Kedysi sa marketing rozdeľoval do dvoch kategórií; business-to-business (B2B) alebo business-to-consumer (B2C). Predpokladám, že sa tak stalo kvôli tomu, aby sa potom delili na ďalšie kategórie a podkategórie, v snahe odhaliť cieľovú skupinu ľudí, ktorých by napokon úplne pohltil odkaz obchodnej značky.
Ale v skutočnosti takéto rozdelenie obchodníkom prinieslo iba vznik nového neprirodzeného jazyka – s výrazmi ako "výsledok spolupráce viacerých firiem" a "zvýšený dopyt" – aby mohli svojim zákazníkom a obchodným partnerom rozprávať nové príbehy o výrobkoch. Stala sa z toho obrovská masová telefonická hra, pri ktorej – ak sa informácia občas dostane k osobe, ktorá má úprimný záujem o kúpu výrobku – sa výhody, ktoré tento výrobok (alebo službu) robia výnimočným, stratia v monotónnom marketingovom kancelárskom šume. Často je segmentácia B2B a B2C aj výborná výhovorka pre škrtnutie marketingového rozpočtu pre B2B alebo B2C médiá.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Spotrebitelia a zákazníci sú zmätení. Prečo im nemôžeme jednoducho a zrozumiteľne povedať, čo predávame, podeliť sa s nimi o ich skúsenosti a prínos výrobku do ich domácnosti? A čo je ešte dôležitejšie, prečo výrobok, ktorý najčastejšie inzerujeme, neodzrkadľuje skutočnú skúsenosť spotrebiteľa?
Faktom zostáva, že hranice medzi týmito dvoma obchodnými segmentami sú teraz také rozmazané, že je veľmi ťažké ich rozlíšiť. Musíme premýšľať ako spotrebitelia, ktorými sami sme, a myslieť skôr ako nákupca, než sa snažiť hovoriť sofistikovaným jazykom plným skratiek a cudzích slov preto, aby sme zneli múdro. Často stačí výjsť zo slonovinovej veže, z kancelárií a opýtať sa ľudí tvárou v tvár, ako náš výrobok alebo službu používajú.
Pracovníci marketingu sa stále snažia, aby boli osobní a pristupovali ku každému zákazníkovi jednotlivo, ponuky sú "customizované" a "personifikované". Ich riešením je zozbierať obrovské množstvo údajov a predložiť nám obchodnú ponuku šitú na mieru, presne podľa našich potrieb a skúseností. Na druhej strane sa sociálne siete stali obrovským verejným miestom, kde sa všetko, čo zverejníme, roznesie raketovou rýchlosťou k veľkému množstvu ľudí. Rozvetvenie prepojení medzi marketingom a sociálnymi sieťami je skutočne masívne ... a komunikácia tu funguje závratnou rýchlosťou... bezmyšlienkovito a živelne. Sociálne siete a marketing musia spolupracovať, aby dokázali nielen personalizovať individuálny predaj, ale aj zdieľať skúsenosti zákazníkov z celého sveta, a odhalili tak všeobecne platné hodnoty, z ktorých budú mať úžitok davy ľudí. To je dar, ktorý nám dávajú sociálne siete a digitálna technológia, vďaka ktorým môžeme sledovať, ako ľudia spolu komunikujú a čo ich motivuje k tomu, aby začali konať.
Takže, takto to vidím ja:
Ale ľudia sú tiež len ľudia a s nimi prichádzajú aj chyby. Šliapnu mimo. Zlyhajú. Ako ľudia. Je prirodzené povedať občas niečo nevhodné, dostať sa do rozpakov a neuvedomiť si následky našich činov. Popularita sociálnych médií umožnila digitálnej technológii odhaliť nielen temnú stránku anonymity jednotlivcov, ale aj davov. Z tepla kancelárií pôsobí množstvo takzvaných hrdinov, agentov, trollov a záškodníkov. Tvrdím, že je načase, odložiť virtuálne vidly a fakle, a priviesť komunikáciu naspäť do rovnováhy. Tá časť ľudstva, ktorá sa raduje zo života, uznáva hodnoty ako empatia, porozumenie a odpustenie. Ak sa nimi riadime aj v našej komunikácii, spája nás ako skupinu ľudí. Komunikácia by nemala byť zložitá, strojená a strojová. Mala by byť úprimná a jednoduchá, jednoducho ľudský. S pokorou a s vedomím, že my všetci sme len ľudia s rôznym pohľadom na rovnakú vec. Každý z nás prežil v živote ťažké aj radostné chvíle.
To je princíp človeka k človeku. To je #H2H (Human to Human).
Kľúčový odkaz teda znie: Ľudia sú prirodzene komplexné bytosti a napriek tomu sa usilujú o dosiahnutie jednoduchosti. Veľkou výzvou pre nás, ľudí (marketérov, brand manažérov... dosaďte si, vhodú funkciu), je nájsť, pochopiť a vysvetliť zložitosť čo najjednoduchším spôsobom. A toto je výzva pre marketing. Nájdite to, čo máme my ľudia spoločné a to, čo nás spája, a začnite hovoriť jazykom, na ktorý všetci tak dlho čakáme.
Autor: redakcia, Pôvodný autor: Bryan Kramer, Zdroj: Socialmediatoday.com