On-line služby a internetový obchod patria medzi najvýraznejšie inovácie v globálnej ekonomike za posledné roky. Nemenia však iba formovanie maloobchodného trhu, ale majú priamy vplyv aj na logistický sektor v Európe. Vyplýva to z posledného prieskumu, ktorý vypracovala medzinárodná konzultačná spoločnosť Colliers International. Podľa prieskumu zostanú Nemecko a Veľká Británia v blízkej budúcnosti poprednými hráčmi na trhu internetového maloobchodu. Najrýchlejší rast sa však očakáva vo východnej Európe, pričom ťahúňom bude Poľsko. Rýchlo rastúce on-line predaje, veľký spotrebiteľský trh, prístup k relatívne lacnej pracovnej sile a zavedený logistický trh sú faktory, ktoré robia Poľsko výnimočne atraktívnym trhom pre medzinárodných internetových obchodníkov.
Tieto zmeny v spôsobe, akým spotrebitelia minú svoje peniaze, tiež vytvoril dopyt po komplexnejších distribučných systémoch. Správa o internetovom formovaní európskeho logistického trhu, ktorú vypracovala spoločnosť Colliers, ďalej zdôrazňuje skutočnosť, že podnikanie v oblasti internetového obchodu je založené na modeli podnikateľ – spotrebiteľ (business-to-consumer, B2C). To znamená, že sa z dodávateľského reťazca stiahol aspoň jeden, ak nie aj viac sprostredkovateľov, čím sa zvýšil počet zákazníkov, s ktorými sa internetoví obchodníci zaoberajú, na tisíce. Ďalšie dôsledky tohto vývoja zahŕňajú prácu s viacerými dodávateľmi, hromadenie požiadaviek a distribúciu veľkého množstva drobných výrobkov s krátkymi dodacími lehotami a s vysokou dôležitosťou pre spätnú logistiku. Rozšírenie tohto obchodného modelu viedlo k vývoju centier pre vybavenie internetových objednávok, kde je zahrnutý celý dodávateľský reťazec, od získania produktov od dodávateľov, cez skladovanie, triedenie, balenie a presun na dopravcu, až po riadenie vráteného tovaru.
Správa sa tiež zaoberá meniacimi sa požiadavkami viacerých tradičných kamenných maloobchodov, ktoré ponúkajú on-line predaj. Mnoho z týchto obchodníkov teraz ponúka viac možností doručenia, od doručenia domov po vyzdvihnutie na predajni, čo ovplyvňuje ich potreby na skladovanie a distribúciu. „Logistické firmy boli tradične zriadené pre B2B (bussines-to-bussines) trh, ale internetoví obchodníci teraz dodávajú priamo spotrebiteľom, čím sa menia požiadavky na dizajn ich budov. Očakáva sa, že väčšina veľkých hráčov na trhu, ako je Amazon, budú naďalej prevádzkovať svoje vlastné centrá na vybavovanie internetových zásielok. Avšak stále rastie počet spoločností, ktoré by zvažovali outsourcing ich dodávateľského reťazca poskytovateľovi tzv. logistických služieb tretej strany (3PL),“ hovorí Karel Stránsky, vedúci tímu pre priemysel a logistiku v spoločnosti Colliers International.
Veľa 3PL firiem však stále neponúka celú škálu služieb, ktoré potrebujú on-line obchodníci, čo je prekvapujúce vzhľadom na rýchly rast trhu internetového obchodu. "V najbližších rokoch očakávame, že internetoví aj viac kanáloví (multi-channel) predajcovia prehodnotia svoje stratégie pre skladovanie a doručenie svojich produktov. To vyústi k neustále sa meniacim a vyvíjajúcim sa požiadavkám na sklad a distribúciu. Developeri a 3PL firmy, ktorí sú schopní sa rýchlo prispôsobiť a vyvíjať svoje ponuky, budú veľmi žiadaní,“ dodáva Karel Stránsky.
Zdroj: Colliers International, Foto: Stock.xchng