrdili sebestačnosť EÚ u väčšiny poľnohospodárskych komodít vďaka spoločnej poľnohospodárskej politike (SPP) a potvrdili schopnosť SPP prispievať ku globálnemu potravinovej bezpečnosti.

Obdobie výziev

Vzhľadom na vyššie uvedené faktory budú nadchádzajúce mesiace pre logistický priemysel obdobím veľkých výziev. To sa prejaví vo zvýšení cien služieb a zároveň v boji o dostupnosť zdrojov. Nie cena, ale schopnosť zaistiť plynulosť dodávok sa stane kľúčovým faktorom rozhodovania zákazníkov. „V spoločnosti Raben Logistics Slovak už niekoľko rokov realizujeme program zlepšovania podnikania Better Everyday. V rámci implementácie programu pomocou nástrojov štíhlej ekonomiky spoločne s našimi klientmi a partnermi analyzujeme procesy z hľadiska ich zložitosti, štandardizácie alebo možného plytvania, a to všetko dáva nám aj našim klientom veľkú výhodu v tejto komplikovanej dobe,“ zakončuje Michaela Dražanová, Fresh Logistics Director Raben pre Českú republiku a Slovensko.

Zdroj: Raben Logistics Czech

Prieskum

Top ponuky