Gen Z: Chcú sa učiť aj dosiahnuť work-life balans

04.06.2025

Z najnovšieho prieskumu Deloitte, ktorý skúma pracovné a spoločenské skúsenosti generácie Z a mileniálov, vyplýva, že pri výbere zamestnávateľa dbajú na work-life balans, kariérny rast aj vzdelávanie. A hoci finančné ohodnotenie je pre nich dôležité, za rovnako významné považujú aj potrebu nájsť si zmysluplnú prácu a nadobudnúť duševnú pohodu.

Work-life balans je dôležitejší ako postup po kariérnom rebríčku. Pred vysokou školou dávajú prednosť rozvoju špecifických zručností

Medzi hlavné dôvody, prečo sa zástupcovia generácie Z rozhodli pracovať pre svojho súčasného zamestnávateľa, patria rovnováha medzi pracovným a súkromným životom, príležitosti na kariérny rast a na treťom mieste je vzdelávanie a rozvoj. Až 70 % príslušníkov generácie Z a 59 % mileniálov tvrdí, že rozvíjajú svoje zručnosti raz alebo viackrát týždenne, aby mohli kariérne napredovať. Za dôležité považujú najmä mäkké zručnosti, time management a znalosti špecifické pre dané odvetvie.

Naopak, niektorí z nich spochybňujú vzdelávací systém a hodnotu vysokoškolského vzdelania. Napriek tomu, že univerzitný titul sa stále ukazuje ako cenná vec, vysoká škola už nie je nevyhnutným kariérnym štandardom. Takmer tretina respondentov tvrdí, že sa rozhodla nepokračovať vo vysokoškolskom vzdelávaní, pričom jedným z dôvodov je aj nezáujem o tradičné vzdelávanie. Štvrtina opýtaných vyjadruje obavy z relevantnosti učebných osnov a praktických skúseností, ktoré sú potrebné na prípravu na trh práce.

Deloitte

Foto: Deloitte

Viac ako polovica zástupcov generácie Z a mileniálov už používa generatívnu umelú inteligenciu na rôzne pracovné úlohy, pričom zhruba tretina ju využíva stále alebo väčšinu času. Ich postoj k tejto technológii je však ambivalentný. Používatelia generatívnej AI tvrdia, že zlepšuje kvalitu ich práce a rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, no až šesť z desať respondentov sa obáva, že umelá inteligencia zruší niektoré pracovné miesta, čo ich motivuje hľadať si prácu, ktorú generatívna AI nenaruší.

Základ šťastia tvoria peniaze, zmysel a duševná pohoda. Obavy o náklady na život a životné prostredie pretrvávajú

Až 31 % príslušníkov generácie Z a 17 % mileniálov plánuje do dvoch rokoch zmeniť zamestnávateľa. Nejde však o nedostatok lojality, obe generácie sa zhodujú, že základ celkového šťastia tvorí správna rovnováha medzi finančným ohodnotením, zmysluplnou prácou a duševnou pohodou. Pri nedostatku financií je totiž menšia pravdepodobnosť, že budú mať pocit duševnej pohody a nachádzať vo svojej práci zmysel. Zmysluplná práca pritom pozitívne ovplyvňuje ich spokojnosť v práci a duševnú pohodu. A dobrá duševná pohoda zjavne prispieva k pocitu, že ich práca má aj širší spoločenský význam.

Už štvrtý rok po sebe sú životné náklady na prvom mieste v zozname obáv oboch generácií. Mnohí z nich žijú od výplaty k výplate a takmer polovica respondentov tvrdí, že necíti finančnú istotu, čo v porovnaní s výsledkami z minulého roka, keď sa tak vyjadrila zhruba tretina respondentov, predstavuje značný nárast. Tento stav si vyberá aj svoju daň – iba tretina príslušníkov generácie Z a mileniálov, ktorých najväčšou obavou sú životné náklady, uvádza, že sa za posledný rok cítili šťastní.

Až 40 % zástupcov generácie Z a 34 % mileniálov tvrdí, že pociťujú stres alebo úzkosť stále alebo väčšinu času, pričom medzi najdôležitejšie faktory patria financie, zdravie/blahobyt rodiny, vzťahy a duševné zdravie. Zdrojmi úzkosti a stresu sú aj práca a obavy o životné prostredie, čo ovplyvňuje aj spotrebiteľské správanie a kariérne rozhodnutia zástupcov generácie Z a mileniálov. Takmer dve tretiny príslušníkov generácie Z a mileniálov tvrdia, že sú ochotní zaplatiť viac za environmentálne udržateľné produkty alebo služby a zhruba 20 % respondentov uvádza, že pred prijatím pracovnej ponuky skúmali vplyv alebo politiku danej spoločnosti na životné prostredie.

Zdroj: Deloitte

Podobné články

  1. Prieskum Novy Styl: “Váš office. Váš názor.”
  2. Prieskum Nowy Styl: “Váš office. Váš názor.”
  3. CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  4. CBRE: Flexibilné kancelárie naberajú na popularite
  5. Generácia Z mení pravidlá hry: Čo mladí zamestnanci očakávajú
  6. Generácia Z mení pravidlá hry: Čo mladí zamestnanci očakávajú
  7. Deloitte: Slovákov a Čechov v zamestnaní najviac trápia zbytočné úlohy
  8. Deloitte: Slovákov a Čechov v zamestnaní najviac trápia zbytočné úlohy
  9. Sme málo angažovaní, viac nahnevaní, ale prácu nemeníme
  10. Sme málo angažovaní, viac nahnevaní, ale prácu nemeníme
  11. Ocenenie Slovakia Best Managed Companies 2024 získalo 12 spoločností
  12. Ocenenie Slovakia Best Managed Companies 2024 získalo 12 spoločností
  13. Slovenská firma patrí medzi tri najrýchlejšie rastúce technologické startupy
  14. Slovenská firma patrí medzi tri najrýchlejšie rastúce technologické startupy
  15. Ženy vo vedení si veria viac a používanie AI zlepšuje prístup k práci
  16. Ženy vo vedení si veria viac a používanie AI zlepšuje prístup k práci
  17. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  18. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  19. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  20. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  21. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  22. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  23. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  24. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  25. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  26. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  27. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  28. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  29. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  30. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky