GfK: Jednotný európsky digitálny trh

15.04.2016

Takmer dve pätiny (38%) manažérov slovenských firiem doposiaľ vôbec nepočulo o jednotnom európskom digitálnom trhu, ktorý sa má podľa zámeru Európskej komisie stať realitou do roku 2020. Až 58 % respondentov síce o stratégii nazvanej Digital Single Market niečo započulo alebo čítalo, detaily však nepoznajú. Vyplýva to z vybraných priebežných výsledkov celoslovenského prieskumu, ktorý realizuje agentúra GfK v spolupráci s týždenníkom Trend a IT Asociáciou Slovenska exkluzívne pre konferenciu Infotrendy 2016.

Tablet

Ilustračné foto: Pixabay.com

Cieľom iniciatívy jednotného digitálneho trhu je zjednodušiť online obchodovanie v členských krajinách Európskej únie. Komisia chce v tejto súvislosti sprehľadniť systém DPH, modernizovať autorské právo a zvýšiť ochranu osobných údajov na webe. Zároveň sa snaží zrušiť roamingové poplatky, geografické obmedzenia pri poskytovaní niektorých služieb či obsahu, skresať doručovateľské poplatky a zrýchliť mobilný internet. Vo výsledku by tak malo vzniknúť prostredie, kde by mal byť predaj cez internet do celej únie rovnako jednoduchý ako predaj na Slovensku.

Stratégiu EÚ detailne poznajú podľa predbežných výsledkov prieskumu GfK iba 4 % firiem, pričom ani jedna zo 134 spoločností, ktoré sa doposiaľ do prieskumu zapojili, nepodnikla v tejto súvislosti žiadne opatrenia. Slovenské firmy nielenže o stratégii jednotného digitálneho trhu veľa nevedia, ale sú aj prehnane optimistické. Iba 5 % z nich vidí v jednotnom digitálnom trhu „skôr hrozbu“, alebo „určite hrozbu“, zatiaľ čo zhruba polovica „určite príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“.

Rovnako príliš optimistickí sú manažéri aj pri posudzovaní príležitostí a hrozieb zavádzania digitalizácie, ktorá je napríklad vo výrobných podnikoch známa ako Industry 4.0 alebo Inteligentný priemysel. Vonkoncom sa však netýka iba priemyselného odvetvia. Súhrnne označilo podľa predbežných výsledkov digitálnu transformáciu 65 % podnikov za „príležitosť“ alebo „skôr príležitosť“. Jednotný digitálny trh prinesie slovenským firmám nepochybne nové príležitosti – podľa odhadov Európskej komisie môže prírastok tržieb dosiahnuť objem až o 4,15 mld. eur ročne. Ľahší prístup na obrovský trh EÚ tiež zlepší šance pre podnikanie firmám, ktorým bol doteraz miestny trh primalý.

Jednotný digitálny trh a zvyšovanie inteligencie podnikov však predstavujú pre firmy – obzvlášť z malej krajiny akou je Slovensko – aj reálne hrozby. „Hrozby sa dajú bez preháňania označiť ako existenčné. Stojíme na prahu novej vlny globalizácie, v ktorej veľkí hráči intenzívnejšie požierajú malých a využívajú svoju silu na ovládnutie ďalších trhov. V stávke je veľa – osudy firiem a v značnej miere aj budúcnosť celej našej ekonomiky, “ hovorí Mário Lelovský, prezident IT Asociácie Slovenska (ITAS).

ITAS preto v spolupráci so zastúpením Európskej komisie na Slovensku, ministerstvami financií a hospodárstva a partnermi organizuje celoslovenskú DSM Road Show 2016, ktorá sa bude konať počas apríla v šiestich mestách. „Chceme na nej podnikateľom a manažérom ukázať, ako sa na nastupujúce trendy pripraviť a čo by mali urobiť, aby nielenže zvýšili svoje šance na prežitie, ale aj na úspech v novodobej digitálnej ekonomike,“ dodáva M. Lelovský. Na roadshow budú odprezentované príklady firiem, ktoré sa úspešne vydali na cestu digitalizácie a taktiež úplne nový webový portál, cez ktorý je možné získavať kontakty a odporúčania pre finančnú podporu podnikov v oblastiach inovácií, rastu výroby, digitalizácie a automatizácie výroby.

Zdroj: ITAS, GfK

Prieskum

Top ponuky