Nový DHL Logistics Trend Radar

11.11.2022
  1. Megatrendy a vonkajšie vplyvy ako COVID-19, zmena klímy, urbanizácia a geopolitické udalosti sa neustále menia, čo urýchľuje transformáciu logistiky.
  2. Udržateľnosť zostáva dôležitým zdrojom inovácií a v blízkej budúcnosti môže najviac prispieť k transformácii logistiky prostredníctvom dekarbonizácie a využívania alternatívnych zdrojov energie.
  3. Odolnosť dodávateľských reťazcov je ešte dôležitejšia ako kedykoľvek predtým a analýza veľkých dát pomáha identifikovať príležitosti na diverzifikáciu dodávateľských reťazcov.
  4. Rastúci dopyt spotrebiteľov si vyžaduje zvýšenie efektívnosti prostredníctvom automatizácie – mobilné vnútorné roboty a stacionárne roboty pomáhajú zvyšovať produktivitu.

V šiestom vydaní  DHL Logistics Trend Radar, DHL načrtáva  40 trendov, ktoré budú mať veľký vplyv na rozvoj podnikov, spoločností a technológií pre globálnu logistiku v nasledujúcich desiatich rokoch. Spomedzi týchto trendov logistiku najviac zmení dekarbonizácia, roboty, veľké dáta, diverzifikácia dodávateľských reťazcov a alternatívne energetické riešenia. Správa je výsledkom rozsiahlej analýzy makro- a mikrotrendov a poznatkov z intenzívnej komunikácie so zákazníkmi a rozsiahlej siete partnerov, ktorá zahŕňa výskumné ústavy, technologické spoločnosti a startupy.

"Udalosti posledných dvoch rokov nám jasne ukázali dôležitosť robustných dodávateľských reťazcov a fungujúcej logistiky. Inovatívne spoločnosti preto menia logistiku, ktorá predtým fungovala v tichosti v pozadí, na strategické aktívum a zdroj tvorby hodnôt," hovorí Katja Busch, obchodná riaditeľka DHL a  vedúca oddelenia zákazníckych riešení a inovácií v DHL, a dodáva:  "Sme presvedčení, že inšpirácia je nevyhnutná pre úspech v  budúcnosti spolu s inováciami, otvorenou výmenou poznatkov a skúseností a intenzívnou spoluprácou.  Vydaním šiesteho vydania  DHL Logistics Trend Radar opäť vyzývame našich zákazníkov a partnerov, aby s nami spolupracovali na formovaní tejto éry logistiky."

Publikácia DHL Logistics Trend Radar, vydávaná každé 2 roky,  predstavuje sociálne, ekonomické a technologické trendy, ktoré sú pre logistický priemysel najdôležitejšie, a sleduje ich vývoj. Od roku 2015 viac ako 70 000 návštevníkov inovačných centier DHL diskutovalo s odborníkmi na DHL o nových trendoch a nápadoch – čiastočne v rámci úspešných virtuálnych podujatí počas pandémie. Výsledky týchto rozhovorov sú zhrnuté v DHL Logistics Trend Radar, jedinečnom strategickom nástroji pre globálne logistické spoločnosti, aby posunuli svoje podnikanie a technológie vpred.

"Správa DHL Logistics Trend Radar už takmer desaťročie ukazuje našim zákazníkom, partnerom a kolegom cestu do budúcnosti," hovorí Klaus Dohrmann, viceprezident zodpovedný za inovácie v Európe v  spoločnosti DHL Customer Solutions & Innovation,  a dodáva: "Do tohtoročného vydania sme zahrnuli nové trendy, ktoré sú pre logistický priemysel čoraz dôležitejšie,  napr. počítačové videnie, interaktívna umelá inteligencia, inteligentné štítky a DEIB (Diversity, Equity, Inclusion & Belonging), zatiaľ čo mnoho ďalších trendov z predchádzajúcich vydaní je vysvetlených ešte podrobnejšie. Napríklad udržateľná logistika, najväčší trend z piateho vydania, sa ďalej delí na obehové hospodárstvo, dekarbonizáciu, riešenia využívajúce alternatívne zdroje energie a ďalšie trendy. Naši zákazníci naďalej uprednostňujú udržateľnosť, ale pri transformácii logistiky sa dôraz kladie na zabezpečenie odolnosti dodávateľských reťazcov. Riadenie dodávateľského reťazca už nie je len o efektívnosti a prevádzkovej dokonalosti, ale čoraz viac sa uznáva, že dodávateľské reťazce sú základným zdrojom merateľnej hodnoty."

Väčšia viditeľnosť a diverzifikácia dodávateľských reťazcov zohráva kľúčovú úlohu pri zvyšovaní ich odolnosti

S katastrofami súvisiacimi s klímou a geopolitickými konfliktmi na vzostupe sa spoločnosti snažia diverzifikovať svoje dodávateľské reťazce, aby stabilizovali svoje prevádzkové procesy. Možnou stratégiou pre firmy je tzv. multisourcing, t.j. spolupráca s rôznymi, konkurenčnými dodávateľmi, či tzv. multishoring, v ktorom sa využívajú poskytovatelia z rôznych krajín alebo regiónov. Rozšírením svojej dodávateľskej základne a výrobných a predajných sietí môžete zlepšiť odolnosť, agilitu, schopnosť reagovať a konkurencieschopnosť. Zo spoločností, ktoré sa zúčastnili prieskumu v rámci prípravy na DHL Logistics Trend Radar, 76 % plánuje v nasledujúcich dvoch rokoch výrazne prispôsobiť svoju dodávateľskú základňu, aby sa zvýšila odolnosť ich dodávateľských reťazcov. Transparentnosť je kľúčovým faktorom pri zabezpečovaní odolnosti dodávateľského reťazca. Analýzou veľkého množstva údajov je možné identifikovať existujúce modely, identifikovať zmeny status quo v reálnom čase a robiť prognózy do budúcnosti. Organizácie, ktoré dokážu nepretržite analyzovať veľké množstvo neštruktúrovaných údajov, budú mať veľkú výhodu, zatiaľ čo spoločnosti, ktoré sledujú iba najdôležitejšie údaje o transakciách, nechávajú nevyužitý obrovský potenciál. Digitálne dvojčatá, ďalší nový trend, ktorý pomáha zviditeľňovať obchodné procesy, zjednodušuje predvídateľnú údržbu s cieľom znížiť prestoje vo výrobe o 70 % a zachovať funkčné dodávateľské reťazce, zatiaľ čo počítačové videnie umožňuje efektívnejšie procesy a bezpečnejšie operácie.

DHL

Zdroj: DHL

Začleňovanie pre všetkých: environmentálna udržateľnosť

Téma environmentálnej udržateľnosti naberá na význame na celom svete. Tohtoročný DHL Logistics Trend Radar skúma nielen technológie, ale aj systémy a procesy ako súčasť podrobnej analýzy určitých trendov udržateľnosti. Očakáva sa, že novými trendmi, ktoré budú mať obzvlášť veľký vplyv, sú dekarbonizácia, alternatívne energetické riešenia, obehové hospodárstvo a environmentálne povedomie.

Pokiaľ ide o dekarbonizáciu, Svetové ekonomické fórum nedávno zistilo, že dosiahnutie klimatickej neutrality v dodávateľských reťazcoch by zvýšilo ceny v priemere najviac o 4 %. Keďže mnohí zákazníci sú už ochotní zaplatiť viac za udržateľnejšie alternatívy, spoločnosti skúmajú v súčasnosti dostupné riešenia na dekarbonizáciu svojich dodávateľských reťazcov. Za posledných päť rokov sa 85 % spotrebiteľov stalo ekologickejšími a 65 % zásadne alebo aspoň do určitej miery zmenilo svoje životné návyky. Spoločnosti preto zvažujú rôzne možnosti, ako urobiť svoje výrobky "ekologickejšími". Dôležitým faktorom sú tu dodávateľské reťazce.

Pokiaľ ide o riešenia využívajúce alternatívne zdroje energie, spoločnosti skúmajú prechod na vozový park elektrických vozidiel. Zo 755 miliárd USD investovaných do energetickej transformácie v roku 2021 išlo 36 % na elektromobilitu.

Trendom, ktorý by si mohol vyžadovať nové obchodné modely, je obehové hospodárstvo. V súčasnosti sa recykluje alebo opätovne používa len 8,5 % materiálov, ktoré spotrebúvame. Logistické spoločnosti vo všetkých segmentoch dodávateľského reťazca majú obrovské príležitosti na zvýšenie svojej udržateľnosti pomocou princípov obehového hospodárstva, aby splnili požiadavky svojich zákazníkov.

Automatizácia a efektívnosť ponúkajú najväčší potenciál pre produktivitu Spoločnosti

sa musia zaoberať automatizáciou a nákladovo efektívnymi technológiami, ktoré zvyšujú produktivitu, aby udržali krok s rastúcim dopytom spotrebiteľov. Dôležitými trendmi v tejto oblasti sú mobilné vnútorné roboty a stacionárne roboty, ktoré podporujú kvalifikovaných zamestnancov. Vývoj mobilných vnútorných robotov v posledných rokoch výrazne odlišoval túto technológiu a vyznačuje sa neustálym technickým pokrokom. Mobilné vnútorné roboty už môžu prepravovať tovar z jedného miesta na druhé, pomáhať pri nakladaní a vykladaní kontajnerov alebo nákladných vozidiel a môžu sa dokonca použiť na čistenie a zabezpečenie budov. Naproti tomu stacionárne roboty môžu byť strategicky umiestnené v skladoch alebo logistických centrách, aby sa optimalizovali procesy. V budúcnosti sa automatizované procesy s kolaboratívnymi robotmi stanú nevyhnutnou súčasťou logistiky.

DHL má štyri inovačné centrá v Nemecku, Singapure, USA a Spojených arabských emirátoch a ako priekopník v budúcnosti logistiky urýchľuje vývoj inovácií pre zákazníkov na celom svete. Tieto kreatívne centrá organizujú workshopy, prehliadky inovačného centra, podujatia a spoločné inovačné projekty. Ich cieľom je lepšie porozumieť požiadavkám zákazníkov a identifikovať kroky na riešenie kľúčových výziev, ktorým čelia dodávateľské reťazce. DHL skúma budúci vývoj a hľadá nové osvedčené postupy, potenciálne aplikácie v logistickom priemysle a relevantnosť týchto trendov pre logistiku na základe cieleného, systematického a na používateľa zameraného prístupu.

Zdroj: DHL

Prieskum

Top ponuky