Najlepším riešením pre logistiku je momentálne HVO100, vyplynulo z konferencie odborníkov. Uhlíkovú stopu však efektívne redukujú aj vozidlá, ktoré unesú viac paliet. Nákladné vozidlo, ktoré preváža 27 paliet, vyprodukuje oproti 18 paletovému nákladiaku o 35 % menej emisií CO2e na odvezenú paletu. Tieto a ďalšie unikátne dáta zazneli na stredajšej konferencii, ktorá prebehla v hypermodernom logistickom Eurohube spoločnosti Raben v Rokycanoch. Pre ekologickejšiu prevádzku sa prepravcovi oplatí používať syntetické palivo HVO100, elektromobilita pre medzinárodnú logistiku v dohľadnej dobe riešením rozhodne nebude. V rámci Slovenska Raben plánuje v najbližšej dobe expandovať v Košiciach a Žiline, kde prinesie nové pracovné príležitosti.
Foto: Raben
„Vyplýva z toho, čo sme počuli pre nás laikov, že ekologické nutne neznamená elektro?“ spýtal sa pri panelovej diskusii moderátor Jakub Želený generálneho riaditeľa spoločnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnku. „Jednoduchá odpoveď je, že áno,“ uviedol Trnka. Z jeho prezentácie na konferencii vyplynulo, že najefektívnejšou cestou k redukcii uhlíkových emisií a ich ekvivalentov je zvýšenie efektivity prepravy: ako modelový príklad poslúžilo nákladné auto cityliner, ktoré pojme 27 paliet, a vďaka tomu oproti bežnému 18 paletovému nákladnému autu ušetrí 35 % CO2e a oproti dodávke až 63 % CO2e na odvezenú paletu. Takzvaný road train alebo dvojitý náves je zase vďaka svojej kapacite až o 61 % úspornejší v CO2e na odvezenú paletu v porovnaní s bežným návesom.
„Strach z veľkých nákladných áut je neoprávnený, naopak sú ekologickejšie. Cityliner so zadnou natáčacou osou lepšie prejde mestskou zástavbou, a nahradí tak napríklad päť dodávok! Znižujú sa tým ako emisie, tak aj riziko vzniku dopravných kolízií a zdržaní v úsekoch častých kolón,“ dodal Trnka.
Elektromobilita má množstvo bariér, aktuálne riešenie je HVO100 Jednotliví odborníci sa zhodli, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel zrejme nebude na dlhšie trasy v dohľadnej dobe stačiť. „Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ vysvetľuje Trnka. Dobrou alternatívou je však spomínané syntetické palivo z obnoviteľných surovín.
Elektrifikované vozidlá už dlhodobo nachádzajú využitie v intralogistike a sú vhodné aj pre mestskú logistiku či dopravu na menšie vzdialenosti. Raben Group v Poľsku na tento účel využíva elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závery o elektromobilite potvrdili aj profesori Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident českej logistickej asociácie Václav Cempírek. Akademici navyše priniesli svoj pohľad na problematiku ekologickejšej dopravy: „Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkov alebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.
Ďalšou preberanou témou bolo povolanie vodičov nákladných vozidiel, ktoré je pre logistiku úplne kľúčové. „V mojom domovskom Holandsku sa jedná o prestížne povolanie, v Nemecku a ďalších štátoch strednej Európy je ale situácia iná. Je to dané predovšetkým odlišnými platovými podmienkami,“ uviedol k téme Ewald Raben, zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti. „Je potrebná súčinnosť celého segmentu aj akademikov, aby došlo k zlepšeniu. Aj keď už čiastkovým spôsobom existujú riešenia typu autonómnych vozidiel, v blízkej dobe budú vodiči stále úplne zásadní pre bezproblémový chod celej našej civilizácie,“ doplnil Jakub Trnka.
Na strednom a východnom Slovensku môžeme v blízkej dobe očakávať rozširovanie skladov. „Aktuálne plánujeme rozšíriť svoje pôsobisko v Košiciach a Žiline, kde sa presťahujeme do nových a väčších skladov. Navýšením skladových zásob budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do oboch regiónov,“ uzavrel Trnka.
Zdroj: Raben