C&W: Takmer 90% firiem na Slovensku poskytuje možnosť pracovať aj z domu

21.03.2023

Na základe posledných údajov z nedávneho prieskumu trhu kancelárskych nájomcov na Slovensku realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield vyplýva, že drvivá väčšina slovenských firiem si myslí, že hybridný model práce poskytuje zamestnancom rôzne výhody oproti iba práci v kancelárií a takmer 90 % firiem poskytuje prácu aj z domu. Prieskum bol rovnako ako pred rokom uskutočnený na základe online dotazníka, na ktorý opätovne odpovedali spoločnosti, ktoré si prenajímajú kancelárske priestory na Slovensku.

Firmy za hlavnú výhodu práce z domu považujú úsporu času vzhľadom na cestovanie do a z práce

Iba 1 % opýtaných firiem si myslí, že práca z domu neposkytuje žiadne výhody a rovnaké percento neponúka možnosť práce z domu. Zamestnávatelia si uvedomujú význam práce z domu pre spokojnosť a efektívnosť zamestnancov, ktorí ako najdôležitejšiu výhodu práce z domu uviedli úsporu času na cestovanie a s tým súvisiace väčšie množstvo času pre súkromný život. Taktiež si zamestnanci dokážu doma vytvoriť častokrát vhodnejšie prostredie a podmienky pre prácu a teda až štvrtina firiem považuje ako hlavnú výhodu práce z domu lepšie sústredenie a vyššiu produktivitu. Aj z tohto dôvodu až dve tretiny firiem využíva hybridný model práce, pri ktorom poskytuje možnosť práce z domu v rozpätí 1 až 4 dní a rozhodnutie o mieste výkonu práce necháva plne na zamestnancov takmer štvrtina firiem, pričom oba modely využíva väčší počet firiem ako v roku 2021.

Graf: Prehľad využitia pracovných modelov u spoločností pôsobiacich na Slovensku:

Graf 1


Graf: Cushman & Wakefield

Napriek tomu si zamestnávatelia uvedomujú nepochybné výhody kancelárskych priestorov a snažia sa ich čo najviac prispôsobiť pre čo najviac efektívny hybridný model práce. Z toho dôvodu viac ako tretina firiem by privítalo moderné technologické riešenia. Kvalitné vybavenie na konferenčné a video hovory, možnosť rezervácie pracovných staníc a synchronizácie dát pri práci z domu sa stali najžiadanejšími technológiami v kanceláriách. To čo bolo počas pandémie nevyhnutné sa dnes stáva novým štandardom, ktorý uľahčuje a zefektívňuje prácu. Obdobný počet respondentov považuje automatické nastavenie teploty a osvetlenia (tienenie, úprava farby a intenzity svetla) podľa exteriéru alebo meranie CO2 v miestnostiach, za žiadanú technológiu vo svojich kancelárskych priestoroch.

tookapic / Pixabay.com

Ilustračné foto: tookapic / Pixabay.com

Parkovanie a energetická efektívnosť budovy ako dôležitý necenový faktor pri výbere kancelárie

Kancelárske priestory ako priestor na prácu a interakciu so spolupracovníkmi spolu s prácou z domu už nie sú postačujúcimi faktormi pre zabezpečenie maximálnej produktivity a spokojnosti zamestnancov. Firmy preto pri výbere kancelárskych priestorov zohľadňujú rôzne interiérové ako aj exteriérové faktory.

Takmer pätina firiem považuje za najdôležitejší faktor parkovacie možnosti áut a úschovne bicyklov, nakoľko parkovanie v objekte budovy a možnosť prejsť ’’suchou nohou’’ z parkoviska do kancelárie vníma ako veľký benefit väčšina zamestnancov. V momentálnej situácií vysokých prevádzkových nákladov kancelárií považuje energetickú efektívnosť budovy za najdôležitejší faktor 11 % firiem, pričom väčšina z nich je z energetického sektora. Až 23 % firiem považuje za najdôležitejší necenový faktor pri výbere kancelárie lokalitu. Tá zohráva dôležitú úlohu kvôli možnostiam dopravy a vybavenosti služieb v okolí, ktoré za dôležitý faktor považuje 10 % respondentov. Keď sa presunieme na interiérové faktory, za najdôležitejší faktor považujú firmy presvetlenie priestorov a kvalitnú vzduchotechniku.

“Environmentálne šetrné riešenia sa stávajú čoraz žiadanejšími ako zo strany nájomcov, tak aj zo strany majiteľov kancelárskych budov. Certifikácia zelenej a trvalo udržateľnej budovy, je pre nájomcov jedným z dôležitých faktov pri výbere nových priestorov a preto už neslúži iba ako marketingový nástroj pre majiteľov, ale stáva sa neoddeliteľnou súčasťou komerčných nehnuteľností.” hovorí Veronika Špániková, vedúca oddelenia služieb projektového manažmentu a výstavby v Cushman & Wakefield na Slovensku.

“Stále dôležitejším faktorom a témou sa stáva otázka udržateľnosti a uhlíkovej stopy. Tá sa stále viac pretavuje do návrhu a výstavby kancelárií. Nájomcovia už nevyžadujú len správne rozloženie priestoru a „pekný” design, ale zameriavajú sa aj na výber a využitie materiálov z udržateľných zdrojov, resp. pri prestavbách priestorov na využitie/znovu použitie čo najväčšieho množstva stavajúcich technológií a materiálov ako napr. kobercov, presklených priečok, podhľadov, interiérových prvkov, ktoré pomáhajú znižovať ich vlastnú uhlíkovú stopu. Veľký doraz sa taktiež kladie aj na zakomponovanie zelene, ktorá pomáha udržiavať a zvyšovať kvalitu vzduchu a spríjemňovať prostredie,” dodáva Eliška Košová, architektka v tíme služieb projektového manažmentu a výstavby v Cushman & Wakefield.

Graf: Prehľad najdôležitejších necenových faktorov pri výbere kancelárií pre spoločností pôsobiace na Slovensku:

Graf 2

Graf: Cushman&Wakefield

Zdroj: Cushman&Wakefield

Podobné články

  1. Flexibilné zamestnanie v praxi. Ako zvládnuť home office a nevyhorieť
  2. Flexibilné zamestnanie v praxi. Ako zvládnuť home office a nevyhorieť
  3. C&W: Marketbeat Bratislava Office (2. kvartál 2023)
  4. C&W: Marketbeat Bratislava Office (2. kvartál 2023)
  5. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  6. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  7. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  8. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  9. C&W: Prehľad investičnej aktivity v CEE za rok 2021
  10. C&W: Prehľad investičnej aktivity v CEE za rok 2021
  11. C&W: Najobľúbenejší pracovný model na Slovensku je hybridný
  12. C&W: Najobľúbenejší pracovný model na Slovensku je hybridný
  13. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  14. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  15. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  16. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  17. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  18. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  19. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  20. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  21. 5 tipov, ako vytvoriť profi kanceláriu v byte
  22. 5 tipov, ako vytvoriť profi kanceláriu v byte
  23. Rekordné výsledky na priemyselnom
  24. C&W: Priemyselný trh za 1. polrok 2020
  25. Ako fungovať plnohodnotne online na home office?
  26. Ako fungovať plnohodnotne online na home office?
  27. Je home office efektívnejší ako práca v kancelárii?
  28. Je home office efektívnejší ak práca v kancelárii?
  29. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  30. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky