Pre Slovákov je charakteristický akýsi dualizmus. Prenajmú si nevhodné, ale lacné kancelárie. Kúpia lacný nábytok u švédskeho predajcu, ale rozostavený by ho chceli mať podľa Feng Shui.
Má vôbec v perexe načrtnutý prístup miesto vo filozofii Feng Shui? „Z pohľadu Feng Shui nie je dôležité či si ľudia kupujú lacný alebo drahý nábytok ale dôležitejšie je, ako je nábytok v interiéri usporiadaný a aký je jeho tvar a forma,“ potvrdil pre kancelarie.sk Ing. Norbert Synčák z portálu Tradicne-feng-shui.sk. Tvar a forma sú stálice trendov pri zariaďovaní klasických kancelárií. „Vo všeobecnosti môžeme povedať, že rozhoduje moderný a jednoduchý vzhľad a dizajn. Žiadané a preferované sú prírodné povrchy, masív, vysoký lesk a sklo. Z farieb sú aktuálne obľúbené prírodná, nocce, biely a čierny vysoký lesk,“ spomína Blanka Kováčová, predajca špecialista, Asko nábytok.
Zaujímavé je, že i tak relatívne dlho odpisovaný hmotný investičný majetok, akým je zariadenie kancelárie, podlieha diktátu módy a trendom. Okrem bežného používania, sa sem-tam sťahuje, občas sa pošťastí obliať stoly kávou alebo atramentom z tlačiarne, skrinky a zásuvky sa už otvárajú samovoľne s vŕzganím, čo všetko signalizuje značné opotrebenie a teda potrebu výmeny. Bežná životnosť zariadenia pri bežnom používaní je približne 3 až 5 rokov. Ako upozorňuje B. Kováčová, opotrebenie však nie je jediným dôvodom výmeny. Často je impulzom výmeny už spomínaný módny trend. Takýmto trendom je napríklad nástup nábytku, ktorý je flexibilný a poskytuje možnosť rýchlej prestavby, či premiestnenia. Vôbec nie je výnimkou, ak si firma zakúpi základné vybavenie kancelárie a jednotlivé kusy nábytku dokupuje časom podľa potreby, či sa rozrastá tím o ďalších ľudí, alebo sťahuje do iných priestorov. Tak ako si už nevieme predstaviť kanceláriu so spleťou predlžovacích káblov a nedostatkom elektrických zásuviek, tak si obchodníci a výrobcovia nevedia predstaviť, že by si firma zariaďovala kanceláriu a nevyžadovala na info-komunikačné prostriedky pripravený nábytok.
Z hľadiska použitých materiálov, podľa slov Martiny Ivaničovej z INTERIA naďalej prevláda LTD (laminovaná drevotrieska), prípadne MDF (stredne drevovláknité dosky). „Výrobcami týchto materiálov sú nadnárodné spoločnosti, ktoré kladú dôraz na zavádzanie nových drevodezénov do ponuky. Naopak častejšie zaznamenávame požiadavky, aby nábytok nebol celodrevený, ale v kombinácii s kovovými nohami, hliníkom, sklom…,“ menuje odborníčka. Inú situáciu už vidí pri objednávaní stoličiek, kedy zákazníci zvyčajne kladú otázky ohľadom použitého materiálu, keďže molitan má povesť, že sa časom vysedí a zdeformuje. Preto sa do popredia dostáva polyuretánová tzv. pamäťová pena, ktorá sa vždy vráti do pôvodného stavu, v akom bola vyrobená.
Jedným zo silnejúcich trendov je použitie ekologických a prírodných materiálov. Ľudia sa vracajú k prírode a k prírode smerujú i firmy. Šetria energiu, separujú, recyklujú a všemožne sa snažia byť „zelené“ alebo „green“. „V rámci segmentu ekologicky šetrných a prírodných materiálov funguje medzinárodné označovanie takýchto výrobkov, ktoré zjednodušuje klientom orientáciu. Pre EÚ platí symbol Európskej kvetiny, v našich prevádzkach sa môžu zákazníci stretnúť najmä so symbolom Modrého anjela (Blauer Engel). Ide o nemecký a rakúsky certifikát ekologicky šetrných výrobkov, teda o používanie bezdehtových a bezacetónových materiálov, spomína B. Kováčová. V rámci „ekopríkladov „zo sveta by sme mohli spomenúť kancelárie kompletne vybavené produktmi z recyklovaných materiálov, navyše v nízkoenergeticých budovách.
Juraj Púchlo
Zdroj: Asko nábytok, In Store Slovakia