Aj keď európske firmy v reakcii na pandémiu COVID-19 plánujú zintenzívniť digitálnu transformáciu, spomaľujú investície do inovácií. To im môže skomplikovať snahu dobehnúť amerických a čínskych konkurentov.
Podľa Accenture prieskumu až 66 % (dve tretiny) svetových lídrov biznisu očakáva, že európsky trh sa relatívne rýchlo zotaví z ekonomického poklesu spôsobeného pandémiou COVID-19.
Správa s názvom “Bold Moves in Tought Times” obsahuje názory takmer 500 top level manažérov z Európy, Severnej Ameriky a ázijsko-pacifického regiónu naprieč 15 sektormi biznisu. Report ukazuje, že počas ďalších 12 mesiacov približne traja z desiatich manažérov očakávajú rýchle zotavenie európskej ekonomiky a 37 % respondentov očakáva pomalší, ale stále stabilný rast.
Až 34 % biznis lídrov z farmaceutického a biotechnologického priemyslu očakáva zvýšený dopyt na európskom trhu. Druhým najoptimistickejším sektorom je oblasť komunikácie, médií a zábavy, v ktorom 52 % opýtaných predpokladá rýchle uzdravenie segmentu. Nasleduje poisťovníctvo so 47 % pozitívne naladených respondentov. Naopak, najpomalšie uzdravenie čakajú v automobilovom priemysle (7 %) a v aerolíniách a cestovnom ruchu (12 %).
Zdroj: Pixabay.com
Najrýchlejší rast očakávajú manažéri v Nemecku, Veľkej Británii a v severských krajinách. Optimistický je tiež ich predpoklad, že narastie konkurencieschopnosť európskych firiem voči americkým a ešte viac voči čínskym konkurentom.
„Sebadôvera je veľmi dôležitým faktorom pre rast ekonomiky,“ vysvetľuje Tomáš Volek, CEO spoločnosti Accenture v Slovenskej republike a Maďarsku. „Optimizmus európskych firiem je jedinečnou príležitosťou na posilnenie ich postavenia v rámci globálnej ekonomiky a príležitosť dobehnúť americkú a ázijskú konkurenciu. Samozrejme, bude záležať na tom, ako sa firmám podarí pretaviť optimizmus do rastových aktivít. Je dôležité, aby sa európske firmy príliš nespoliehali na štátnu pomoc, aby neostali v defenzívnej pozícii a začali investovať do progresívnych inovácií.“
Prieskum spoločnosti Accenture naznačuje, že európski výkonní manažéri sú viac opatrní v príprave na naštartovanie ich biznisu. Špecificky:
„Európski biznis lídri sa už dnes musia začať pripravovať na post-covid svet,“ vysvetľuje Tomáš Volek. “Už dnes musia začať rozmýšľať a konať rozhodne, vyvážene riskovať a tak si vybudovať dlhodobú odolnosť, obnoviť modely rastu a adaptovať sa na nový normál.“
Správa tiež indikuje kritické oblasti, na ktoré by sa európske firmy mali zamerať, aby sa stali konkurencieschopnejšími. Tie zahŕňajú:
„Európa je na križovatke – jej biznis lídri môžu buď pokračovať v dobre známych obchodných a výrobných stratégiách, alebo sa môžu vydať po novej ceste založenej na inováciách a progresívnych technológiách a spojiť ich so silnými európskymi vlastnosťami ako stabilita a solidarita,“ vysvetľuje Tomáš Volek. „Aj keď pandémia COVID-19 priniesla ťažkosti, dnes z nej môžeme vyťažiť. Je teraz na Európe, aby využila túto príležitosť a stala sa viac konkurencieschopnou.”
Do prieskumu bolo zapojených 478 výkonných riaditeľov z 15 krajín naprieč 15 sektormi. Konal sa v máji 2020 a zahŕňal firmy s ročným príjmami nad 500 miliónov USD z nasledujúcich sektorov: aerolínie/turizmus/doprava, automobilový priemysel, bankový sektor, komunikácia/médiá/zábava, chemický priemysel, spotrebný tovar, energetika, technológie, priemyselný tovar a vybavenie, poisťovníctvo, farmaceutický priemysel a biotechnológie, verejné služby, maloobchod, softvérové služby a sieťové odvetia z nasledovných krajín: Austrália, Belgicko, Čína, Francúzsko, Holandsko, Japonsko, Kanada, Luxembursko, Nemecko, Rakúsko, Španielsko, Švajčiarsko, Taliansko, USA a Veľká Británia.
Zdroj: Accenture