Umelú inteligenciu nemusíte používať. Neznamená to však, že ostatní ju budú ignorovať. Ten, kto ju implementuje medzi prvými, získa obrovskú konkurenčnú výhodu.
AI, teda umelá inteligencia dnes doslova hýbe svetom internetu a biznisu. Hovorí sa, že už do pár rokov môže nahradiť veľkú časť aktuálne existujúcich pozícií a kto sa nedokáže adaptovať, bude mať v budúcnosti obrovské problémy.
Prestížny Massachusettský technologický inštitút (MIT) dokonca o AI hovorí ako o 3. digitálnej revolúcii – tou prvou bolo vynájdenie internetu, ktorý firmám umožnil okamžite ponúkať všetky svoje produkty a služby prakticky komukoľvek po celom svete, ale zároveň zvýšil nároky zákazníkov na to, aby si ich mohli objednať prakticky okamžite. Podobne rýchlo očakávajú aj riešenie prípadných otázok a problémov cez linky zákazníckej podpory.
Druhou digitálnou revolúciou bol príchod osobných počítačov a mobilov, vďaka ktorým tu máme sociálne siete a výrazne zvýšené nároky na to, ako dnes musí vyzerať prezentácia firmy, aby vôbec mala šancu uspieť.
Ilustračné foto: D koi / Unsplash.com
Nástup umelej inteligencie prichádza v čase, keď technológiám zároveň začína dominovať aj automatizácia a rozšírená realita (AR). Väčšina ľudí všetky tieto trendy aspoň sčasti registruje – určite ste už skúsili v obchode zaplatiť pomocou samoobslužnej pokladne, položili ste otázku ChatGPT alebo ste videli nové okuliare s virtuálnou realitou od Apple.
Dôležité je pripomenúť, že všetky tieto technológie sú len špičkou ľadovca. Rovnakí profesori z MIT predpovedajú, že AI do pár rokov zredukuje dnes existujúce náklady firiem o 90 %. Tieto ušetrené financie môžu firmy použiť do vývoja produktu či na jeho marketing, čím získavajú obrovský náskok proti konkurentom.
Ak vaša firma nedokáže zareagovať, okamžite prestane byť cenovo konkurencieschopná. Prvé náznaky nám dnes ukazuje napríklad transformácia automobilového priemyslu, v ktorom elektromobily od Tesly či čínskych značiek dokážu výrazne podliezť ceny európskych gigantov.
Samozrejme, celkové rozpočty najväčších firiem sa nijako nescvrknú. Ušetrených 90 % okamžite presmerujú do agresívnejšieho marketingu, vyššieho tempa vývoja svojich produktov alebo ovládnutia trhu vďaka bezkonkurenčným cenám. Svoj technologický náskok tak len ešte viac zvýšia, ako to dnes dokáže Apple, spomenutá Tesla či Nvidia.
Kým priemyselná revolúcia ľudí v minulosti odbremenila od nutnosti vykonávať manuálnu prácu a umožnila im zužitkovať ich kognitívne schopnosti v kanceláriách, AI za nás čoraz viac začne vykonávať práve takéto kognitívne aktivity. Problémom je, že človek už nemá ďalší tromf v rukách, vďaka ktorému by bol pre firmy „nenahraditeľný“.
Existujú názory, že AI len zmení našu agendu a namiesto zdĺhavého písania textov alebo tvorby grafiky sa staneme skôr zadávačmi tzv. promptov, vďaka ktorým ChatGPT či Midjourney urobia to, chceme. Treba si však uvedomiť, že umelá inteligencia je dnes len na začiatku. Kým dnes firma možno naozaj potrebuje niekoho, kto generatívnu AI dokáže ovládať, už pred pár dňami predstavená verzia ChatGPT 4o jej schopnosti balí do intuitívneho „ľudského“ obalu, ktorý prakticky vymaže potrebu na stretnutia v cudzom jazyku volať tlmočníkov a do veľkej miery nahrádza tiež lektorov či učiteľov, pretože nám dokáže vysvetliť presný postup riešenia rovnice namiesto „vygooglenia“ ťažko pochopiteľných textov z učebníc.
V biznise AI dokáže oveľa viac než generovanie textu či obrázkov. Veľké firmy už dnes využívajú machine learning na spracovanie a analýzu stoviek gigabajtov dát v reálnom čase. Strojárske firmy zas vytvárajú tzv. digitálne dvojičky svojich zariadení, ktoré im umožnia otestovať nové nastavenia alebo parametre aj bez toho, aby na výrobu prototypu minuli čo len gram reálneho materiálu.
Platí, že aj keď AI hneď nenahradí všetkých ľudí vo firmách, ľudia, ktorí ovládajú prácu s AI, už dnes nahrádzajú tých, čo sa nedokázali adaptovať. Rovnako tak firmy, ktoré neimplementujú AI do svojho biznisu, už dnes prestávajú byť konkurencieschopné voči technologickým gigantom a firmám so silnou mierou zavádzania inovácií.
Ľudský kapitál však tak skoro z biznisu rozhodne nezmizne. Hoci máme e-shopy, zákazníci stále chodia aj do kamenných obchodov. S nástupom AI sa skutočný ľudský kontakt môže stať ešte nenahraditeľnejší. AI zatiaľ rozhodne nenahradí ani manažérov motivujúcich tím. Dnes sa tak okrem zvyšovania svojich digitálnych zručností môžete zamerať aj na vylepšovanie svojich soft skills, prezentačných schopností či komunikácie, vďaka ktorým vás AI tak skoro nenahradí.
Autor: Peter Strcula, expert na predaj