Logistika a dobe koronavírusovej. Ceny rastú. Kde ušetriť? Podľa zatiaľ posledných dostupných údajov Českého štatistického úradu za september, kedy u nás odštartovala druhá vlna pandémie koronavírusu, sa dovozné a vývozné ceny medzimesačne zvýšili o 1,9%. U vývozných cien bol nárast ceny predovšetkým kvôli oslabeniu koruny voči euru a doláru. Najväčší podiel na raste malo potom navýšenie ceny za stroje a prepravné prostriedky (1,8%), najviac rástli ceny minerálnych palív (7,3%).
Foto: Pixabay.com
Rovnako tak aj cenu za dovoz ovplyvnil rast cien strojov a dopravných prostriedkov (1,7%). Klesanie cien bohužiaľ nenastalo v žiadnej zo sledovaných skupín. Rast cien nemal vplyv na dopravu. Podľa ministerstva dopravy sa objem vývozu aj dovozu navýšil, najlepšie sa darilo cestnej doprave. Kde teda v logistike v čase krízy ušetriť pri stabilnej, možno až rastúci, dopytu po doprave, ale aj jej rastúcej cene? Zdieľajte, napríklad aj s konkurenciou. Zdieľaná ekonomika zažíva boom vo všetkých oblastiach Zdieľame auta, jazdy taxislužbu, byty, spotrebiče alebo služby. Prečo by to teda nemohlo fungovať v doprave a logistike. "Áno, zdieľaná ekonomika k znižovaniu nákladov vedie. Obľúbené sú najmä zdieľané sklady, kde spolupracujú napríklad aj konkurenčné spoločnosti. Ak sa podmienky nastaví správne, môže sa jednať o veľmi efektívnu spoluprácu. Tiež sa v poslednej dobe veľa zdôrazňuje zdieľanej doručovanie do centier miest, ktorého účelom je zníženie počtu nákladných áut v mestách, "uvádza Jaroslav Štěpán, MBA z Intastateu.com, poskytovateľa reportingu Intrastat pre firmy aj jednotlivcov. digitalizujte Digitalizácia by mala slúžiť všeobecne k zjednodušeniu procesov, tým k šetreniu času, a teda i nákladov. Ako jednoduchý príklad si môžeme uviesť napríklad kuriéra, ktorý vďaka vhodnej elektronickej navigáciu, teda v podstate digitalizovanej mape, odbavuje klientmi rýchlejšie a zvládne toho za rovnaký časový úsek urobiť ďaleko viac. Podobný efekt má aj digitalizácie v skladoch. Nie náhodou začína rad spoločností automatizáciu svojich procesov práve tam. Do správne vykonanej digitalizácie sa určite oplatí investovať. Outsourcing pre celú Európu Pri vnútroúnijnom obchodu patrí medzi výdavky bezpochyby aj spracovanie výkazov pre Intrastat. Bohužiaľ aj toto je oblasť, kde sú firmy schopné vynakladať nemalé množstvo finančných prostriedkov, a to zbytočne. "Dosť často sa stáva, že za jednu faktúru do hlásení Intrastat je firmám účtované od 500 Sk až do 1000 Sk. Pre väčšiu firmu tak celková suma môže byť až neúmerne vysoká. Myslime na to, že znižovanie nákladov prinesie vždy konkurenčnú výhodu,"vysvetľuje Jaroslav Štěpán z Intrastateu.com.
Prečo to tak je? V čase pred vstupom do EÚ museli firmy tovar colne vybavený a platiť colným deklarantom za vytvorenie colnej deklarácie a za následné preclenie. So vstupom Českej republiky do EÚ sa podmienky pochopiteľne zmenili, ceny ale zostali. Dobrá agentúra je navyše schopná postarať sa o správu Intrastat po celej Európe. Nemal by teda pre ňu byť napríklad problém sprostredkovať registráciu a hlásenia potrebné vo Fínsku, bez toho, aby sama firma musela hľadať lokálneho zástupcu. Riešením môže byť interim management Na nedostatok zamestnancov a dopyt k začiatku roka firmy reagovali zvyšujúcimi sa mzdami a nadštandardnými benefity. S nástupom koronavírusy sa však situácia zmenila, výroba bola pozastavená a firmy od naberanie nových zamestnancov prešli k prepúšťaniu tých doterajších. To platí aj pre automotive sektor. "Automobilový priemysel je v Slovenskej republike jedným z hlavných ťahúňov zamestnanosti," dopĺňa Stanislav Petříček, spoluzakladateľ spoločnosti TP Consulting, ktorá sa venuje a špecializuje na interim manažment najmä v automobilovom priemysle. V prípade vzniknutej nežiaduce situácie a v prípade potreby riešiť firemné krízu čo najrýchlejšie, je najímanie konzultantov a odborníkov z IT sektora, finančníctva, logistiky, prípadne i odborníkov projektového manažmentu či profesionálov z ľudských zdrojov často tou najlepšou voľbou. Nielenže sú títo manažéri rýchlo k dostaniu - firma sa totiž nemusí zaoberať dlhým výberovým procesom - títo odborníci sú pre firmu výhodou aj svojim novým know-how, ktoré so sebou do firmy môžu priniesť. "Konzultanti môžu firme ponúknuť novú a sviežu perspektívu. Medzi ich hlavné pridanej hodnoty patrí bohaté skúsenosti naprieč firmami rôznych veľkostí, zameranie aj manažérskeho štýlu," dopĺňa Stanislav Petříček z www.tpconsulting.cz. Ďalej potom načrtáva interim manažéra nasledovne: "Typický interim manažér je prekvalifikované senior špecialista s mnohými rokmi skúseností a výbornou jazykovou výbavou, ktorý môže doslova naskočiť do rozbehnutého vlaku a podľa potreby ho pribrzdiť alebo naopak udržať aj v plnej rýchlosti na koľajniciach." Zníženie nákladov versus efektivita Častou otázkou pri znižovaní firemných rozpočtov býva obava, ako neprísť o existujúcej kvalitu služieb. Záleží na tom, kde k znižovaniu nákladov dochádza. Napríklad zníženie nákladov na štatistického hlásenia Intrastat určite nemá vplyv na rýchlosť doručovania. Naopak ak sa logistická firma rozhodne znížiť počet kuriérov, potom logicky ku spomaľ enie dochádzať môže. Znižovanie nákladov by malo vždy prebiehať s ohľadom na efektivitu. Bonus navyše, šetrenie nákladov i prírody Ekológia a šetrnosť voči životnému prostrediu je v priemysle čím ďalej väčšie tému. Navyše aj v rámci šetrenia nákladov môžu ísť tieto dva aspekty ruka v ruke. Ako príklad možno uviesť opakované použitie obalového či výplňového materiálu, ktoré je tak ekonomických, ako ekologické. Rovnaký efekt má potom tiež vhodné plánovanie trás. Pri zvolení najefektívnejšie trasy sú šetrené tak náklady na palivo, tak príroda.