Ako čo najlepšie zvládať home office

07.05.2020

Na „home office“ je pre zatvorené školy, škôlky, mnohé firmy, prevádzky či inštitúcie stále veľké množstvo Slovákov. Obmedzenia, ktoré súvisia s novým koronavírusm, neprinášajú len komplikácie, ale aj nové výzvy. Jednou z nich je aj práca z domu. Optimálne nastavenie plnenia úloh a spolupráce na diaľku môžu prospieť nielen v oblasti zodpovednosti, disciplíny či samostatnosti, ale aj pri dôvere a vzájomných vzťahoch.  Prinášame niekoľko rád a tipov pre efektívnu prácu z domova.

Home Office

Ilustračné foto: Pixabay.com

Veľkou výhodou home office je úspora času. Desiatky minút,  ba až hodiny, ktoré by ste inokedy obetovali na prípravy a cestu do a z práce, môžete doma venovať práci samotnej, a o to skôr popoludní skončiť. Práca z domu, počas ktorej si môžete trebárs odskočiť do vlastnej kuchyne, koľkokrát len ​​chcete. Na prvý pohľad to znie ako sen. V skutočnosti to však nemusí byť len také ružové, ako sa zdá. Obzvlášť v prípade, ak pre vás nie je práca z domu príjemným spestrením, ale každodennou praxou, navyše z donútenia.

„Práve pri práci z domova na nás číha mnoho nástrah, ktoré odvádza našu pozornosť, zvádza k prokrastinácii a odďaľujú plnenie úloh. A je len na pevnej vôli a odhodlaní, kedy sa do práce ponoríte naplno. Vždy sa totiž nájde niečo lákavejšie, než pracovné povinnosti. Dobré je mať jasné pravidlá, podľa ktorých by sme sa mali pri práci z domu riadiť,“ radí riaditeľ divízie Operations a Ľudské zdroje spoločnosti Home Credit, Miloš Nejezchleb.

Tu je niekoľko z nich:

1. Vytvorenie stáleho pracovného miesta

Miesto pre prácu z domu nesmie byť len provizórium. Malo by byť tiché, pokojné a mali by sme sa tam dobre cítiť. Pri jeho výbere nezabúdajme na ergonómiu pri sedení, dostatok pracovného priestoru i správne osvetlenie. Pre istotu pripomíname aj dobrú konektivitu, aj keď tá by mala byť samozrejmosťou.

2. Ranné vstávanie v rovnakom čase

Včasné a pravidelné vstávanie je alfou a omegou základného pracovného rytmu, aby sa človek pri práci z domu dokázal náležite sústrediť a zároveň nebrzdil spolupracujúcich kolegov. Pre telo je navyše pravidelný režim príjemnejší a bude sa nám vstávať lepšie.

3. Žiadne zdĺhavé chystanie do práce a cestovanie

Absencia výprav do zamestnania je bezpochyby jednou z najpríjemnejších záležitostí, ale aj domáca kancelária by mala mať nejakú štábnu kultúru. Žiadne pyžamo a raňajky pri seriáli, pravidelný rytmus bez prestojov a vedomie, že "idem do práce" hoci som stále doma, veľmi pomáha.

4. Dodržiavanie poriadku

Je dôležité rozvrhnúť si denný harmonogram, do ktorého zasadíme "bežný pracovný deň". Nech vieme, kedy sa práca začína, kedy je čas na obed, a kedy máme s prácou zdravo skončiť. Rozhodne sa neriadime televíznym programom. Home office nie je dovolenka.

5. Odstránenie zbytočných rušivých elementov

Hoci sú mnohí ľudia z kancelárie zvyknutí na rušnejšie prostredie, nie je dobré pri práci sledovať televíziu či počúvať rádio, ak by mali rušiť sústredenie sa. „Aj menšie vytrhnutie od sústredenej práce môže spôsobiť napr. chybu, ktorú si nemusíme hneď všimnúť a neskôr prekazí naše niekoľkohodinové úsilie alebo našich kolegov,“ pripomína Miloš Nejezchleb z Home Creditu. Ak nie sme doma sami a ostatní nerešpektujú to, že nás nemôžu ľubovoľne rušiť pri práci, skúsme sa zatvoriť do nejakej miestnosti alebo si vyhradiť čas, kedy naozaj nechceme byť rušení.

6. Preferencia rýchlej komunikácie

Ak to nemáme v pracovnom tíme striktne dohodnuté, nekomunikujme len prostredníctvom e-mailu, ale volajme ľuďom a ideálne využívajme aj videohovory. Nielenže sa veľa vecí vyrieši rýchlejšie, ale budeme mať aj pocit väčšej súdržnosti s kolegami a nadriadenými. Bude sa nám aj lepšie dodržiavať bod č. 3, pretože zrejme nechceme, aby nás kolegovia videli v pyžame.

7. Rešpekt, súdnosť a iniciatíva

Rešpektujme pokyny nadriadených svedomito a včas, zároveň však buďme tiež iniciatívni. Vzájomná interaktivita pri tímovej práci z domu je potom oveľa jednoduchšia pre všetkých. „Home office prináša aj jedinečnú šancu ukázať svojim kolegom, a predovšetkým nadriadeným, náš potenciál, pre ktorý v štandardných situáciách nebýva taký priestor,“ dodáva M. Nejezchleb.

Zdroj: Home Credit Slovakia, a.s.

Prieskum

Top ponuky