Podľa nového výskumu „Nákupné uvažovanie malých a stredných firiem pri zefektívňovaní tlače“, ktorý v zverejnila spoločnosť IDC za podpory OKI Europe, by sa mal výrazne zmeniť spôsob, ako malé a stredné firmy (SME) nakupujú a spravujú svoju tlačovú infraštruktúru, pokiaľ chcú ťažiť z výhod nákladovo efektívnej, tzv. „inteligentnej“ tlače. V dôsledku snahy firiem tlačiť čoraz viac firemných materiálov priamo v kanceláriách vzrástol predaj laserových a LED tlačiarní do malých a stredných podnikov v celej Európe o viac ako 3 % (IDC Hardcopy Device Usage: Applications Driving Print, 2011).
„Prieskum ukazuje rastúce využitie farebnej tlače najmä preto, že firmy môžu svoje materiály v profesionálnej kvalite tlačiť na laserovom alebo LED zariadení priamo vo firme, bez nutnosti zadávať zákazku externým dodávateľom. V mnohých prípadoch však manažment firiem nevie, v akom objeme sa u nich tlačí a koľko tento často „zabudnutý“ náklad stojí. S rastúcim tlakom na kontrolu firemných nákladov v neistom ekonomickom prostredí je tlač jednou z oblastí, v ktorej možno dosiahnuť významné úspory s minimálnym dopadom na podnikanie," Miroslav Tyburec, riaditeľ Oki Systems pre Českú republiku a Slovensko.
V dobe rastúceho množstva informácií, ktoré sú každý deň generované, sa zvyšuje i objem tlače. Užívatelia majú tendenciu prenášať ich na papier, aby si uľahčili ich spracovanie. To často vedie k tlači viacerých kópií, ako je nutné, alebo k farebnej tlači i v prípadoch, kedy úplne stačia čiernobiele materiály. Firmy by sa mali snažiť zistiť, koľko sa u nich tlačí a objem tlačových úloh riadiť. Mali by preto zvážiť využitie softvérových nástrojov na ich sledovanie a riadenie. „Ako zistila spoločnosť IDC, prvým krokom k riadeniu nákladov je práve zistenie ich výšky,“ potvrdzuje Tyburec a dodáva: „Inštaláciou sieťového softvéru na sledovanie využitia tlačových zariadení je možné monitorovať objem tlače na každom oddelení alebo u každého užívateľa. Dokonca možno určiť, ktorý zamestnanec tlačí, či je úloha farebná alebo čiernobiela, počet strán, čas, kedy bola úloha odoslaná a typ súboru, ktorý sa tlačí.“
Získané informácie následne umožňujú nastaviť pravidlá, ktoré pomáhajú kontrolovať tlačové výstupy a znižovať tak náklady. To môže zahŕňať napríklad:
Náklady na externé tlačové služby by mali byť zahrnuté v každej analýze celkových nákladov a požiadaviek na tlač. Vďaka dostupnosti zariadení, ktoré umožňujú kvalitne tlačiť dokumenty priamo v kancelárii, môžu malé a stredné firmy tlačiť, čo potrebujú a práve v dobe, kedy to potrebujú. Nie je preto nutné tlačiť veľké objemy s cieľom dosiahnuť úspory z rozsahu, ktoré v konečnom dôsledku môžu viesť k zbytočnému plytvaniu a zvýšeným požiadavkám na skladovanie, čo u malých a stredných podnikov býva často problém. Pre tieto podniky môže byť výhodné zakúpiť namiesto tlačiarne formátu A4 zariadenie formátu A3 a produkovať tak širokú škálu marketingových materiálov in-house. Tie možno vytvárať a upravovať podľa potreby, a tak veľmi rýchlo reagovať na individuálne potreby zákazníkov a meniaci sa trh.
„Nie je prekvapením, že predaj zariadení formátu A3 malým a stredným firmám prekonal s nárastom 8 % rast celého trhu v tomto segmente a nastavil podobný trend pre ďalší rok,“ hovorí Tyburec. „Nielenže menšie firmy vďaka A3 modelom tlačia vysokokvalitné bannery, plagáty, makety obalov a direct mailovú korešpondenciu, ale sú schopné produkovať rôzne materiály vo väčších množstvách, napr. tabuľky alebo technické výkresy.“
Zdroj: Oki Systems, Foto: Stock.xchng