Extrémna šírka, enormná výška a vysoká váha: keď sa nadmerný náklad vydá na cestu, musí byť každý krok presne naplánovaný. Elektrické vedenie sa musí zdvihnúť alebo dočasne odinštalovať, cesty sú buď úplne uzavreté, alebo sa stredný pruh diaľnice musí vystužiť oceľovými doskami. Čo sa však stane, keď nízka hladina vody zabráni pokračovať v plánovanej preprave po rieke?
Foto: Dachser Slovakia a. s.
Nemecká spoločnosť FHR Anlagenbau GmbH hľadala skúseného poskytovateľa logistických služieb, ktorý by vedel zabezpečiť prepravu zariadení na výrobu optických povrchov z Ottendorfu pri Drážďanoch do severnej Číny. Objem a rozmery zásielky boli značné: samotná hlavná časť zariadenia vážila 70 ton a merala 5 m na šírku a 4,8 m na výšku, okrem nej boli súčasťou zásielky ďalšie strojné komponenty, obalový materiál, sedem kontajnerov a štyri kontajnery s bočnicami so šírkou štyri metre. „Preprava takýchto rozmerných, precízne vyrobených zariadení vyžaduje špeciálne znalosti a skúsenosti logistického partnera,“ hovorí Katrin Gommlich, ktorá je v spoločnosti FHR zodpovedná za realizáciu exportov. A Sven Eigler, CFO spoločnosti FHR, k tomu dodáva: „Naši zákazníci od nás očakávajú maximálnu spoľahlivosť. Dachser je naším dlhoročným partnerom, ktorý nám pomáha naplniť toto očakávanie aj v tých najnáročnejších podmienkach.“
Ihneď po obdŕžaní objednávky začal Dachser Air & Sea Logistics Drážďany pripravovať plán prepravy. Na jeho základe potom nechal vyrobiť špeciálnu prepravnú konštrukciu podľa vlastného návrhu určenú špeciálne pre túto zásielku. To je výborný príklad toho, že Dachser nedisponuje iba hlbokým logistickým know-how, ale má znalosti aj v súvisiacich odboroch.
Analýza trasy ukázala, že doprava z Ottendorfa do Hamburgu po ceste nie je možná. Vedúci projektu zo spoločnosti Dachser sa teda rozhodol pre prepravu hlavnej časti nákladu po vnútrozemských vodných cestách z prístavu v Drážďanoch do Hamburgu.
Dachser teda zabalil veľkoformátové komponenty do zámorského balenia, čo zväčšilo prepravné rozmery hlavného segmentu zariadenia na celkových 5,4 metrov šírky a 5,1 metrov výšky. Špeciálne zdvíhacie zariadenie ho presunulo z výrobnej haly a 240-tonový žeriav ho potom s milimetrovou presnosťou usadil na prepravnú konštrukciu. Špeciálny štrnásťosový podvalník prepravil zásielku z Ottendorfa do drážďanského prístavu. Celý plán vyžadoval neustále zdvíhanie či zvesovanie elektrického vedenia, inštaláciu zákazov zastavenia, odstránenie dopravných značiek a otáčanie signalizačného zariadenia. To všetko však bolo pre skúseného poskytovateľa logistických služieb Dachser len rutinou.
Aj preprava po diaľnici bola starostlivo naplánovaná. Kvôli diaľničnému premosteniu s dopravným značením musel ísť podvalník stredom diaľnice proti smeru jazdy.
Pre umožnenie prejazdu boli vopred odstránené zvodidlá a zatrávnený pruh diaľnice bol vystužený oceľovými doskami. Po niekoľkých kilometroch zišiel nadmerný náklad z diaľnice v protismere a napojil sa na ceste v správnom smere jazdy. Celá preprava sa neobišla
bez krátkodobého dočasného uzavretia diaľnice.
„Aby sme boli čo najefektívnejší a uzavreli diaľnicu len na nevyhnutne potrebný čas, musel podvalník na diaľnicu nacúvať a celú cestu až do ďalšieho diaľničného zjazdu ísť spiatočkou, pretože sa na diaľnici nemohol otočiť,“ hovorí Markus Mauf, projektový špecialista Dachser Air & Sea Logistics Drážďany. Po siedmich hodinách bola zásielka konečne dopravená do prístavu v Drážďanoch.
Značné sucho v roku 2015 spôsobilo, že na niektorých miestach dosahovala hladina vody menej ako pol metra a preprava po Labe preto nebola možná. Stanovené minimum potrebné pre prepravu na Labe je aspoň 1,10 metra. „Aby bol Dachser dobre pripravený na prvú „vlnu“ na rieke, prepravil celý náklad z výrobnej haly do prístavu v Drážďanoch, kde ho dočasne uskladnil kompletne zabalený na podperách, ktoré sú inak nazývané „slonie nohy“. Po ôsmich týždňoch nútenej prestávky sa hladina vody na Labe stabilizovala a prvá loď, ktorá sa po piatich mesiacoch problémov s nízkou hladinou vydala na rieku, prepravila náklad do Hamburgu. Lodná preprava po Labe vyžadovala skúseného kapitána, pretože loď musela preplávať s extrémnou presnosťou úzkou plavebnou dráhou. V Hamburgu bol hlavný segment zásielky zafixovaný na šesť spojených plošinových kontejnerov a spoločne s ďalšími kontajnermi naložený na obrovskú kontajnerovú loď s názvom CMA CGM Jules Verne. Po 38 dňoch dorazila zásielka do čínskeho prístavu, kde bola preložená na kamión a konečný úsek do cieľa absolvovala po ceste.
Zdroj: Dachser Slovakia a. s.