Podľa Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory oproti minulým rokom výraznejšie vystupuje do popredia nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily. Na trhu práce sa tak čoraz častejšie objavujú predátorské praktiky pri preťahovaní zamestnancov. Ako takému konaniu konkurentov na trhu práce čelí prepravná a logistická spoločnosť Geis SK?
„Samozrejme sledujeme situáciu na trhu práce a vieme, že sa objavujú prípady, keď sa zamestnanci nechajú preplatiť a nastúpia do novej práce bez toho, aby v tej predchádzajúcej dali výpoveď,“ hovorí Ing. Monika Švecová, HR špecialistka zo spoločnosti Geis SK a dodáva, že u nich zatiaľ k takýmto situáciám nedochádza. „Priemerná doba zamestnania v našej spoločnosti je 8,5 roka a takmer 30 % zamestnancov u nás pracuje dlhšie ako 10 rokov. A to aj napriek dnešnej pomerne obvyklej vyššej fluktuácii na pozícii skladových manipulantov. Tých je pritom u nás viac ako 35 % z celkového počtu zamestnancov,“ uvádza Švecová, ktorá pripúšťa, že najmä na základných prevádzkových pozíciách je všeobecne fluktuácia pomerne vysoká: „Vnímame to ale ako daň za rast ekonomiky a tým aj našej spoločnosti.“
Foto: Geis SK s.r.o.
Podľa Švecovej sa personálne oddelenie Geis SK snaží o to, aby zamestnanci nemali dôvod odchádzať inam. „Snažíme sa si svojich odborníkov vychovať a umožniť im profesijný rast. Máme každoročne nastavený systém interných a externých školení pre rozšírenie kvalifikácie a osvedčila sa nám aj ponuka rozšírenia kvalifikácie na získanie odborných preukazov na VZV / retrak u vytipovaných zamestnancov,“ spomína niektoré možnosti Švecová.
Úlohou personálneho oddelenia je tiež nábor nových ľudí. „Pri oslovovaní nových potenciálnych zamestnancov je základným bodom otvorená, zrozumiteľná a rýchla komunikácia. Sme aktívni a našou snahou je využiť všetky možnosti ako napríklad osloviť ľudí v potrebných lokalitách. Zohľadňujeme aj regionálne rozdiely, preto na východnom Slovensku hľadáme zamestnanca rozdielnym spôsobom než v Bratislave,“ opisuje Monika Švecová. Firma spolupracuje s odbornými školami a ich študentom ponúka povinnú školskú prax. „Máme veľmi dobrú skúsenosť s cieleným oslovovaním absolventov stredných a vysokých škôl, najmä v oblasti dopravy a obchodu,“ pripomína Švecová a dodáva: „Avšak predovšetkým u prevádzkových pozícií sa stretávame s tým, že časť potenciálnych zamestnancov dáva prednosť zamestnaniu v spoločnostiach v oblasti automotive , kde nemajú na zamestnancov takmer žiadne kvalifikačné požiadavky. Niekedy to môže byť aj z dôvodu lepšej dopravnej dostupnosti, pretože konkrétne naše pobočky bývajú v horšie dosiahnuteľných lokalitách - zväčša v priemyselných centrách na okraji miest.“
Foto: Geis SK s.r.o.
Eva Smoliarová, vedúca Zákazníckeho centra, pracuje pre skupinu Geis na Slovensku už 15 rokov. A rozhodne sa nechystá spoločnosť opustiť.
Ako dlho pracujete v Geise?
Celkovo pre firmu (najprv Ten Expres, neskôr Geis) pracujem od roku 2003, tento rok v marci to bolo 15 rokov.
Ako ste sa do firmy dostala?
Bolo mi doporučené voľné pracovné miesto.
Prečo ste sa rozhodla práve pre Geis?
Pracovať pre Ten Expres, neskôr Geis, som sa rozhodla hlavne kvôli tomu, že ma celkovo baví práca v doprave, poskytovať zákazníkom potrebné informácie, prípadne ich spätne informovať o konkrétnom špecifikovanom stave, či snaha vykonať nápravu, pokiaľ by si to situácia vyžadovala.
Prekvapilo vás niečo po nástupe, či počas skúšobnej doby?
Stále ma prekvapuje prístup skupiny Geis k pracovníkom v pozitívnom slova zmysle. Spoločnosť sa o pracovníkov stará, okrem stabilného zázemia zabezpečuje rôzne druhy externých aj interných školení, ponúka kariérny rast, jazykové vzdelávanie, teambuildingy, celofiremné spoločenské akcie. V rámci kolektívnych aktivít sme mali napríklad aj splav Hrona, či športový deň, kde pobočky medzi sebou hrali futbal. Spoločne trávime chvíle v rámci nášho oddelenia, či už menšou turistikou, opekačkou alebo len tak spoločným stretnutím i mimo pracovného času.
Vo firme ste zaznamenala veľký kariérny postup. Môžete ho prosím popísať?
Nastúpila som ako pracovníčka zákazníckeho centra, kde som vybavovala štandardné požiadavky zákazníkov a spracovávali sme objednávky pre všetky pobočky na Slovensku. Na začiatku sme mali zmeny zadelené tak, že posledné pracovníčky končili svoju prácu medzi 23 až 24 hodinou, kým neprišli posledné dáta k spracovaniu objednávok. Po pár rokoch som postúpila na pozíciu dispečer zákazníckeho centra, kde som zabezpečovala okrem dennej práce aj chod zákazníckeho centra a potom som prijala ponuku na pozíciu vedúcej zákazníckeho centra. Tým, že sa navyšovali počty zásielok, navyšovali sa aj počty pracovníkov. Na začiatku boli 4 pracovné miesta, v dnešnej dobe disponujeme 18 kompletne vybavenými pracovnými miestami, z ktorých denne využívame 15 pracovísk (v sezóne všetkých 18). Posledných 5 rokov pracujem aj ako interný audítor, navštevujeme pobočky po celom Slovensku, pričom našim hlavným cieľom je kontrola a nastavenie interných procesov na pobočkách, ktoré sú pre nás dôležité kvôli systému jednotnosti, či optimalizácii a efektivite času.
Keby ste mala do firmy "nalákať" ďalších pracovníkov, čo by ste vyzdvihla ako jej najväčšie plusy?
Najväčšími plusmi pre spoločnosť je spokojný zamestnanec a aj preto máme dlhodobo stabilný tím na zákazníckom centre. Rovnako ako plus vnímam technické vybavenie pracovísk, do ktorých sa veľa investovalo. Zamestnanci zákazníckeho centra majú výškovo nastaviteľné monitory, náhlavné súpravy, vďaka ktorým majú voľné ruky, či dva monitory, do ktorých dokážu zaznamenávať údaje priebežne a s prehľadom. Operátori pracujú v spoločnom systéme, kde zapisujú požiadavky zákazníkov, ktorý ocenia najmä pri opätovnom volaní, či e-mailovaní zákazníka, kedy vedia nahliadnuť do samotného prípadu riešiteľa.
Čo by bolo pre vás impulzom k odchodu z Geis?
Založenie si vlastnej rodiny a očakávanie prírastku, čiže dočasné vzdialenie sa od spoločnosti na materskú dovolenku. Nepovažujem to ale za trvalý odchod, pretože po materskej dovolenke sa rada vrátim späť.
Zdroj: Geis SK s.r.o.