Vianočným a novoročným praniam patrí každoročne veľká časť decembra (a z časti aj januára). Nerozosielajú ich však len rodiny a priatelia, ale aj firmy, pre ktoré sú dôležitým prvkom budovania značky smerom k obchodným partnerom i zákazníkom. Poslať želanie e-mailom je veľmi jednoduché a navyše účinné. Len je potrebné vedieť, ako pri príprave péefka nešľapnúť vedľa.
Novoročné priania, ktoré sú často spájaná s nadchádzajúcim rokom, ale aj vianočnými sviatkami, pomáhajú upevňovať ako priateľské, tak obchodné vzťahy. "Je to poďakovanie klientom a obchodným partnerom za dobrú spoluprácu v uplynulom roku a za to, že si vybrali práve vašu firmu. Poslať takéto želanie je jedným z najjednoduchších krokov, ktoré môžu firmy pre upevnenie vzťahov urobiť, "hovorí Kateřina Fišerová, manažérka aplikácie SmartEmailing.
Ilustrácia: Pixabay.com
Novoročné želanie je síce niečo iné ako bežný newsletter, ktorý firmy s rôznou pravidelnosťou zasielajú svojim partnerom a klientom, napriek tomu by malo rešpektovať tón komunikácie ich značky. Novoročenka by však mala byť odľahčenejší a mierny humor jej neuškodí. Treba si ale dávať pozor, aby neprekročila hranicu dobrého vkusu, alebo dokonca mravov.
E-mailové schránky sa vianočnými a novoročnými želaniami plnia už od polovice decembra. Je dobré si to uvedomiť ešte pred tým, než sa e-mail s prianím rozošle na úplne všetky kontakty, ktoré firma má vo svojej databáze. "Nie je potrebné do sviatočnej rozosielky nutne zaraďovať adresátov, ktorí sotva pár týždňov odoberajú newsletter. Lepšie je vybrať napríklad len takých, ktorí e-mail s chuťou otvoria a budú ho brať ako naozajstné novoročné potvrdenie dobrého vzťahu medzi nimi a odosielateľom - teda pravidelných zákazníkov, dlhodobo spokojných príjemcov a podobne," opisuje Kateřina Fišerová.
Péefko by vždy malo mať osobné rozmer. Jeho základom by preto malo byť v prvom rade oslovenie toho, komu ďakujeme za spoluprácu a prajeme krásne prežitie sviatkov aj vstup do nového roka. E-mailingové nástroje si s personalizáciou vedia ľahko poradiť a tá trocha času a úsilia navyše sa skutočne oplatí. Zároveň platí, že anonymný by nemal byť ani sám odosielateľ. Oveľa lepšie pôsobí, keď sa pod želanie podpíše konkrétna osoba, než keď tam stojí len názov firmy.
V e-mailingu je obvyklé dodržať pravidlo, že každý e-mail má iba jeden cieľ. Rovnaké je to aj s novoročným prianím. To má za cieľ vhodne reprezentovať značku, nie predávať tovar. Na takéto účely je dostatok priestoru v celom zvyšku roka. "Keď už niekto považuje za potrebné nejaké to predajné oznámenie do novoročenky vpašovat, mal by to urobiť citlivo a najlepšie s trochou nadsadenia. Priať niekomu k pekným sviatkom a hneď potom začať s predajom by totiž bez humoru mohlo byť čitateľom brané ako ten najhorší možný vtip," dodáva Kateřina Fišerová.
S grafikou je to podobné ako s textom - mala by vhodne podporovať značku a neskĺzava ku gýču. Santu Clausa alebo dedka Mráza tuzemskí príjemcovia často nevidia radi. Pokiaľ práve nie je firma predajcom Coca-Coly alebo ruskej zmrzliny, je lepšie sa zdržať podobných prešľapov a radšej staviť na tradičné vianočné motívy. Grafika by mala byť prevedená v responzivním dizajne, aby si ju vychutnali aj tí, ktorí si e-mail prečítajú na mobilnom telefóne. Zároveň platí, ako u e-mailingu všeobecne, že želanie nie je vhodné posielať vo forme celoobrázkových e-mailov. Tie sa totiž nemusia vždy zobraziť, a navyše je u nich väčšia pravdepodobnosť, že skončí vo spamu.
Pokiaľ ide o novoročné e-maily obchodným partnerom, je vhodné ich rozoslať ideálne s dostatočným predstihom pred Vianocami. Medzi sviatkami sa totiž ľudia k firemnej pošte nemusia dostať a po Novom roku už na ne vaše želanie zrejme príliš nezapôsobí. "Smerom k zákazníkom nie je zlé poslať novoročenku až pred Silvestrom. Trebárs na nich v uvoľnenej povianočná atmosfére urobí o to lepší dojem," uzatvára manažérka aplikácie SmartEmailing.
Zdroj: SmartEmailing