10 smrtiacich myšlienok, ktoré nám bránia úspechu (I.)

14.05.2014

Viete, koľko projektov "zomrelo" iba vďaka tomu, že ich tvorcovia podľahli niektorej z desiatich smrtiacich myšlienok, ktoré im údajne bránili v šťastí a úspechu? Čítajte a dozviete sa to, čomu sa máte vyvarovať.

 

1. Nie som dosť dobrý - Všetci máme tendenciu hodnotiť a porovnávať svoje výkony s výkonmi iných ľudí, alebo s vlastnými predstavami o tom, ako by sme mali vyzerať, akí by sme mali byť a čo by sme chceli dosiahnuť. Pokiaľ nás dokáže výsledok porovnania (hoci je aj negatívny) povzbudiť a naštartovať pre svoj ďalší rozvoj, je to v poriadku. Problém nastane, ak výsledok porovnania vyvolá v nás apatiu a sklamanie zo samého seba. Práve obava, že nie som „dosť dobrý“, že nemám „potrebné“ skúsenosti, kapitál či možnosti, stála na začiatku konca mnohých sľubných projektov a možných úspechov. Riešenie je pomerne jednoduché, aj keď v praktickom prevedení dosť náročné - prestať porovnávať. Inšpirujme sa inými ľuďmi, inšpirujme sa vlastnými predstavami, no neporovnávajme sa. Pochopme, že naša pripravenosť pre úspech spočíva aj v tom, že dokážeme identifikovať oblasti, v ktorých môžeme neustále rásť.

Gun

2. Nemám šťastie - Hovorí sa, že šťastie je rozdiel medzi realitou a očakávaniami, ktoré sme si sami vytvorili. Inými slovami - ak nemáme príliš veľké (= nereálne) očakávania, riziko sklamania a (ne)šťastia je menšie, ako v opačnom prípade. Otázka „šťastia“ je zároveň aj otázkou vnútorného postoja. Staré americké príslovie vraví: „Luck is an attitude”, teda v preklade „Šťastie je otázkou postoja“

3. Okolo mňa je množstvo problémov - Samozrejme. A to je výborné, pretože ak sa na problém začneme dívať ako na výzvu zmeniť (či aspoň prehodnotiť) naše doterajšie postoje a zaužívané postupy, môžeme si zrazu uvedomiť, že práve prekonávanie problémov je to, čo nás reálne posúva vpred na ceste za naším úspechom.

4. Chcem dostávať, nie dávať - Realita úspechu je pritom presne opačná - najprv je potrebné dať, až potom môžeme niečo dostať. Aby sme to uviedli na príklade - začínajúci podnikateľ si povie, že on nebude nikomu dávať nič zadarmo. A tak si vypracuje detailné cenníky a čaká na svoje veľké zákazky, ktoré však akosi nechodia. Na druhom konci mesta začína podnikať iný človek, ktorý si uvedomuje silu a potrebu referencií - a preto sa rozhodne na začiatku poskytnúť svoje služby (v primeranom rozsahu) referenčne zaujímavým klientom zadarmo, na vyskúšanie. Výsledkom je, že v prípade spokojnosti má významné referencie, ktoré zvýšia jeho reputáciu a tým pádom aj atraktivitu (a bonitu) ponuky. A v prípade, že náhodou klienti pri pilotnom bezplatnom projekte spokojní nebudú, získa tento druhý podnikateľ cennú spätnú väzbu, pomocou ktorej dokáže odstrániť drobné chyby a mať svoje služby pripravené pre ďalšie zákazky.

5. Mal by som robiť iba to, čo ma baví - Samozrejme, to je ideálna predstava. Avšak nie vždy to je možné. Čo však možné určite je, je nájsť si aj na práci, ktorú nemáme radi, aspoň nejaké veci, ktoré sa nám na nej páčia a ktoré nás napĺňajú. Zároveň je dobré uvedomiť si, že existuje niečo ako čarovný pozitívny kruh postupného napredovania a získavania uspokojenia z našej práce - ak niečo robím dostatočne dlho, stávam sa v danej oblasti odborníkom a získavam nové zručnosti, zdokonaľujem sa v práci. To mi následne umožňuje dosiahnuť novú mieru výsledkov a úspechu (vrátane finančného), vďaka čomu získavam nielen nové možnosti a zdroje, ale opäť si navyšujem svoje know-how, zručnosti, skúsenosti a odbornosť - čo ma opäť vedie k novým a ešte väčším úspechom; a tak ďalej.

Ilustračné foto: Freeimages.com

Pokračovanie nabudúce

Mgr. Oliver Jakubík
Oliver Jakubík pomáha od roku 2008 firmám a manažérom dosahovať ciele a rozvíjať svoje zručnosti v oblasti predaja, komunikácie, leadershipu a osobnej produktivity. Reálne skúsenosti z manažérskej a obchodnej praxe kombinuje s aktuálnymi poznatkami psychológie a medzinárodným know-how. Je fanúšikom jazzovej hudby, značky Apple, energetických nápojov a inovatívnych prístupov.
Prieskum

Top ponuky