Uchádzači o prácu podceňujú životopis

15.05.2025

Životopis je prvou vizitkou uchádzača o zamestnanie, ktorá obvykle rozhoduje o tom, či sa vôbec dostane na pracovný pohovor. Aké sú najčastejšie dôvody, prečo niekedy „nefunguje“, a aký by mal byť, aby vás posunul o krok bližšie k vysnívanej práci? Tu sú odporúčania odborníčky z personálnej agentúry Grafton Recruitment.

V marci tohto roka bola na Slovensku miera evidovanej nezamestnanosti 4,84 % a zároveň bolo u nás podľa údajov ÚPSVaR až 102 697 voľných pracovných miest. Vzhľadom na celkový počet uchádzačov o zamestnanie (162 030) tak teoreticky pripadá na jedno voľné pracovné miesto približne 1,5 uchádzača. Môže to teda vyzerať tak, že nájsť si dnes prácu by nemal byť problém. V praxi sa však situácia líši v jednotlivých krajoch aj v rôznych sektoroch. Kým napríklad v Bratislavskom kraji bola v marci miera evidovanej nezamestnanosti len 2,94 %, v Prešovskom to bolo až 7,85 %. Niektoré voľné pozície sa nedarí obsadiť dlhodobo, pri iných zas súperia o jedno pracovné miesto desiatky uchádzačov. Uspieť v konkurencii záujemcov o atraktívnu prácu preto nemusí byť vôbec jednoduché.

Resume Genius / Unsplash.com

Ilustračné foto: Resume Genius / Unsplash.com

Životopis by nemal byť univerzálny

O tom, či uchádzač postúpi do „ďalšieho kola“ a pozvú ho na pracovný pohovor, obvykle rozhoduje životopis, preto je dôležité venovať mu patričnú pozornosť. „Mal by byť v prvom rade prehľadný, stručný a výstižný. Kľúčom k úspechu je pritom jeho prispôsobenie konkrétnej pozícii – mal by jasne reagovať na požiadavky uvedené v inzeráte a zdôrazniť relevantné skúsenosti a zručnosti uchádzača. Personalisti denne prechádzajú desiatky až stovky životopisov, preto ocenia, ak vynecháte zbytočné informácie a sústredíte sa na to, čo je pre danú rolu naozaj dôležité. Každý detail v životopise by mal mať svoje miesto a zmysel,“ prízvukuje Jitka Kouba, riaditeľka marketingu personálnej agentúry Grafton. Práve univerzálnosť životopisu, teda snaha vytvoriť jeden „všeobecne použiteľný“ dokument pre všetky typy pozícií, je pritom podľa jej slov jednou z najčastejších chýb, ktorú kandidáti robia. „Aj z našej nedávnej ankety vyplynulo, že takmer tretina uchádzačov u nás svoj životopis pri rôznych pozíciách, na ktoré sa hlási, neupravuje,“ dodáva J. Kouba. Približne rovnaký počet ich vo svojom životopise nemá fotografiu, tá však podľa odborníčky ani nie je vždy potrebná. „Použitie fotografie je na zvážení každého kandidáta. Ak ju ale použije, mala by byť výhradne profesionálna. Určite by nemalo ísť o výrez alebo fotografiu z dovolenky,“ hovorí.

Keď nikto nereaguje, hľadajte chybu

Ak posielate desiatky životopisov, na ktoré vám nikto neodpovedá, mali by ste sa pokúsiť zistiť, v čom je problém, odporúča Jitka Kouba. „Na jednej strane je pravdou, že nie všetci personalisti si plnia povinnosti tak, ako majú, a neúspešným kandidátom občas jednoducho neodpovedia,“ priznáva. Ak sa však tento scenár opakuje pravidelne, alebo sú odpovede zamietavé, chyba zrejme bude na strane uchádzača. „Pomerne často sa napríklad stáva, že kandidáti reagujú na inzeráty, na ktoré nemajú

základné predpoklady – požadovanú kvalifikáciu alebo zručnosti, ako je znalosť jazyka či vodičský preukaz konkrétnej skupiny,“ hovorí odborníčka z Graftonu. V tomto prípade je jej rada celkom prostá – pozorne čítať požiadavky v inzerátoch. Ďalšou obvyklou chybou je podľa jej slov životopis, ktorý nie je štruktúrovaný. „Personalistom dnes totiž pri práci pomáhajú automatizované systémy a na to, aby bol životopis do takéhoto systému vôbec zaradený, musí byť správne štruktúrovaný – inak ho ‚robot′ nedokáže prečítať,“ vysvetľuje Jitka Kouba. Štruktúrovaný životopis teda zjednodušuje personalistom prácu a uchádzačom cestu k pohovoru.

Pomôcť vám môžu sociálne siete aj umelá inteligencia

Najmä na pozíciách, kde sú požiadavky náročnejšie a vyžadujú sa viaceré zručnosti, či už tzv. tvrdé alebo mäkké, štruktúrovaný životopis zvyčajne nestačí. V takom prípade je potrebné doplniť k nemu aj motivačný list, v ktorom má uchádzač priestor vysvetliť, prečo sa o danú pozíciu zaujíma, čo ho spája s hodnotami alebo cieľmi firmy a akú pridanú hodnotu jej vie priniesť. „Motivačný list by mal byť adresný a vecný, no zároveň má pôsobiť autenticky a osobne,“ odporúča J. Kouba. „Napísať správnym spôsobom štruktúrovaný životopis a zoštylizovať vhodný motivačný list nemusí byť pre každého jednoduché, no dnes vám už s oboma vie veľmi efektívne pomôcť niektorá z verzií jazykových modelov umelej inteligencie, ako je ChatGPT, Copilot apod.,“ radí personalistka. Podľa nej však môže pri hľadaní práce zohrať dôležitú úlohu aj LinkedIn. „Najmä ak sa zaujímate o niektorú z kancelárskych alebo manažérskych pozícií, mali by ste si dať záležať na svojom profile práve na tejto sociálnej sieti, pretože sem vedie prvá cesta personalistov pri ich obsadzovaní. Profil by mal v prvom rade korešpondovať s vaším životopisom. Mal by byť dobre vyplnený a optimalizovaný pre vyhľadávanie kľúčových slov, ale aj správne nastavený,“ prezrádza odborníčka z personálnej agentúry Grafton.

Anketu, ktorej sa zúčastnilo 547 respondentov, realizovala personálna agentúra Grafton formou dotazníka na sociálnej sieti LinkedIn v priebehu marca a apríla 2025.

Zdroj: Grafton

Prieskum

Top ponuky