Slováci aj Česi trávia so svojimi partnermi len dve a pol hodiny denne1, z toho väčšinu času zaberú rutinné činnosti či starostlivosť o domácnosť. Kofola si uvedomuje, že o lásku je potrebné sa starať, a preto sa rozhodla darovať svojim zamestnancom Láskyplný piatoček a inšpirovať aj ostatných, aby venovali svojim blízkym to najcennejšie – svoj čas.
Láska je neodmysliteľnou súčasťou DNA Kofoly. Tento rok prichádza tradičná československá značka a spolu s ňou aj rovnomenná firma s inšpiratívnym krokom, ktorým chce originálnou cestou upozorniť na potrebu lásky v spoločnosti a povzbudiť aj ostatných k pozitívnej zmene. „Zistili sme, že Slováci a Česi na tom vôbec nie sú dobre s časom na svojich najbližších. Partneri spolu denne trávia priemerne dve a pol hodiny, ale väčšinu z tohto spoločného čas strávia rutinou, ako je sledovanie televízie či domáce práce. A to je málo. Aby sme začali od seba, rozhodli sme sa v Kofole zaviesť tzv. Láskyplný piatoček – deň na lásku, ktorý nám umožní sa o ňu starať, aby nevyprchala. Okrem reálneho dňa voľna pre všetkých našich zamestnancov ide o celospoločenské otvorenie témy. Radi by sme našou iniciatívou za Láskyplný piatoček inšpirovali aj ostatných a naštartovali tak pozitívnu zmenu v celej spoločnosti,“ vysvetľuje Jannis Samaras, majiteľ a náčelník Kofoly ČeskoSlovensko.
Zaviesť deň voľna pre viac ako 1300 zamestnancov nie je pre spoločnosť vo veľkosti Kofoly len tak. Daniel Buryš, generálny riaditeľ Kofoly v Česku a na Slovensku však verí, že práca a náklady s tým spojené stoja za to: „Chceme tím spokojných ľudí, ktorí majú vyrovnaný pracovný a osobný život. Preto Láskyplný piatoček môžu odteraz každoročne využiť všetci zamestnanci Kofoly, ale aj našich dcérskych spoločností UGO a LEROS. Len nám musia sľúbiť, že sa počas dňa voľna budú venovať svojej partnerke či partnerovi,“ hovorí s úsmevom Dan Buryš.
Láskyplný piatoček má ambíciu zasiahnuť nielen zamestnancov Kofoly. Firma pripravila obsahový web laskyplnypiatocek.sk, na ktorom si môže každý otestovať, ako je na tom so starostlivosťou o svoju polovičku. Na stiahnutie je tu aj originálna žiadosť o deň voľna, ktorú môžu ľudia predložiť svojim zamestnávateľom.
Kofola chce týmto krokom inšpirovať nielen jednotlivcov, ale aj ďalšie firmy, aby sa k iniciatíve pripojili. „Stále sa rozpráva o pojme „work-life balance“, ale ja verím, že je načase začať rozprávať o „work-love balance“. Láska nie je raketová veda, ale je potrebné sa o ňu poriadne starať. A som rád, že náš prístup zaujal aj ďalších majiteľov firiem, s ktorými sa rozprávame o zapojení,“ dodáva Jannis Samaras.
Foto: Kofola
Podľa prieskumu, ktorý Kofola realizovala na Slovensku v apríli 2023 prostredníctvom aplikácie Instant Research agentúry Ipsos, by deň voľna na lásku uvítalo 81 % ľudí2. „Takmer dve tretiny dopytovaných (59 %) vo výskume povedalo, že majú na partnera menej času, ako by potrebovali. Kvalitne prežitý partnerský čas si užíva 58 % ľudí len občas, 26 % dokonca len jeden až dvakrát za mesiac alebo aj menej,“ komentuje výsledky prieskumu Lenka Tenglerová, senior brand manažérka značky Kofola.
Dôvodom, prečo sa predovšetkým v pracovných dňoch ľudia jeden druhému nevenujú dostatočne, sú bežné rutinné povinnosti, ako je starostlivosť o deti či domácnosť. Na druhom mieste to je fyzická únava z práce, za ňou nasledujú na podobnej úrovni neskorý príchod z práce a psychická únava. Ľudia tiež svoju komunikáciu presúvajú do online prostredia. Takmer polovica, 45 % partnerov je schopných si namiesto osobného rozhovoru četovať dokonca aj vtedy, keď sú fyzicky spolu.
Vo vzťahoch sú podľa respondentov dôležité predovšetkým obyčajné gestá a emócie. Naopak, materiálne veci, ako darček alebo kvetina, sú dôležité len pre malú časť dopytovaných. To potvrdzuje aj psychologička a vzťahová poradkyňa Veronika Ragan: „Dvoriť môžeme počas celého vzťahu, nielen na začiatku. A práve malé milé gestá ukážu, že aj pri dennom zhone na svoju polovičku myslíme. Hľadajme to, čo by toho druhého potešilo, či už je to obľúbené jedlo, nápoj, film, alebo len úsmev.“ Podľa psychologičky je však dôležité porozumieť princípu a nie mechanike partnerovi venovanej pozornosti a tiež to, aby nás tešilo urobiť radosť tomu druhému. „Avšak nezabúdajme si pýtať aj pre seba - môžeme začať ukazovať, čo sa nám páči a čo zase nie. Akonáhle začneme nejaké veci pomenovávať, ukazovať náš postoj, tak je aj pre naše okolie jednoduchšie zorientovať sa v tom, ako nás potešiť,“ dodáva.
Pre spoločné chvíle je tiež možné využívať príležitosti, ktoré bežne prehliadame. Väčšine ľudí ani nenapadne, že by „spoločnou chvíľou“ mohla byť aj cesta do práce alebo obed počas pracovného dňa. U nás je stále zaužívané, že pracovný čas je oddelený od osobného života. Ľudia preto chodia na obedy s kolegami a kolegyňami, a partneri dokonca spolu ani veľmi necestujú do práce. A je to škoda, lebo vo výskume Kofola zistila, že viac ako pätina ľudí pracuje od partnera vo vzdialenosti do 10 minút a ďalšia pätina do 20 minút. A napriek tomu len 12 % ľudí denne alebo často zájde na spoločný obed, a len 7 % spolu denne alebo často cestuje do práce.
Zdroj: Kofola