Pandémia vrhla svetlo na náš spôsob práce a odhalila to, čo niektorí z nás možno už dlhšiu dobu pociťujú: Nie vždy musíme byť v kancelárii. Rýchlo sme zistili, že vďaka zázrakom moderných technológií môžeme skutočne produktívne pracovať doma. 40 % respondentov prieskumu MPSV dokonca myslí, že sú na home office výkonnejšie a pre 58 % sa stala práca z domu podstatným benefitom. Ideálny rozsah práce z domu je podľa nich 16 až 20 hodín týždenne.
Takmer po roku a pol sa realita návratu na pracovisko a do škôl pozrela miliónom ľudí a státisícom organizácií priamo do tváre a ukázalo sa, že je to podstatne väčší problém, než si ktokoľvek pôvodne myslel. Mnoho firiem kladie najväčší dôraz na nájdenie správnej rovnováhy medzi prácou na home office a prítomnosťou v kanceláriách a na to, ako riadiť vzdialené tímy a ako uľahčiť efektívnu spoluprácu. To všetko sú zručnosti, ktorých zvládnutie si vyžaduje veľa času.
Zdroj: Pixabay.com
Na jednej strane sa zamestnanci pracujúci z domu tešia väčšej flexibilite a samostatnosti, môžu ušetriť peniaze a umožňujú pracovať s menším počtom prerušení. Na druhej strane, ak nemáte správnu infraštruktúru, môže byť toto pracovné prostredie skutočne chaotické. V takom prípade vám hybridný pracovný rozvrh môže poskytnúť to najlepšie zo vzdialenej práce a zároveň odstráni niektoré nevýhody s tým spojené.
„V súčasnosti pracujeme v hybridnom režime, kedy sa s kolegami v kancelárii stretávame najmenej dvakrát do týždňa. Značne sa tým zefektívňuje práca, ktorá je veľmi závislá na komunikácii v tíme aj so zákazníkom. U niektorých kolegov, ako sú kodéri, nie je potrebné sa stretávať na dennej báze, v prípade potreby si vystačíme s videokonferenčnými nástrojmi,“ opisuje Marcel Poul z BCV Solutions.
Takýto režim samozrejme nemusí vyhovovať každému zamestnancovi a ani zamestnávateľovi. „Home office nepreferujeme u nových členov tímu, máme vyskúšané, že sa potom občas cítia osamelí a horšie sa spoznajú so zvyškom tímu,“ vysvetľuje Jana Večerková zakladateľka Coding Bootcamp Praha. Sú aj pozície pri ktorých taký režim nie je ani možný. „Náš prevádzku, kde spracovávame zásielky, sa samozrejme z home office robiť nedá,“ dopĺňa Pavel Vyoral, CEO Pošta bez hraníc.
Ľudia hľadajúci nové zamestnanie si už zvykli na určitý štandard, napríklad home office ako jeden z benefitov firmy. „V dnešnej dobe sa uchádzači o prácu v IT na Home Office opýtať neboja. Veľakrát je to je aj ich požiadavka. Na druhú stranu sa aj často stretávam s tým, že naopak do kancelárie chodiť chcú,“ hovorí Vojtech Strnad z digitálnej agentúry WDF.
Pre zamestnávateľa je práca z domu výsadou, ktorú si zamestnanci musia zaslúžiť. Ak sa ich zamestnanci skladajú prevažne z nových pracovníkov, ktorí sa ešte neosvedčili, môže ich zamestnávateľ radšej pozorovať v kancelárskom prostredí, aby zistil, či si toto privilégium zaslúži.
Nemalo by to ale znamenať, že vo chvíli, keď na pohovore vytiahnete otázku home officu, malo by to pre vás automaticky znamenať mínusové body. „Vzťah zamestnanca a zamestnávateľa považujem za partnerský = vyrovnaný. Pokiaľ by uchádzač preferoval prácu na H.O. a jeho otázka by mala byť zatvorením dverí do spoločnosti, potom je to jedine dobre. Ono by to totiž rovnako dlhodobo na úrovni firemnej kultúry nefungovalo a je lepšie to zistiť hneď na začiatku,“ vysvetľuje Tomáš Vacek z agentúry Contexto. „Avšak platí, že so slobodou pracovať z domu, kaviarne či horskej chaty sa vždy spája zodpovednosť za to, aby práca bola vykonaná kvalitne a včas,“ dopĺňa Ondřej Tyleček z Fairy Tailors.
Pre zamestnancov, ktorí pracujú na diaľku, môže byť náročné udržať si produktivitu pri skĺbení požiadaviek každodennej práce s rodinou a domácimi starosťami. Nezabúdajme, že hoci je home office jednoznačne veľkým trendom posledných pár rokov, stále je medzi nami veľké množstvo ľudí, ktorí sa počas najprísnejších protiepidemických nariadení nemohli dočkať, až sa budú môcť znovu vrátiť do kancelárií. V prípade, že by táto situácia nastala znova tu máme pár tipov ako si to celé aspoň trochu uľahčiť.
Zdroj: Pošta bez hranic
Podobné články