„Keby nebolo kolegov vodičov, ťažko by bola DB Schenker takto úspešná firma,“ hovorí Daniel Dobrovič, marketingový manažér a hovorca poprednej prepravnej spoločnosti DB Schenker Slovensko. Spoločnosť v rámci európskej distribučnej siete aktuálne zamestnáva vyše 25 tisíc vodičov, ktorí na vlastnú päsť urobia stovky rozhodnutí denne. A vďaka tomu preprava šľape ako hodinky. Ako vyzerá typický deň vodiča v DB Schenker?
Práca vodiča rozvozového vozidla si vyžaduje veľkú mieru zodpovednosti, presnosti a schopnosť riešiť neočakávané situácie. Bez týchto vlastností by distribúcia tovaru a logistika nemohli efektívne fungovať. Kvalitní vodiči nákladných vozidiel sú kľúčovými postavami pri bezpečnej a efektívnej cestnej preprave. Ich povinnosti sú síce upravené zákonmi a pravidlami cestnej premávky, no okrem toho preberajú na seba zodpovednosť navyše. Riadia totiž nákladné vozidlo, ktorého hmotnosť často presahuje desiatky ton a denne čelia rozhodnutiam, ktoré musia zohľadniť aktuálnu situáciu na cestách, nečakané zmeny počasia či dopravné zápchy, ale aj možné technické problémy na vozidle.
Každý vodič zodpovedá za technický stav vozidla a je povinný ho pred každou jazdou skontrolovať, aby sa predišlo možným nehodám. Ich úlohou je tiež dohliadať na to, aby bol tovar pri prevoze efektívne a bezpečne uložený a čo je najdôležitejšie, zabezpečený proti pohybu. Súčasne každý vodič musí rešpektovať ostatných účastníkov cestnej premávky. Tomu predchádza dôsledné dodržiavanie pravidiel cestnej premávky, napríklad maximálnej povolenej rýchlosti, dopravných značiek a svetelnej signalizácie, správne používanie jazdných pruhov či poskytovanie prednosti v jazde tam, kde je to potrebné.
„Spoločnosť DB Schenker dbá na to aby boli všetci jej vodiči správne vyškolení a uvedomovali si dôležitosť racionálnej jazdy. Pravidelne prechádzajú odbornými školeniami zameranými na bezpečnú a úspornú jazdu a samozrejme aj na nové zákonné ustanovenia pravidiel cestnej premávky“ uvádza Daniel Dobrovič.
V dnešnej dobe, kedy je pre spoločnosti dôležitá aj udržateľnosť ich podnikania, je potrebné aby sa aj vodič správal zodpovedne voči životnému prostrediu. Dosahuje to nielen úsporným štýlom jazdy a vypínaním motora keď stojí a čaká na vyloženie tovaru, ale aj správnou likvidáciou odpadu z vozidla.
Foto: DB Schenker
Doručovanie zásielok nie je len o prevoze z bodu A do bodu B. Je to cesta plná výziev, zodpovednosti a nečakaných situácií, ktoré robia z vodiča kľúčového hráča logistického sveta. Vodiči sú tvárou spoločnosti, ktorá zákazníkom doručuje tovar, dôveru a spoľahlivosť. Ich povinnosti presahujú klasické riadenie vozidla – musia zvládnuť presné plánovanie, dôslednú
kontrolu technického stavu, bezpečné uloženie nákladu a efektívnu komunikáciu so zákazníkmi. Ich práca začína ďaleko pred štartom motora. Každé ráno kontrolujú pneumatiky, brzdy, svetlá a zabezpečenie nákladu. Len tak môžu vyraziť na cestu.
V európskej distribučnej sieti DB Schenker pracuje aktuálne viac ako 25 tisíc vodičov, čo predstavuje skutočne významnú hodnotu spoločnosti. Práca vodiča nákladného vozidla v distribúcii tovaru je pritom náročná a dynamická. Stojí na nej kompletný beh celého logistického reťazca. Pozrite sa, ako vyzerá typický deň vodiča v preprave.
Ráno:
Vodič prichádza na logistické centrum alebo sklad, kde preberá potrebnú dokumentáciu o zásielkach a kontroluje stav svojho vozidla. Pred jazdou vykonáva povinnú kontrolu technického stavu, vrátane pneumatík, svetiel a brzdového systému. Po načítaní tovaru starostlivo skontroluje jeho zabezpečenie, aby predišiel poškodeniu pri preprave.
Dopravný plán:
Po odjazde sa vodič riadi presným harmonogramom a trasou, ktorú mu poskytol dispečing. Počas jazdy musí vodič dodržiavať dopravné predpisy, optimalizovať čas a reagovať na nečakané situácie, ako sú dopravné zápchy alebo zmeny počasia.
Rozvoz:
Pri každom mieste vykládky vodič komunikuje so zákazníkmi, odovzdáva potrebnú dokumentáciu a pomáha s vykladaním tovaru. Jeho úlohou je tiež zaistiť, aby bol dodaný tovar v bezchybnom stave.
Obed a pauzy:
Počas dňa má vodič plánované prestávky na odpočinok a jedlo. Pauzy sú nevyhnutné pre regeneráciu a dodržiavanie predpisov o maximálnom čase jazdy.
Popoludnie a návrat:
Po dokončení všetkých dodávok sa vodič vracia na základňu. Niekedy ho čaká ďalšie nakladanie tovaru na nasledujúci deň. Po návrate je povinný odovzdať dokumentáciu a zaznamenať všetky problémy alebo poruchy, ktoré sa počas dňa vyskytli. „Vodiči nákladnej kamiónovej dopravy a rozvozových nákladných vozidiel pracujú pod veľkým tlakom. Na jednej strane musia zásielky doviesť do ich cieľa čo najrýchlejšie, na strane druhej musia myslieť na všetky drobné úkony a rutiny, ktoré zdanlivo s doručovaním nesúvisia ale bez týchto drobností by mohli ohroziť seba ako i ostatných účastníkov v cestnej premávke. Vodiči trávia za volantom na cestách dlhé hodiny kým doručia zásielky tam, kde je to potrebné. Zákazníci od nich vyžadujú aby boli vždy ústretoví, usmiati a profesionálni. Nie vždy je to jednoduché, lebo aj vodiči majú svoje dni. Napriek tomu sa vždy snažia našim zákazníkom poskytovať dokonalý servis tak ako ho zákazníci očakávajú a najmä doručiť tovar bez poškodení včas. Povedal by som, že prácu vodiča môžeme, bez okolkov, nazvať poslaním.,“ uzatvára Daniel Dobrovič.
Zdroj: DB Schenker