Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans

24.05.2024

Z najnovšieho prieskumu Deloitte, ktorý skúma pracovné a spoločenské skúsenosti generácie Z (tzv. zetkárov) a mileniálov, vyplýva, že obe generácie majú značné obavy o svoju budúcnosť. Najväčší strach v nich vyvolávajú životné náklady, nezamestnanosť, klimatická zmena, duševné zdravie a kriminalita v súvislosti s ich osobnou bezpečnosťou. Zároveň však veria, že v priebehu budúceho roka dôjde v ich krajine k zlepšeniu ekonomickej situácie, čo bude mať pozitívny vplyv aj na ich vlastné financie. Majú pocit, že organizácie naďalej postupne napredujú v oblastiach, ako sú work-life balans, flexibilita v práci, vplyv na spoločnosť, rozmanitosť, rovnosť a inklúzia, ako aj ochrana životného prostredia.

Ekonomický optimizmus je na vzostupe a kľúčom k spokojnosti je práca, ktorá má zmysel

Už tretí rok po sebe sú najväčšou obavou generácie Z a mileniálov životné náklady. Viac ako polovica z nich žije od výplaty k výplate a tretina tvrdí, že necíti finančnú istotu. Napriek tomu traja z desiatich opýtaných veria, že v priebehu budúceho roka sa ekonomická situácia v ich krajine zlepší, a 48 % príslušníkov generácie Z a 40 % mileniálov očakáva, že vďaka tomu dôjde k zlepšeniu aj ich vlastnej finančnej situácie.

Až 86 % zetkárov a 89 % mileniálov k svojej spokojnosti a duševnej pohode potrebuje, aby ich práca mala zmysel. Tieto generácie sú zároveň čoraz častejšie ochotné nesplniť úlohu alebo odmietnuť pracovnú ponuku zamestnávateľa na základe osobného etického kódexu alebo presvedčenia, pričom medzi hlavné dôvody tohto konania patria negatívny vplyv na životné prostredie, prispievanie k nerovnosti prostredníctvom neinkluzívnych praktík, nedostatočná podpora duševnej pohody a rovnováhy medzi pracovným a osobným životom.

Zyanya BMO

Ilustračné foto: Zyanya BMO / Unsplash.com

Organizácie majú príležitosť uskutočniť a ovplyvniť zmeny v oblasti klímy

Takmer 60 % zástupcov generácie Z a mileniálov uvádza, že za posledný mesiac cítili úzkosť alebo znepokojenie v súvislosti s klimatickými zmenami. V snahe minimalizovať svoj vplyv na životné prostredie už teraz tri štvrtiny respondentov robia udržateľné rozhodnutia a ďalší v budúcnosti plánujú podniknúť kroky, ako je napríklad vyhýbanie sa fast fashion, obmedzenie cestovania lietadlom, prechod na vegetariánsku či vegánsku stravu alebo nákup elektrických vozidiel. Dve tretiny príslušníkov oboch generácií sú zároveň ochotné zaplatiť viac za nákup environmentálne udržateľných produktov alebo služieb.

„Ochrana životného prostredia je pre generáciu Z a mileniálov dôležitou témou, pri ktorej cítia, že firmy tu majú obrovskú príležitosť ovplyvňovať potrebné zmeny. Približne polovica ľudí z nášho prieskumu uvádza, že spolu s kolegami vyvíjajú tlak na svojich zamestnávateľov, aby prijali opatrenia na zmiernenie dôsledkov zmeny klímy, a až 80 % respondentov sa domnieva, že organizácie by mohli a mali robiť viac, aby spotrebiteľom umožnili prijímať udržateľnejšie rozhodnutia,“ uvádza Ivana Lorencovičová, Managing Partner, Deloitte Czech & Slovak Republic.

S generatívnou AI sa spája pocit neistoty. Pozitívnejšie ju vnímajú pravidelní používatelia

Zástupcovia generácie Z a mileniáli sú presvedčení, že generatívna umelá inteligencia (GenAI) významne ovplyvní ich kariéru a spôsob práce. Hlavnou emóciou, ktorá sa obom generáciám s témou GenAI spája, je neistota. Takmer šesť z desiatich zetkárov (59 %) a polovica mileniálov (52 %) verí, že rozšírenie GenAI ich prinúti hľadať pracovné príležitosti, ktoré sú menej náchylné na automatizáciu. Obe generácie sa preto zameriavajú na

rekvalifikáciu a školenia, no len 51 % príslušníkov generácie Z a 45 % mileniálov tvrdí, že ich zamestnávateľ dostatočne školí o schopnostiach, výhodách a hodnote GenAI.

„Respondenti, ktorí GenAI v práci využívajú stále alebo väčšinu času, pociťujú skôr dôveru a vzrušenie ako neistotu, pretože veria, že GenAI im ušetrí čas, zlepší spôsob práce aj work-life balans. Zároveň však vyjadrujú obavy, že automatizácia riadená GenAI odstráni pracovné miesta a sťaží mladým ľuďom vstup do pracovného procesu,“ hovorí Ivana Lorencovičová.

Work-life balans je najvyššou prioritou, no stres naďalej pretrváva

Udržiavanie rovnováhy medzi pracovným a osobným životom je schopnosť, ktorú generácia Z a mileniáli najviac obdivujú na svojich rovesníkoch. Mnohí však túto rovnováhu nedosahujú v takom rozsahu, ako by si želali. Približne tretina respondentov uvádza, že pravidelne pociťuje úzkosť a stres, ktoré výrazne ovplyvňuje dlhý pracovný čas a nedostatočná kontrola nad tým, ako a kde pracujú. Len polovica opýtaných hodnotí svoje duševné zdravie ako dobré či mimoriadne dobré a 40 % zetkárov a 35 % mileniálov tvrdí, že sa cítia vystresovaní stále alebo väčšinu času.

Hoci organizácie zaznamenávajú určitý pokrok, pokiaľ ide o zlepšovanie duševného zdravia na pracovisku, stále je tu priestor na zlepšenie v oblasti otvorenej komunikácie o duševnom zdraví. Takmer tretina príslušníkov generácie Z a mileniálov neverí, že vedúci pracovníci ich spoločnosti kladú v práci dôraz na duševné zdravie. Hoci je práca významným faktorom, ktorý prispieva k zhoršeniu duševného zdravia a mnohým spôsobuje úzkosť a stres, respondenti zdôrazňujú, že hlavnými stresormi sú pre nich financie, ako aj zdravie a blahobyt ich rodiny.

Odpovede do prieskumu poskytlo 22 841 respondentov (14 468 zástupcov generácie Z a 8 373 mileniálov) zo 44 krajín Severnej a Latinskej Ameriky, západnej a východnej Európy, Blízkeho východu, Afriky, Ázie a Tichomoria. Ďalšie informácie a publikáciu Deloitte Global 2024 Gen Z and Millennial Survey nájdete tu

Zdroj: Deloitte

Podobné články

  1. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  2. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  3. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  4. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  5. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  6. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  7. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  8. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  9. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  10. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  11. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  12. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  13. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  14. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  15. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  16. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  17. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  18. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  19. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  20. C&W: Prenajímatelia musia zohľadniť nové trendy
  21. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  22. Deloitte: Strategické ciele centier zdieľaných služieb sa menia
  23. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  24. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  25. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  26. Podnikateľské prostredie je nepredvídateľné, pomaly sa však stabilizuje
  27. Prieskum Deloitte: Automatizácia inteligentne
  28. Prieskum Deloitte: Automatizácia inteligentne
  29. Deloitte: Trendy v oblasti ľudských zdrojov
  30. Deloitte: Trendy v oblasti ľudských zdrojov
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky