Uzatvorenie kamenných obchodov v posledných týždňoch posilnilo význam nákupov prostredníctvom internetu. Pritom sa významnou mierou posunulo aj správanie kupujúcich, ktorí začali e-shopping využívať aj pri nákupe tovaru, ktoré doteraz jednoznačne vyhľadávali len v tradičných predajniach. Týka sa to predovšetkým potravín alebo drogistického tovaru. Podiel nákupu cez internet nezadržateľne rastie. V roku 2008 zhruba 23 % ľudí, ktorí na Slovensku využívali internet, nakupovalo online. Aktuálne je tento podiel na úrovni 60 %.
Foto: Geis
Pre zákazníka je nákup cez internet veľmi jednoduchý- stačí pár kliknutí a potom už len počkať na dodanie objednaného tovaru. Namiesto cesty do obchodu si nákup preberie od vodiča, ktorý mu ho donesie až ku dverám.
Tovary, ktoré objednávame cez internet, musia byť samozrejme pripravené v regáloch. Tie však nie sú v supermarketoch ale v logistických centrách. Príkladom môže byť e-shop nemeckého drogistického reťazca dm drogérie, ktorý bol pre Slovensko a Českú republiku spustený na začiatku roku 2018. Internetové nákupy z oboch krajín odbavuje spoločný sklad v Pohořeliciach. Prevádzku tohto skladu pre dm drogérii zaisťuje logistická spoločnosť Geis.
Umiestnenie skladu v Pohořeliciach pri Brne je ako komplexné logistické riešenie veľmi výhodné pre spoločnú obsluhu zákazníkov v oboch krajinách. Táto lokalita vyniká dobrou dopravnou obslužnosťou, dostatočnou skladovou kapacitou pre prípadnú ďalšiu expanziu i dobrou dostupnosťou pre kvalifikovaných pracovníkov.
„Online shop, vnímame nie len ako doplnenie nášho doterajšieho spôsobu predaja ale tiež ako stále viac dynamicky sa rozvíjajúcu oblasť a to napriek tomu, že sa väčšina nákupov stále uskutočňuje v našich kamenných predajniach. Práve v období koronavírusovej pandémie posilnil jeho význam, kedy naši zákazníci vo zvýšenej miere uprednostňovali bezpečné online nakupovanie na www.mojadm.sk, viac menej aj v období bežnej prevádzky sme zaznamenali zvyšujúci sa nárast online predaja,“ hovorí manažér komunikácie Jiří Peroutka z dm drogérie.
Vytvoriť funkčný systém, ktorý dostane tovar z regálu v sklade čo najrýchlejšie až na adresu zákazníka, je samozrejme náročná logistická úloha. Voľba externého dodávateľa tejto služby vznikla z detailnej analýzy trhu. „Pre spoločnosť Geis, hovorila synergia logistických a prepravných služieb,“ vysvetľuje Jiří Peroutka.
Tovar do pohořelického skladu smeruje z troch miest. Pre slovenských zákazníkov má dm drogérie sklad v Senci neďaleko Bratislavy, pre českých v Jihlave, a veľkoobjemový tovar prichádza zo skladu v Divišove. V Pohořeliciach sa tovar naskladní a podľa objednávok z e-shopu vychystáva. Pracovisko je certifikované podľa normy IFS Logistics 2.2. Spĺňa tak vo všetkých smeroch zvýšené požiadavky na uskladnenie sortimentu dm drogérie.
Pri odbavovaní tovaru z e-shopu dm drogérie v Pohořeliciach pracuje 70 zamestnancov (vrátanie agentúrnych pracovníkov). Prevahu tu majú ženy, pre ktoré je tento sortiment zaujímavý. Aj napriek niekoľkonásobnému zvýšeniu predaja v počas obdobia núdzového stavu dokázali zamestnanci skladu e-shopu vykryť značnú väčšinu objednávok načas, respektíve v avizovanom termíne. Sklad sa ale musel prispôsobiť a z jednozmennej prevádzky s postupným nástupom zahájiť prevádzku trojzmennú. To je jedna z výhod outsourcingu, kedy je logistický operátor schopný vykrývať aj neočakávané výkyvy.
Vo dvojposchodovom policovom a regálovom systéme je uskladnených 24 500 položiek- polovica je určená pre zákazníkov na Slovensku a polovica pre Českú republiku. „Nemôže sa stať, že by tovar objednaný koncovým zákazníkom, nebol na sklade, pretože sme on-line prepojení so systémom dm drogérie markt a každých 15 minút prebieha dátová kontrola. E-shop si sám stráži, aby sa v jeho ponuke neobjavil tovar, ktorý nie je na sklade,“ vysvetľuje vedúca pohořelického distribučného centra Vladimíra Tučková.
„Objednávky v e-shope dm drogérie sa prepisujú do nášho WMS. Objednávky, ktoré dostaneme do 12 hodín, musíme ešte poobede vyexpedovať z distribučného centra,“ hovorí vedúci zmeny Václav Veverka.
Vlastné vychystávanie prebieha dvoma spôsobmi v závislosti od druhu tovaru. Pri menších položkách ako sú kozmetika, čistiace prostriedky alebo potraviny, skladník z policových regálov pomocou mobilného prstového skeneru, vychystáva šesť zákaziek naraz a každú z nich v rámci drobného sortimentu kompletizuje. Väčší sortiment, napríklad veľké balenia toaletného papieru, plienky alebo granule pre psov, sa skladujú v bežných regáloch na paletách a vychystávajú sa zvlášť. Pokiaľ sú dva druhy tovaru súčasťou jednej objednávky, potom sa konsolidujú ešte pred balením.
Objednávka môže zhŕňať jednu ale aj desať alebo viacej položiek tovaru, z ktorých každý má rôznu veľkosť, tvar, hmotnosť či odlišné požiadavky na zabalenie. Baliace pracovisko, je preto dôležitým miestom expedičného skladu obsluhujúceho e-shop. Je tiež miestom poslednej kontroly vychystaných položiek, aby sa k zákazníkovi vydal presne ten tovar, ktorý si objednal.
Balenie sortimentu pozostávajúceho z niekoľko tisícov najrôznejších položiek, kladie na baličov veľké nároky. Vyžaduje jeho skúsenosť, predstavivosť a dôkladnosť. Skladníci sú preto opakovane školení a musia sa zoznámiť s manuálom, ktorý stanovuje, ako musí byť ktorý tovar zabalený. Školenie baličov sa opakuje kedykoľvek sa objaví nejaký nedostatok alebo pokiaľ Dm drogérie, nerozhodne o zmene spôsobu balenia.
Dm drogérie kladie naozaj veľký dôraz na to, aby spôsob balenia zásielok a obalového materiálu čo najmenej zaťažovali životné prostredie a pracuje priebežne na optimalizácii. „Na základe výsledkov štúdie LCA (LCA = Life Cycle Assesssment, životný cyklus produktu), ktorú pre nás, na náš podnet spracovala Vysoká škola chemická a technologická v Prahe (VŠCHT), vieme, že vďaka zavedeniu klipových sáčkov v roku 2018 sa celkový odpad online zásielok na životné prostredie znížil o 23 %, respektíve o 34 % v závislosti na typ a veľkosť zásielky. Jedná sa o komplexný pohľad na životný cyklus celej online objednávky, nie iba z pohľadu úspory plastového materiálu. Aj naďalej hľadáme možnosti, ako ešte viac redukovať dopady používaného obalového materiálu u online zásielkach na životné prostredie,“ vysvetľuje Jiří Peroutka.
Balenie objednávok dm drogérie prebieha s využitím valčekovej dráhy, po ktorej sa vychystaný tovar pohybuje k jednotlivým baličom. Z hľadiska spôsobu balenia, sa tovar rozdeľuje do siedmich skupín. Potraviny sa musia oddeliť, u položiek s otváracími uzávermi ako sú šampóny či pleťové mlieka, musí balič uzávery prelepiť lepiacou páskou. Niektorý tovar sa umiestňuje do uzatvárateľných sáčkov. Balíky sa vystielajú nafukovacími vankúšikmi, ktoré tlmia nárazy, vznikajúce behom dopravy a znižujú tak možnosť poškodenia. Každá položka sa znovu skenuje a kontroluje v systéme. Každé miesto baliaceho pracoviska strážia kamery, ktoré sú jedným z mnoho prvkov kontroly procesu spracovania zásielok a nemalou mierou prispievajú k veľmi nízkej chybovosti, ktorá v pohořelickom sklade dosahuje priemerne 0,05 %. Kamerové záznamy sa pre prípad reklamácii uchovávajú po dobu troch mesiacov.
„Okrem zásobovania e-shopového skladu zavážame z centrálnych skladov aj kamenné obchody dm drogérie. V rámci spolupráce s týmto zákazníkom tak využívame všetky produkty, ktoré skupina Geis ponúka. To znamená celovozovú prepravu, systémovú paletovú prepravu v režime B2B aj B2C, skladovanie a manipuláciu, služby VAS aj dodávku obalového materiálu,“ konštatuje Vladimíra Tučková.
Zdroj: Geis