Zhoršujúca sa situácia na cestách núti spoločnosti zamýšľať sa čoraz viac nad alternatívnymi možnosťami, ako prepravovať nákladný tovar zo vzdialených priemyselných zón rýchlo, bezpečne a s prihliadnutím na ekologický aspekt. Spoločnosť GEFCO ponúka takéto riešenie v podobe presunu tovaru z Ázie vďaka železničnej preprave, pričom bude na Slovensko dopravený už za 15 dní.
Foto: GEFCO
Množstvo prepraveného tovaru v rámci nákladnej dopravy každoročne stúpa, čo sa prejavuje aj nepriaznivým nárastom cestnej dopravy. Cestné ťahy sú často vyťažené, vozovky náchylnejšie na opotrebovanie a ich oprava si vyžaduje každoročne nemalé finančné náklady. Podľa údajov Ministerstva dopravy Slovenskej republiky bolo v roku 2015 na Slovensko prepravených takmer 200 miliónov ton tovaru, pričom až tri štvrtiny z tohto objemu tvorila práve cestná doprava.
Dopravná situácia dokazuje, že budúcnosť dopravy bude v preprave po koľajniciach. Presunúť prepravu z ciest na železnice je aj zámerom Európskej únie, ktorý je deklarovaný v Bielej knihe dopravy. Okrem ostatných cieľov sa v nej uvádza, že do roku 2030 by sa malo 30 % cestnej nákladnej dopravy nad 300 km previesť na iné druhy dopravy, napríklad na železničnú či vodnú dopravu, pričom do roku 2050 by mal tento presun predstavovať viac ako 50 %. Potenciál železničnej prepravy tovaru vidí aj spoločnosť GEFCO, ktorá je lídrom na trhu logistiky. „Železničná preprava tovaru je kľúčová hneď z viacerých aspektov – je efektívnym riešením pri preprave tovaru na dlhé vzdialenosti, v oblastiach s vysokou hustotou dopravy či obmedzenou cestnou sieťou, rovnako je výhodná aj z hľadiska dodacích lehôt tovaru. Nezanedbateľný nie je ani objem emisií, ktorý je v tomto prípade rádovo nižší,“ hovorí generálny riaditeľ spoločnosti GEFCO, Aleksander Raczynski.
Slovensko je krajinou s pomerne hustou sieťou železničných tratí. Výročná správa Železníc Slovenskej republiky z roku 2016 uvádza, že železnice majú vo svojej správe 3 626 km tratí. Podľa údajov Ministerstva dopravy Slovenskej republiky je necelých 1 600 km elektrifikovaných, 90 km tvorí širokorozchodné trate zasahujúce územia Ukrajiny a necelých 50 km zahŕňa turistické úzkorozchodné trate. Samotný železničný tranzit tvorí celkovo asi 20 % (v roku 2015 išlo asi o 9,5 milióna ton) z celkových železničných výkonov v nákladnej doprave. Najvyšší podiel pritom dosahujú dovozy a vývozy.
Vznik nových priemyselných oblastí v Číne a Rusku predstavuje pre logistické spoločnosti nové výzvy. Efektívnym riešením na pokrytie dlhých vzdialeností, ktoré musí tovar prekonať do cieľovej stanice, preprava citlivého, špeciálneho či nadrozmerného tovaru, je preprava takéhoto tovaru po železnici. Čísla Ministerstva dopravy hovoria o tom, že od roku 2015 počet čínsko-európskych medzinárodných vlakov ročne narastá o viac ako 100 % a v minulom roku bolo prepravených obojsmerne na trase Čína – Európa takmer 2-tisíc vlakov, vedúce cez poľsko-bieloruské hranice a prekládkové terminály.
Zvyšujúci dopyt po železničnej preprave zaznamenávajú aj logistické spoločnosti. „Posilnením našich aktivít v Rusku a zóne Strednej Ázie ponúkame prístup do železničnej siete 1520*. Z hľadiska rozsiahlosti a hustoty ide o druhú najväčšiu železničnú sieť na svete a je teda vhodným riešením v rámci prepojenia Ázie a Európy,“ vysvetľuje za spoločnosť GEFCO Jana Bačíková, manažérka oddelenia leteckých, námorných a železničných preprav a zároveň dodáva: „vďaka pokrytiu hlavných strategických trás medzi Európou, Čínou a Ruskom sme schopní prepravovaný tovar doručiť už za 15 – 20 dní.“
Zdroj: GEFCO