Približne 60 % personalistov by bolo ochotných najať uchádzača len prostredníctvom stretnutia cez video. Možno tak už čoskoro prestaneme chodiť na pracovné pohovory osobne. A možno i do práce. Vyplýva to z výsledkov štúdie Cisco Connected World Technology Report. Moderné technológie nám totiž umožnia omnoho efektívnejšie pracovať aj mimo kancelárie.
Takmer dve tretiny respondentov z generácie X a viac ako 80 % personalistov niekedy v minulosti riadilo alebo ešte stále riadi zamestnancov z generácií X a Y. Väčšina z nich priznáva, že vedenie zamestnancov z generácie X je podstatne jednoduchšie ako vedenie ich mladších kolegov. Súčasne sa ale zhodujú, že v budúcnosti budú musieť manažéri zmeniť svoj prístup ku koučovaniu, mentorovaniu a spolupráci so zamestnancami z generácie Y. Tých sa bude totiž zapájať do pracovného procesu stále viac a viac. Ukazujú to aj výsledky štúdie Cisco Connected World Technology Report.
Ilustračné foto: Freeimages.com
Zástupcovia generácií X i Y sa zhodujú, že v dnešnej dobe bývajú dostupní 24 hodín denne 7 dní v týždni. Celkom 30 % opýtaných uvádza, že ich možno zastihnúť na telefóne i e-maile súčasne. Z výsledkov je jasné, že pružná pracovná doba je na vzostupe. Asi štvrtina zástupcov z oboch generácií potvrdzuje, že im ich zamestnávateľ umožňuje pracovať z domova. Paradoxne práve zástupcovia z generácie Y uprednostňujú skôr prácu v kancelárii, i keď majú možnosť pracovať vzdialene. Viac ako 40 % totiž priznáva, že sa na prácu môžu lepšie sústrediť a sú efektívnejší, keď ju vykonávajú v kancelárii.
„Pre dnešných mladých ľudí sú moderné technológie už neoddeliteľnou súčasťou života, keďže sú nimi obklopení od detstva,“ hovorí František Baranec, obchodný riaditeľ spoločnosti Cisco Slovensko. „V zamestnaní ale často narazia na množstvo spútavajúcich pravidiel, či už ide o pevnú pracovnú dobu alebo o obmedzovanie zariadení, na ktorých môžu pracovať. Ukazuje sa však, že to je chyba, pretože efektivita práce zamestnancov a tým pádom i konkurencieschopnosť firiem z toho dôvodu klesá. Zástupcovia generácie Y si totiž uvedomujú, že nezáleží na tom, odkiaľ a kedy pracujú, ale aké majú výsledky. A chcú to využívať,“ dodáva.
Viac ako 40 % profesionálov z oboch generácií, rovnako ako 60 % HR manažérov, sa považuje za takzvaného „supertaskera“, teda človeka, schopného robiť viac vecí naraz. HR odborníci sú presvedčení, že supertaskeri zvyšujú očakávania, ktoré majú firmy od zamestnancov. Dokonca 62 % si myslí, že supertaskeri zvyšujú produktivitu práce v ich firme a sú preto predurčení na manažérske pozície.
Dve tretiny HR odborníkov veria, že schopnosť multitaskingu bude v roku 2020 jednou z vôbec najvyhľadávanejších vlastností u zamestnancov v ich firme. Táto schopnosť sa však dá i získať, 70 % zamestnancov z generácie X napríklad potvrdilo, že sa supertaskermi museli stať, aby dokázali skĺbiť pracovný a osobný život.
I tak je však 55 % odborníkov z generácie Y presvedčených, že dokážu pracovať efektívnejšie ako ich kolegovia z generácie X. Ostatne, i 81 % HR pracovníkov si myslí, že mladí ľudia z generácie Y sú schopní plniť svoje pracovné úlohy rýchlejšie a efektívnejšie ako starší zamestnanci. Dôvodom je to, že vedia lepšie využívať moderné technológie, najmä mobilné telefóny.
Hoci je plat pre väčšinu významným faktorom, pre 20 % zástupcov generácií X i Y (a tretinu personalistov) je omnoho dôležitejšia flexibilita pri plánovaní vlastného harmonogramu alebo možnosť pracovať mimo pracoviska. I preto sa zrejme klasický pracovný deň od 9:00 do 17:00 stáva minulosťou a prácu si rozdeľujeme do väčšieho počtu kratších úsekov. Dnes pracujeme skôr od siedmej do ôsmej, od deviatej do dvanástej a potom od druhej do piatej a ešte od deviatej do desiatej večer. Až štvrtina manažérov v Nemecku a vo Francúzsku verí, že do roku 2020 už nebude ich každodenná prítomnosť v kancelárii potrebná. Napriek tomu si značná časť odborníkov myslí, že v roku 2020 budú stále fyzicky existovať kancelárie tak, ako ich poznáme dnes, hoci v menšej miere.
Takmer polovica respondentov je presvedčená, že by mali mať priestor si sami určiť, kedy chcú mať čas pre seba a kedy chcú pracovať. Výsledky naznačujú, že doterajší trend rýchleho obeda postupne ustupuje. Dnešní zamestnanci si chcú dopriať dlhšiu, dvoj- až trojhodinovú pauzu počas dňa, ktorú sú ochotní nahradiť dlhšou prácou večer. Približne dve tretiny opýtaných odborníkov sa domnievajú, že organizácie, ktoré prijali model s pružnou pracovnou dobou, majú konkurenčnú výhodu v porovnaní s tými, ktoré vyžadujú prítomnosť zamestnancov každý deň v pevne stanovené hodiny.
Napriek tomu ukazuje štúdia Cisco Connected World Technology Report významné regionálne rozdiely. V krajinách ako Čína, Južná Kórea, Rusko a Mexiko prevláda názor, že by malo existovať klasické rozloženie času na prácu a na osobný život.
Takmer 60 % personalistov by bolo ochotných najať uchádzačov o pracovnú pozíciu len prostredníctvom video pohovoru bez osobného stretnutia. V prípade prijímania uchádzačov na manažérsku pozíciu by však takto inovatívna bola len polovica.
Kým jedna tretina odborníkov naznačuje, že pri hľadaní práce sa vždy zameria lokálne, jeden z piatich uchádzačov (najmä z Mexika, Indie a Francúzska) sa neobmedzuje len na miesto svojho bydliska a hľadá uplatnenie v rámci celého štátu alebo dokonca v zahraničí. A dokonca asi 25 % by bolo ochotných sa presťahovať aj na Mars alebo inú planétu, ak by tam ich firma otvárala pobočku.
Zdroj: CISCO, Viac informácií nájdete na webe