Začínajúci, ale aj zabehnutí podnikatelia sa v stredu 4. októbra stretli na jedinečnom podujatí Deň súkromného podnikania so Slovak Business Agency (SBA). Konal sa v sídle SBA a navštívilo ho vyše 200 účastníkov. Mnohí z nich budú ešte roky ťažiť z vedomostí, ktoré im sprostredkovali úspešní podnikatelia zo sfér marketingu, gastra, nábytkárstva, online podnikania, startupov i ďalších odvetví.
Foto: METRO Cash & Carry
Podujatie plné prednášok, diskusií, workshopov, ale aj zážitkov sa konalo po prvýkrát na Slovensku. Pod taktovku si ho zobrala Slovak Business Agency v spolupráci s veľkoobchodom METRO, ktorý je iniciátorom myšlienky Dňa súkromného podnikania a Združením mladých podnikateľov Slovenska. Návštevníci mali možnosť spoznať život podnikateľov, problémy, ale aj úspechy, ktoré ich stretli. Zároveň ich tak inšpirovať pre cestu podnikania či ukázať už existujúcich podnikateľov o tom, ako sa dá robiť úspešný biznis.
"Verím, že návštevníkov podujatia obohatili inšpiratívne prednášky, zaujímavé diskusie a aj workshopy, ktoré organizovali odborníci z rôznych oblastí," povedal generálny riaditeľ Slovak Business Agency Martin Holák. Medzi vystupujúcimi bol napríklad zakladateľ úspešnej nábytkárskej spoločnosti Idona Michal Zajko, majiteľky pekárne Fertucha z Fresh Marketu, spolumajiteľ siete rýchleho občerstvenia Deaf Kebab, v ktorej pracujú nepočujúci, majiteľ Barbell Smoothie Bar Samuel Ižar, Igor Benko, ktorý s manželkou svoje potraviny spojili s alianciou Môj obchod, stand-up komik a podnikateľ Ján Gordulič a ďalší odborníci z online a digitálneho prostredia, reklamy či sociálnych sietí.
"Sme veľmi radi, že SBA podporila myšlienku Dňa súkromného podnikania a aj touto cestou pomáha slovenským podnikateľom rásť," povedal riaditeľ marketingu METRO SK Richard Biznár.
Návštevníci čerpali z vedomostí ľudí, ktorí už pred nimi prešliapali tŕnistú cestu podnikania, vypočuli si názory, rady a aj odporúčania autorít a odborníkov. S inšpiratívnym predslovom vystúpil aj scenárista, moderátor, stand-up komik a podnikateľ Ján Gordulič, ktorý spravil case study svojej show Silné reči. Na jej príklade vysvetlil mnoho úskalia ale aj krás podnikania. Podelil sa ale aj o viaceré tipy, názory či spôsoby, ako načerpáva inšpirácie on. "Cestujte, rozmýšľajte nad tým, čo vidíte. Často krát sa dá spraviť úspešný biznis tak, že zoberiete hotovú vec, pozriete si ju, inšpirujete sa a začnete to robiť pod iným menom, v inej krajine," povedal počas prednášky. Okrem serióznych rád si neodpustil ani pár vtipov a medzi tipmi na podnikanie spomenul aj nápoj pre psov – „Prepsi Cola“ či sieť bufetov s juhoamerickým občerstvením Fidel Gastro.
Osobitný priestor v rámci celodenného podujatia dostali aj ženy – podnikateľky v diskusii pod názvom Womanoffice. Pozvanie do debaty s riaditeľkou súťaže Podnikateľka Slovenska Luciou Veselskou prijali viaceré známe tváre. Úspešné príbehy pod moderátorskou taktovkou Renáty Ďurišovej odprezentovali publiku Iveta Hrabovská z firmy Gentle Jam, Lenka Pechová z pojazdnej kaviarne On the Road a nechýbala ani známa tvár slovenského šoubiznisu Vera Wisterová. Diskutovalo sa okrem iného aj o tom, či sa dá vôbec odlišovať ženské a mužské podnikanie a ako sa podniká ženám na Slovensku. Womanoffice bol prvou lastovičkou v sérií podujatí na podporu v poradí už 18. ročníka súťaže Podnikateľka Slovenska. Tá si kladie za cieľ prezentovať a podporiť ženské podnikanie na Slovensku.
Vystupujúci a diskutujúci boli z najrôznejších odvetví. Medzi nimi sa objavil aj spolumajiteľ siete rýchleho občerstvenia, v ktorom pracujú nepočujúci Róbert Šarina. "Ak chcete podnikať napríklad v gastre, kým nemáte donášku, tak vás online nemusí zaujímať. Alfou a omegou je priestor. Môžete mať vynikajúci koncept, ale ak ho budete mať na zlom mieste, tak to nepôjde," povedal spolumajiteľ Deaf Kebab. “Ak chcete byť úspešní v podnikaní, tak by ste mali prísť s niečím, čo v danej oblasti nie je alebo ak je, tak musíte mať jasné, v čom budete odlišní, čo budete robiť lepšie,“ dodal.
V rámci akcie sa uskutočnila aj show šéfkuchára METRO Vojta Artza na tému molekulárna gastronómia. Práve originalita môže podnikateľom pomôcť nielen v gastro biznise odlíšiť sa od konkurencie. Vojto Artz, okrem iného aj aktuálny ambasádor organizácie Šéfkuchári bez hraníc na Slovensku pripravil za pomoci tekutého dusíka, ktorý mení štruktúru jedál rôzne kreácie dezertov či nápojov. Úspech mali miešané koktejly vo forme peny či Panna Cotta s mangom v tvare volského oka, olivový olej v prášku a pod.
"Ciest ako byť úspešný v podnikaní je mnoho a nedá sa vybrať jedná konkrétna. Deň súkromného podnikania s SBA priniesol začínajúcim, ale aj zabehnutým podnikateľom mnoho informácii, ktoré im pomôžu viesť svoje firmy lepšie," zhrnul celé podujatie predseda Združenia mladých podnikateľov Slovenska, ktoré akciu podporuje, Ján Solík.
Zdroj: METRO Cash & Carry