Kto plánuje a navrhuje interiéry (aj exteriéry), ten nevyhnutne musí prísť do kontaktu s farbou – a to do kontaktu v dvoch rovinách. Na jednej strane je farba podstatným výrazovým prostriedkom vo všetkých fázach navrhovania, čiže od prvej skice až po vzorový alebo počítačový model. A na strane druhej farebnosť miestnosti alebo budovy rozhoduje o jej emocionálnom a fyziologickom účinku, a tým aj o jej akceptácii.
Farba účinkuje na naše podvedomie. Farby a tiene tiež menia vnímanie foriem, tvarov. V tomto zmysle sa na v tomto dvojdielnom seriáli zameriame na najdôležitejšie farebné systémy, ako aj na farby v úlohe interiérového dizajnového prvku. Farba ako dizajnový prvok v architektúre neobjavila len ako náter alebo navrstvenie materiálu, ale aj vo forme prirodzeného ladenia farieb materiálov. Farba nikdy nepôsobí len ako farba, ale je vždy v spojení s vlastnosťami materiálov a textúrou. Rovnaká farba má na hladkom alebo drsnom povrchu úplne iný účinok, podobne ako má svetlo vplyv na účinok farieb. Farba je z pohľadu psychologického vnímania nadradeným vnemom, farbu vnímane ako úplne prvú pred všetkými ostatnými podnetmi. Pritom môže farba automaticky iniciovať nevedomé reakcie. Tento psychologický účinok pramení z citových skúseností.
Pozrime sa bližšie na účinok jednotlivých farieb. Zelená farba je rovnovážna, upokojujúca, sprostredkujúca, dúfajúca, starostlivá, pasívna, regenerujúca, zhromažďujúca sily. Žltá a jej odtiene sú žiarivé, oslobodzujúce, uľavujúce, osvetľujúce, podporujúce vylučovanie a extrovertné. Podobne oranžová je oživujúca, povzbudzujúca, podporujúca metabolizmus, slávnostná, veselá, pozitívna, motorická. Modrá a jej odtiene sú súreďujúce, oduševnené, pokojné, tiché, utlmujúce prekrvenie. Fialová je prehlbujúca, tlmiaca, uvoľňujúca, nestála, záhadná, hypnotická, mystická, deprimujúca a introvertná. Červená je silno povzbudzujúca, urýchľujúca, príťažlivá rozširujúca, hlučná, vitálna, znepokojujúca. Hnedá je stabilizujúca, expanzívna, vzrušujúca, upokojujúca.
Hoci farby vidíme len očami, vnímane a prežívame ich všetkými zmyslami. Na každý zmyslový kanál majú svoj individuálny, špecifický vplyv. Každý zmysel si význam farieb spracúva vlastným spôsobom. Farebné cítenie ako asociatívne vnímanie je naviazané aj na kultúrne konvencie a skúsenosti. Tie sa udiali v rámci historického vývoja, ktorý však môže byť zmenený buď novými historickými udalosťami, alebo môže byť poznamenaný duchom doby či módou.
Účinok farieb na zmyslové orgány
Farby | Vplyv na | Účinok |
červená, oranžová, žltá | zmysel tepla | teplý |
zelená, modrá | chladný, studený | |
červená, oranžová, žltá, hnedá | hmatový zmysel | suchý |
zelená, modrá | vlhký, mokrý | |
červená, ružová | chuťový zmysel | sladký |
žltá | kyslý | |
zelená | trpký | |
červená, oranžová | sluchový zmysel | hlučný |
modrá | tichý, pokojný | |
ružová | vysoký | |
hnedá | nízky |
Svetlé farby
Nechávajú vyniknúť štruktúru silnejšie než tmavšie. Tmavé farby zrovnávajú štruktúry a zahladia nezrovnalosti, avšak opticky sa prejavujú hlbšie a ťažšie. Preto tmavé steny alebo múry vyzerajú ťažko a stabilne, masívne a kompaktne. Svetlé steny alebo múry naproti tomu zase pôsobia ľahkým a tenkým dojmom. V závislosti od toho, aký účinok chcete dosiahnuť, či zdôrazniť tvar alebo masu, rozhodnite sa pre tú alebo onú farbu.
Teplé farby
Oku sa tieto farby zdajú byť bližšie než studené farby a rovnako sa mu zdajú byť bližšie tmavé farby než tie svetlé. Farebné cítenie na báze studené-teplé a svetlé-tmavé farby má perspektívnejší účinok ako cítenie spôsobom ďaleké-blízke farby. Teplé farby sa javia zemito resp. spojené so zemou a vystupujú v popredí, studené sú zase vzdušné a atmosférické v pozadí. S týmito účinkami farieb je možné manipulovať vnímanie budov, miestností a predmetov.
Zdroj a foto: Neudoerfler