C&W: Takmer 90% firiem na Slovensku poskytuje možnosť pracovať aj z domu

21.03.2023

Na základe posledných údajov z nedávneho prieskumu trhu kancelárskych nájomcov na Slovensku realitno-poradenskej spoločnosti Cushman & Wakefield vyplýva, že drvivá väčšina slovenských firiem si myslí, že hybridný model práce poskytuje zamestnancom rôzne výhody oproti iba práci v kancelárií a takmer 90 % firiem poskytuje prácu aj z domu. Prieskum bol rovnako ako pred rokom uskutočnený na základe online dotazníka, na ktorý opätovne odpovedali spoločnosti, ktoré si prenajímajú kancelárske priestory na Slovensku.

Firmy za hlavnú výhodu práce z domu považujú úsporu času vzhľadom na cestovanie do a z práce

Iba 1 % opýtaných firiem si myslí, že práca z domu neposkytuje žiadne výhody a rovnaké percento neponúka možnosť práce z domu. Zamestnávatelia si uvedomujú význam práce z domu pre spokojnosť a efektívnosť zamestnancov, ktorí ako najdôležitejšiu výhodu práce z domu uviedli úsporu času na cestovanie a s tým súvisiace väčšie množstvo času pre súkromný život. Taktiež si zamestnanci dokážu doma vytvoriť častokrát vhodnejšie prostredie a podmienky pre prácu a teda až štvrtina firiem považuje ako hlavnú výhodu práce z domu lepšie sústredenie a vyššiu produktivitu. Aj z tohto dôvodu až dve tretiny firiem využíva hybridný model práce, pri ktorom poskytuje možnosť práce z domu v rozpätí 1 až 4 dní a rozhodnutie o mieste výkonu práce necháva plne na zamestnancov takmer štvrtina firiem, pričom oba modely využíva väčší počet firiem ako v roku 2021.

Graf: Prehľad využitia pracovných modelov u spoločností pôsobiacich na Slovensku:

Graf 1


Graf: Cushman & Wakefield

Napriek tomu si zamestnávatelia uvedomujú nepochybné výhody kancelárskych priestorov a snažia sa ich čo najviac prispôsobiť pre čo najviac efektívny hybridný model práce. Z toho dôvodu viac ako tretina firiem by privítalo moderné technologické riešenia. Kvalitné vybavenie na konferenčné a video hovory, možnosť rezervácie pracovných staníc a synchronizácie dát pri práci z domu sa stali najžiadanejšími technológiami v kanceláriách. To čo bolo počas pandémie nevyhnutné sa dnes stáva novým štandardom, ktorý uľahčuje a zefektívňuje prácu. Obdobný počet respondentov považuje automatické nastavenie teploty a osvetlenia (tienenie, úprava farby a intenzity svetla) podľa exteriéru alebo meranie CO2 v miestnostiach, za žiadanú technológiu vo svojich kancelárskych priestoroch.

tookapic / Pixabay.com

Ilustračné foto: tookapic / Pixabay.com

Parkovanie a energetická efektívnosť budovy ako dôležitý necenový faktor pri výbere kancelárie

Kancelárske priestory ako priestor na prácu a interakciu so spolupracovníkmi spolu s prácou z domu už nie sú postačujúcimi faktormi pre zabezpečenie maximálnej produktivity a spokojnosti zamestnancov. Firmy preto pri výbere kancelárskych priestorov zohľadňujú rôzne interiérové ako aj exteriérové faktory.

Takmer pätina firiem považuje za najdôležitejší faktor parkovacie možnosti áut a úschovne bicyklov, nakoľko parkovanie v objekte budovy a možnosť prejsť ’’suchou nohou’’ z parkoviska do kancelárie vníma ako veľký benefit väčšina zamestnancov. V momentálnej situácií vysokých prevádzkových nákladov kancelárií považuje energetickú efektívnosť budovy za najdôležitejší faktor 11 % firiem, pričom väčšina z nich je z energetického sektora. Až 23 % firiem považuje za najdôležitejší necenový faktor pri výbere kancelárie lokalitu. Tá zohráva dôležitú úlohu kvôli možnostiam dopravy a vybavenosti služieb v okolí, ktoré za dôležitý faktor považuje 10 % respondentov. Keď sa presunieme na interiérové faktory, za najdôležitejší faktor považujú firmy presvetlenie priestorov a kvalitnú vzduchotechniku.

“Environmentálne šetrné riešenia sa stávajú čoraz žiadanejšími ako zo strany nájomcov, tak aj zo strany majiteľov kancelárskych budov. Certifikácia zelenej a trvalo udržateľnej budovy, je pre nájomcov jedným z dôležitých faktov pri výbere nových priestorov a preto už neslúži iba ako marketingový nástroj pre majiteľov, ale stáva sa neoddeliteľnou súčasťou komerčných nehnuteľností.” hovorí Veronika Špániková, vedúca oddelenia služieb projektového manažmentu a výstavby v Cushman & Wakefield na Slovensku.

“Stále dôležitejším faktorom a témou sa stáva otázka udržateľnosti a uhlíkovej stopy. Tá sa stále viac pretavuje do návrhu a výstavby kancelárií. Nájomcovia už nevyžadujú len správne rozloženie priestoru a „pekný” design, ale zameriavajú sa aj na výber a využitie materiálov z udržateľných zdrojov, resp. pri prestavbách priestorov na využitie/znovu použitie čo najväčšieho množstva stavajúcich technológií a materiálov ako napr. kobercov, presklených priečok, podhľadov, interiérových prvkov, ktoré pomáhajú znižovať ich vlastnú uhlíkovú stopu. Veľký doraz sa taktiež kladie aj na zakomponovanie zelene, ktorá pomáha udržiavať a zvyšovať kvalitu vzduchu a spríjemňovať prostredie,” dodáva Eliška Košová, architektka v tíme služieb projektového manažmentu a výstavby v Cushman & Wakefield.

Graf: Prehľad najdôležitejších necenových faktorov pri výbere kancelárií pre spoločností pôsobiace na Slovensku:

Graf 2

Graf: Cushman&Wakefield

Zdroj: Cushman&Wakefield

Podobné články

  1. Flexibilné zamestnanie v praxi. Ako zvládnuť home office a nevyhorieť
  2. Flexibilné zamestnanie v praxi. Ako zvládnuť home office a nevyhorieť
  3. C&W: Marketbeat Bratislava Office (2. kvartál 2023)
  4. C&W: Marketbeat Bratislava Office (2. kvartál 2023)
  5. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  6. Podiel Slovákov pracujúcich z domu poklesol vlani na 13,1 %
  7. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  8. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  9. C&W: Prehľad investičnej aktivity v CEE za rok 2021
  10. C&W: Prehľad investičnej aktivity v CEE za rok 2021
  11. C&W: Najobľúbenejší pracovný model na Slovensku je hybridný
  12. C&W: Najobľúbenejší pracovný model na Slovensku je hybridný
  13. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  14. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  15. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  16. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  17. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  18. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  19. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  20. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  21. 5 tipov, ako vytvoriť profi kanceláriu v byte
  22. 5 tipov, ako vytvoriť profi kanceláriu v byte
  23. C&W: Priemyselný trh za 1. polrok 2020
  24. Rekordné výsledky na priemyselnom
  25. Ako fungovať plnohodnotne online na home office?
  26. Ako fungovať plnohodnotne online na home office?
  27. Je home office efektívnejší ako práca v kancelárii?
  28. Je home office efektívnejší ak práca v kancelárii?
  29. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  30. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky