Intrigy, manipulácia, ohováranie a šikana v kancelárii dokážu výrazne komplikovať medziľudské vzťahy a pracovné výkony. Máte u vás v ofise toxických ľudí? Ako ich rozoznáte? A čo dokáže firma, ak sa ich zbavíte?
Mnoho z nás trávi v kancelárii veľa hodín a vstupujeme do desiatok vzťahov, ktoré nemôžeme ani ovplyvniť. Občas je náročné nájsť rovnováhu medzi tým, aby vzťahy neboli príliš dôverné, familiárne alebo dokonca intímne (niekde to firemná politika neumožňuje), ale pritom chceme, aby pracovné prostredie bolo príjemné a pohodové.
Protipólom kolegiality a etického, slušného správania je správanie toxických ľudí. Ohovárajú a intrigujú za chrbtom, ale tvárou v tvár sú milí. Iniciatívne navrhujú zmeny a nové projekty, ale napokon takmer celá realizácia zostane na kolegoch. Pýtate sa, kto je to? Môže to byť kolega alebo šéf, ktorého činy môžu z bežného pracovná dňa urobiť peklo. Podľa najnovšej štúdie Harvard Business School (HBS), ktorá bola realizovaná na viac ako 60000 zamestnancoch v 11 firmách, sa týmto firmám oplatí toxických ľudí neprijímať alebo okamžite prepustiť. Oproti firmám, ktoré si takpovediac hrejú na prsiach hadov, dokážu svoju trhovú hodnotu až zdvojnásobiť. Štúdia pritom nerátala s ušetrenými peniazmi na rôzne súdne spory, sankcie alebo zníženú produktivitu ostatných pracovníkov v dôsledku „toxickej“ morálky, teda morálky, ktorú vytvoria toxickí ľudia.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Uznávaný český psychológ PhDr. Marek Herman tvrdí: "Okolo každého z nás je 10 % možno 15 % ľudí, s ktorými sa ani pri najlepšej vôli proste nemôžete dohovoriť, dohodnúť, akceptovať ich. Sú to tzv. komunikační psychopati, na ktorých si musíme dávať pozor, vyhýbať sa im a ak to nie je možné, musíme si im asertívne brániť. Ak máte vo svojom okruhu „jedovatých“ dobrákov, ktorí vám „pomáhajú“ vytvárať stresové komunikačné situácie, aby vás snáď zocelili alebo motivovali – vylúčte ich z vášho života. Niekedy to však ani nemusí byť chyba toxických ľudí. V kancelárii sa často dostávajú ľudia do akejsi špirály nepríjemností, kedy si zlé navzájom oplácajú ešte horším. Treba zo špirály vystúpiť a problémy si vydiskutovať.
Odborníci hovoria dokonca o psychopatoch, ale vžil sa všeobecnejší a „jemnejší“ výraz toxickí ľudia. Pod toxickým človekom máme na mysli toho, kto vedome spôsobuje vyčísliteľné psychické a ekonomické škody a má tendenciu infikovať ostatných iných svojim zlým postojom, egocentrizmom, bezohľadnosťou, demotiváciou a demoralizovaním. Nie je vôbec výnimočné, ak títo ľudia kradnú, podvádzajú, páchajú spreneveru alebo šikanujú a sexuálne obťažujú ostatných. Pritom oni si toto konanie dokážu sami pred sebou ospravedlniť. Zdá sa im úplne v poriadku, ak postupujú po kariérnom rebríčku na úkor iných.
Štúdia HBS hovorí o tom, že kvôli toxickým ľuďom dávajú zamestnanci výpovede rýchlejšie a častejšie, čo prináša firmám obrovské straty a vznikajú im náklady na školenia. Znižuje sa produktivita takmer každého, ktorá sa vyskytuje okolo toxického človeka.
Ako teda spoznať toxického človeka v kancelárii? Po prvé, tento človek vykazuje vysokú mieru sebectva a egocentrizmu. Úprimne sa nezaujímajú o ostatných a je im jedno, ako ich správanie ovplyvní spolupracovníkov. U týchto ľudí by ste márne čakali takzvané náhodné skutky láskavosti, teda napríklad to, že si idú pre kávu do kaviarne a prinesú aj pre vás alebo kolegov.
Druhým znakom toxického človeka je pocit prehnanej sebadôvery, čo môže viesť k neprimeranému riskovaniu a k sklonu myslieť si, že sa mu kadečo „prepečie“.
Treťou kontrolkou, ktorá pri toxických ľuďoch intenzívne bliká je ich až chorobné lipnutie na dodržiavaní stanov a pravidiel, ktoré sa nesmú za žiadnu cenu porušiť. Pritom je zrejmé, že pre úspešné dokončenie projektu je občas potrebné a prirodzené niektoré pravidlá zmäkčiť alebo prehliadnuť. Paradoxne tí, ktorí najviac kričia, že pravidlá sa majú dodržiavať, tak ich porušia ako prví.
Žiaľ vo firmách je bežné, že manažment pri nábore uprednostní ľudí, ktorí sú výkonní, majú kvalitné výsledky, ale nehľadia až tak na svoje okolie a dôsledky. Ďalšou bežnou a veľkou chybou je, že toxických ľudí nevedia včas prepustiť. Výskumníci z HBS odporúčajú celistvejší prístup a to, aby manažment (alebo oddelenie ľudských zdrojov) vyberal ľudí nielen podľa papierových predpokladov. Väčšinou platí, že radoví zamestnanci si kolegov nemajú možnosť vybrať, nemajú právomoc spolurozhodovať. Je úlohou kompetentných, aby vpomáhali ľudom v tíme spolu vychádzať a predchádzali zbytočným konfliktom. Toxickí ľudia sú však naozaj ako hady, dokážu sa dlho pretvarovať a pritom ponúkať jablko sváru. Mnohí nenápadne a pomaly- ako upíry - vysávajú energiu a dobrú náladu z ostatných. Manažéri musia včas rozpoznať príznaky a zasiahnuť.
Kancelarie.sk Zdroj: News.harvard.edu