Oživenie trhu po pandémii ohlasuje aj lízingový trh. Trh hlási nárasty najmä v segmente osobných, úžitkových a nákladných áut. Po pandemickom prepade v roku 2020 a 2021 hlásia lízingové spoločnosti* nárasty cez desať percent. Vlani lízingový trh áut narástol medziročne o viac ako pätinu.
„Vývoj úrokov v lízingových produktoch a spotrebných úveroch kopíruje situáciu na hypotekárnom trhu. Hoci sa za posledné štyri roky úroky v lízingu a spotrebných úveroch zdvojnásobili na cca 6 až 6,5 %, stále sú pre podnikateľov výhodné. Ukazujú to rekordné nárasty najmä v segmente osobných a nákladných áut za posledné tri roky. Banky hovoria o dosiahnutí stropu v tomto segmente a jemnom znižovaní úrokov, no tento rok ešte nepredpokladáme výrazné zmeny v úrokoch smerom dole,“ hovorí Peter Danter, lízingový špecialista sprostredkovateľskej spoločnosti Umbrella Group v Bratislave.
Ilustračné foto: Umbrella Group / Adobe Stock
Lízing podľa neho na približne 90 % využívajú najmä podnikatelia, ktorí potrebujú intenzívne využívaný autopark obnovovať častejšie – približne každé tri až štyri roky. Rovnako lízing využívajú IT firmy na technické zariadenia či výrobné firmy na stroje.
„Lízing je pre podnikateľov výhodnejší, no málo z nich vie, že sa dá ušiť na mieru. Predajcovia áut či banky majú v ponuke fixne 1-2 produkty, ktoré nemusia byť výhodné pre každého podnikateľa. Sprostredkovatelia dokážu pre záujemcu vybrať z oveľa väčšieho množstva ponúk také riešenie, ktoré sa im prispôsobí výškou akontácie, má výhodné úroky či dĺžku splácania,“ vysvetľuje Peter Danter z Umbrella Group a dodáva: „Aj lízingový trh sa neustále mení a práve špecialista dokáže firmám ušetriť peniaze a čas pri porovnávaní množstva ponúk.“
Podnikatelia môžu okrem lízingu využiť na kúpu vozidiel aj spotrebiteľské úvery. Tie kopírujú úroky lízingových produktov, rozdiel je však v uplatnení DPH. Pri lízingu sa DPH uplatňuje postupne a alikvotne počas trvania lízingovej zmluvy. Pri voľbe spotrebiteľského úveru si majiteľ auta môže DPH uplatniť naraz jednorazovo.
Nepodnikateľom sa lízing či spotrebiteľský úver oplatí pri kúpe nového auta, ktoré tak získajú za výhodnejšiu cenu. Nevýhodou je stála prítomnosť banky či lízingovej spoločnosti v procese, čo predstavuje menšiu slobodu. „Väčšiu voľnosť ponúkajú tzv. bezúčelové úvery, za ktoré si záujemca o úver môže kúpiť nielen auto, ale aj ďalšie veci. Rozhodnutie je na ňom, ako sumu využije. Produkt je ideálny najmä pri kúpe jazdených áut,” radí Peter Danter.
Záujem o operatívny lízing na Slovensku rastie pomalšie. Hoci aj slovenskí manažéri postupne objavujú jeho výhody, najväčší záujem o túto službu majú nadnárodné spoločnosti. Tie si na Slovensku zväčša nekupujú vlastný vozový park, ale využívajú formu „operatívneho prenájmu“.
„Operatívny lízing síce patrí k nákladnejším produktom, ale ponúka v dlhodobom prenájme vozidla aj služby ako poistenia, opravy, sezónnu výmenu pneumatík aj náhradu pri poškodení. Firmy tak nemajú žiadne starosti s prevádzkou vozidla. Po uplynutí doby operatívneho lízingu, spravidla od dvoch do päť rokov, si firma môže používané auto odkúpiť alebo vrátiť lízingovej spoločnosti. Práve tieto vrátené vozidlá sú primárnym zdrojom jazdených áut v západnej Európe, kde je operatívny lízing rozšírenejší než u nás,“ vysvetľuje Peter Danter z Umbrella Group.
Lízingový trh kopíruje celkový trh s predajom automobilov najmä vo výberoch značiek a modelov.
1. rok 2017: 1 256 438
2. rok 2018: 1 264 516
3. rok 2019: 1 399 506
4. rok 2020: 1 197 601
5. rok 2021: 1 375 081 (medziročná zmena +15 %)
6. rok 2022: 1 614 604 (medziročná zmena +17 %)
7. rok 2023: 1 947 358 (medziročná zmena +21 %)
8. rok 2024: 1 013 376 (január-jún 2024)
*Zdroj: ALS SR , (údaje sú v tisíc EUR)
Ako si najvýhodnejšie požičať na kúpu auta:
Zdroj: Umbrella Group