Aby počas hlavnej vykurovacej sezóny bola pre odberateľov zabezpečená bezporuchová dodávka tepla a teplej vody, vykonávajú výrobcovia a dodávatelia tepla potrebnú revíziu a údržbu tepelných zariadení. Výrobcovia a dodávatelia tepla využívajú k pravidelnej údržbe a revízii zariadení práve letné obdobie, kedy je dopad odstávky na odberateľov najnižší.
Ilustračné foto: Pixabay.com
V teplých letných mesiacoch sa odberatelia často stretávajú s odstávkami teplej vody. Pravidelná mimosezónna odstávka teplej vody je nutná z dôvodu revízie a údržby všetkých výrobných zariadení. Tie sú štandardne v priebehu roka v prevádzke nepretržite. Pravidelnými revíziami a údržbou teplári preventívne predchádzajú nečakaným poruchám a haváriám a tým zabezpečujú ich bezpečnú a bezporuchovú prevádzku počas hlavnej vykurovacej sezóny.
V letnom období, kedy je nízky odber tepla, výrobcovia a dodávatelia tepla zároveň realizujú viaceré finančne náročné renovácie. „Cieľom investícií je predovšetkým znížiť náklady na teplo pre odberateľov a zvýšiť efektivitu tepelných sústav. Rekonštruujú a modernizujú sa tepelné zariadenia, zavádzajú sa nové technológie, akými sú napríklad kondenzačné kotle, výmenníkové stanice, riadiace a meracie systémy a informačné siete, ktoré pozitívne ovplyvňujú efektivitu, spoľahlivosť a bezpečnosť celého systému výroby a dodávky tepla,“ povedal Miroslav Obšívaný, predseda predstavenstva Slovenského zväzu výrobcov tepla.
Vďaka moderným riadiacim systémom a dispečingu sa doba odstávky výrazne skracuje. Pokým v minulosti trvali odstávky teplej vody aj niekoľko týždňov, dnes sa snažia teplári vychádzať v ústrety odberateľom v čo najväčšej miere. Odstávky teplej vody trvajú vo väčšine prípadov len niekoľko dní, či dokonca hodín. V niektorých mestách má výrobca tepla k dispozícii viac zdrojov na výrobu tepla, takže počas odstávky jednej kotolne vie výrobca zabezpečiť dodávku tepla z inej kotolne. V takom prípade odberatelia odstávku nepocítia.
Pri odstávke teplári postupujú podľa platných zákonov, podľa ktorých je možné prerušiť dodávku tepla iba na nevyhnutný čas, potrebný na vykonanie údržby. Odberatelia sú preto informovaní o presnom termíne začiatku a skončenia odstávky minimálne 15 dní vopred. Informáciu o odstávke zasielajú teplári odberateľom väčšinou písomne, prostredníctvom e-mailov. Mnohí teplári poskytujú informácie o prebiehajúcich a plánovaných odstávkach aj na svojich webových stránkach.
Ani vlastníci domových kotolní by nemali zabúdať na pravidelnú revíziu a údržbu kotolne. Pravidelná revízia a údržba kotolne sú finančne menej náročné ako odstraňovanie následkov havárie alebo náhlej poruchy. Bez pravidelnej revízie a údržby kotolne vlastníci riskujú poruchy, ako aj skrátenie životnosti zariadení a zvýšenie nákladov na teplo. Vlastníci sa o to musia postarať sami.
Zdroj: SZVT