V kancelárii ročne vytvoríme 58 kg odpadu na osobu. Ako to zmeniť?

16.08.2021

Slováci produkujú z roka na rok viac komunálneho odpadu. Zvyčajne sa pozornosť venuje smetiam, ktoré vytvoríme doma. Mnoho Slovákov však desiatky hodín týždenne trávi v práci, kde sa stávajú nemalými producentmi odpadu. Ide hlavne o státisíce tzv. „office people“, teda ľudí v administratívnych budovách, prevažne zo sektorov IT, telekomunikácií, bankovníctva, logistiky, médií, finančných či zdieľaných služieb. 

V aktuálnej analýze sa Eva Sadovská, analytička WOOD & Company pozrela na to, koľko odpadu sme v roku 2019 vytvorili v kanceláriách, aká je miera jeho triedenia a aké sú v súčasnosti požiadavky zamestnancov ohľadom odpadov na pracovisku. Analýza vychádza z údajov spoločnosti WOOD & Company Real Estate za rok 2019, teda z obdobia pred pandémiou.

Lakeside

Zdroj: WOOD & Company Real Estate / Lakeside Park

Zamestnanec v kancelárii vytvorí ročne 58 kg odpadu. Nejde iba o odpad súvisiaci s prácou

Počas roka 2019 vyprodukoval zamestnanec v kancelárii v priemere 58 kg odpadu. V prepočte na jeden pracovný deň tak ide o 230 g odpadu na osobu. Nie je to pritom iba odpad, ktorý súvisí s prácou zamestnanca (napr. papier či opotrebované kancelárske potreby), ale aj smeti, ktoré súvisia s jeho osobnými potrebami (zvyšky jedla či obaly). Vyplynulo to z údajov spoločnosti WOOD & Company Real Estate, ktorá uskutočnila prieskum v štyroch administratívnych budovách v Bratislave na vzorke takmer osem tisíc ľudí.

V roku 2019 predstavoval podiel zmesového komunálneho odpadu v sledovaných kanceláriách 69 % (odpad končiaci v čiernych nádobách), miera vytriedeného odpadu (odpad vo farebných nádobách) dosiahla 31 %. Vo vytriedenom odpade sa nachádzali papier, plasty, sklo, elektroodpad, ale aj bioodpad. Miera triedenia v kanceláriách tak bola nižšia ako v prípade celkového komunálneho odpadu (najmä domácností), kde bola v roku 2019 na úrovni cca 40 %. Triedenie odpadu v kanceláriách má ale v budúcich rokoch potenciál rastu. Nakoľko práve v zmesovom komunálnom odpade, teda v čiernych nádobách, končí pomerne veľa odpadkov, ktoré je možné vyseparovať.

Tvoriť menej odpadu alebo triediť chcú ľudia nielen doma, ale aj v práci

Zamestnanci v súčasnosti okrem dostatočnej hygieny a bezpečnosti očakávajú na svojom pracovisku aj zelenšie riešenia.  V posledných rokoch na popularite získava trend predchádzania vzniku odpadu či možnosť jeho separovania Zamestnávatelia tak v súčinnosti so správcami administratívnych budov postupne ponúkajú adekvátne riešenia.  V biznis centrách postupne k nádobám na papier, plasty či elektroodpad pribúdajú napríklad aj nádoby na biologicky rozložiteľný odpad. Mnohé bezodpadové riešenia sú pomerne jednoduché a často sú v kompetencii samotného zamestnanca.

Šesť rád, ako aj v práci vytvárať menej odpadu alebo lepšie triediť:

  1. Tlač dokumentov – Každý dokument nie je potrebné vytlačiť a niekedy je úplne postačujúca aj elektronická podoba. Ak je tlač nevyhnutná, tlačte úspornejšie, napríklad obojstranne. 
  2. Kancelárske potreby – Pri výbere kancelárskych potrieb sa zamerajte na ich kvalitu, trvácnosť alebo recyklovateľnosť. V prípade pier stačí vymieňať náplne a nekupovať nové perá. Klasický papier zase môžete vymeniť za recyklovaný. V prípade vizitiek zvážte, či vám nestačí ich elektronická podoba alebo si ich dajte vytlačiť iba v potrebnom počte.
  3. Pitný režim – Minimalizujte používanie PET fliaš alebo plastových pohárov. Vymeňte ich napríklad za keramické šálky, sklené poháre a karafy.
  4. Obedy – V prípade, že si obed nosíte do kancelárie z domu alebo z reštaurácie, pokúste sa nahradiť jednorazové nádoby a príbory takými, ktoré sú určené na viac použití.
  5. Len tak niečo pod zub – Obaly zo slaných pochutín či sladkostí sú dennodennou súčasťou odpadových nádob. Pokúste sa využiť bezobalové možnosti.
  6. Apelujte na to, aby ste mohli triediť čo najviac – Akýkoľvek vzniknutý odpad (či už pri konzumácii jedla alebo pri práci) sa pokúste čo najlepšie vytriediť. V prípade, že sa vo vašej kancelárii ešte netriedi, tak apelujte na svojho zamestnávateľa s touto požiadavkou. Správcovia budov sa s tým stretávajú čoraz častejšie a do kancelárií dokážu zabezpečiť nádoby potrebné na triedenie.

Pozitívny príklad z praxe:

Administratívna budova Lakeside Park 01 využila obdobie lockdownu na realizáciu a vylepšenie viacerých služieb pre svojich nájomcov. Ide napríklad aj o úpravu priestoru odpadového hospodárstva. „Každý nájomca môže nastaviť separovaný zber odpadu v prenajatých priestoroch a zároveň inštruovať svoj upratovací servis. Prehľadná tabuľa s inštrukciami sa odvoláva na navádzacie čiary, podľa ktorých sa upratovacia služba dostane vždy k správnej odpadovej nádobe“, predstavuje úpravu Martina Zacharová, riaditeľka pre vzťahy a správu nehnuteľností vo WOOD & Company Real Estate. V budove Lakeside Park, ktorá patrí do portfólia WOOD & Company Real Estate, je tak aktuálne zabezpečený separovaný zber papiera, plastov a skla. Na zber zmiešaného odpadu budova využíva lisovací kontajner, ktorého vývoz sa objednáva vždy podľa potreby. „Vďaka takto efektívne nastavenému zberu a odvozu šetríme nielen pohonné hmoty, ale aj redukujeme emisie CO2“, dodáva Martina Zacharová.

Zdroj: WOOD & Company Real Estate

Prieskum

Top ponuky