Gen Z: Chcú sa učiť aj dosiahnuť work-life balans

04.06.2025

Z najnovšieho prieskumu Deloitte, ktorý skúma pracovné a spoločenské skúsenosti generácie Z a mileniálov, vyplýva, že pri výbere zamestnávateľa dbajú na work-life balans, kariérny rast aj vzdelávanie. A hoci finančné ohodnotenie je pre nich dôležité, za rovnako významné považujú aj potrebu nájsť si zmysluplnú prácu a nadobudnúť duševnú pohodu.

Work-life balans je dôležitejší ako postup po kariérnom rebríčku. Pred vysokou školou dávajú prednosť rozvoju špecifických zručností

Medzi hlavné dôvody, prečo sa zástupcovia generácie Z rozhodli pracovať pre svojho súčasného zamestnávateľa, patria rovnováha medzi pracovným a súkromným životom, príležitosti na kariérny rast a na treťom mieste je vzdelávanie a rozvoj. Až 70 % príslušníkov generácie Z a 59 % mileniálov tvrdí, že rozvíjajú svoje zručnosti raz alebo viackrát týždenne, aby mohli kariérne napredovať. Za dôležité považujú najmä mäkké zručnosti, time management a znalosti špecifické pre dané odvetvie.

Naopak, niektorí z nich spochybňujú vzdelávací systém a hodnotu vysokoškolského vzdelania. Napriek tomu, že univerzitný titul sa stále ukazuje ako cenná vec, vysoká škola už nie je nevyhnutným kariérnym štandardom. Takmer tretina respondentov tvrdí, že sa rozhodla nepokračovať vo vysokoškolskom vzdelávaní, pričom jedným z dôvodov je aj nezáujem o tradičné vzdelávanie. Štvrtina opýtaných vyjadruje obavy z relevantnosti učebných osnov a praktických skúseností, ktoré sú potrebné na prípravu na trh práce.

Deloitte

Foto: Deloitte

Viac ako polovica zástupcov generácie Z a mileniálov už používa generatívnu umelú inteligenciu na rôzne pracovné úlohy, pričom zhruba tretina ju využíva stále alebo väčšinu času. Ich postoj k tejto technológii je však ambivalentný. Používatelia generatívnej AI tvrdia, že zlepšuje kvalitu ich práce a rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, no až šesť z desať respondentov sa obáva, že umelá inteligencia zruší niektoré pracovné miesta, čo ich motivuje hľadať si prácu, ktorú generatívna AI nenaruší.

Základ šťastia tvoria peniaze, zmysel a duševná pohoda. Obavy o náklady na život a životné prostredie pretrvávajú

Až 31 % príslušníkov generácie Z a 17 % mileniálov plánuje do dvoch rokoch zmeniť zamestnávateľa. Nejde však o nedostatok lojality, obe generácie sa zhodujú, že základ celkového šťastia tvorí správna rovnováha medzi finančným ohodnotením, zmysluplnou prácou a duševnou pohodou. Pri nedostatku financií je totiž menšia pravdepodobnosť, že budú mať pocit duševnej pohody a nachádzať vo svojej práci zmysel. Zmysluplná práca pritom pozitívne ovplyvňuje ich spokojnosť v práci a duševnú pohodu. A dobrá duševná pohoda zjavne prispieva k pocitu, že ich práca má aj širší spoločenský význam.

Už štvrtý rok po sebe sú životné náklady na prvom mieste v zozname obáv oboch generácií. Mnohí z nich žijú od výplaty k výplate a takmer polovica respondentov tvrdí, že necíti finančnú istotu, čo v porovnaní s výsledkami z minulého roka, keď sa tak vyjadrila zhruba tretina respondentov, predstavuje značný nárast. Tento stav si vyberá aj svoju daň – iba tretina príslušníkov generácie Z a mileniálov, ktorých najväčšou obavou sú životné náklady, uvádza, že sa za posledný rok cítili šťastní.

Až 40 % zástupcov generácie Z a 34 % mileniálov tvrdí, že pociťujú stres alebo úzkosť stále alebo väčšinu času, pričom medzi najdôležitejšie faktory patria financie, zdravie/blahobyt rodiny, vzťahy a duševné zdravie. Zdrojmi úzkosti a stresu sú aj práca a obavy o životné prostredie, čo ovplyvňuje aj spotrebiteľské správanie a kariérne rozhodnutia zástupcov generácie Z a mileniálov. Takmer dve tretiny príslušníkov generácie Z a mileniálov tvrdia, že sú ochotní zaplatiť viac za environmentálne udržateľné produkty alebo služby a zhruba 20 % respondentov uvádza, že pred prijatím pracovnej ponuky skúmali vplyv alebo politiku danej spoločnosti na životné prostredie.

Zdroj: Deloitte

Podobné články

  1. Deloitte: Slovákov a Čechov v zamestnaní najviac trápia zbytočné úlohy
  2. Deloitte: Slovákov a Čechov v zamestnaní najviac trápia zbytočné úlohy
  3. Sme málo angažovaní, viac nahnevaní, ale prácu nemeníme
  4. Sme málo angažovaní, viac nahnevaní, ale prácu nemeníme
  5. Ocenenie Slovakia Best Managed Companies 2024 získalo 12 spoločností
  6. Ocenenie Slovakia Best Managed Companies 2024 získalo 12 spoločností
  7. Slovenská firma patrí medzi tri najrýchlejšie rastúce technologické startupy
  8. Slovenská firma patrí medzi tri najrýchlejšie rastúce technologické startupy
  9. Ženy vo vedení si veria viac a používanie AI zlepšuje prístup k práci
  10. Ženy vo vedení si veria viac a používanie AI zlepšuje prístup k práci
  11. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  12. Snažia sa žiť udržateľne, chcú zmysluplnú prácu a work-life balans
  13. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  14. Deloitte: Generatívna AI nás zásadne zmení
  15. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  16. Slovenská technologická firma je jedným z víťazov Fast 50
  17. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  18. Report CBRE: Firmy v Európe chcú pracovať vo flexibilných priestoroch
  19. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  20. Zvyšujúca sa miera digitalizácie v daňovej oblasti predstavuje novú výzvu
  21. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  22. CBRE: Takmer 90 % firiem chce pracovať v energeticky úsporných budovách
  23. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  24. 6 slovenských firiem sa zaradilo medzi najlepšie riadené spoločnosti na svete
  25. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  26. Mileniálov a Gen Z najviac trápia finančné problémy a zmena klímy
  27. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  28. Prieskum ČSOB: Firmy riešia inovácie a investujú do energetických úspor
  29. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
  30. Deloitte: V SR pôsobí vo vedení najväčších spoločností až 25 % žien
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky