Stavebníctvo v máji obnovilo rast, napriek nepriaznivému počasiu. Podľa údajov Štatistického úradu sa jeho produkcia v máji zvýšila o 0,1% (sezónne očistené) v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom a o 1,6% v porovnaní s májom minulého roka. Trocha prekvapivo sa v medziročnom porovnaní do mierneho plusu vrátila výstavba infraštruktúry (0,7%), ktorá zápasí s problémami vo výstavbe diaľničného úseku v okolí Žiliny. Čiastočne jej k tomu pomohol aj priaznivejší bázicky efekt, pomerne silný rast produkcie však tento segment vykázal aj v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom. Väčší zo segmentov stavebníctva, výstavba budov, ostával aj v máji jemne v červených číslach, keď sa jeho produkcia medziročne znížila o -0,1%. Číslam stavebnej produkcie v máji pomohla aj produkcia domácich firiem v zahraničí, ktorá sa medziročne zvýšila až o 30%, produkcia v tuzemsku tak medziročne rástla len o zanedbateľných 0,1%.
Napriek prekvapivo silnejším číslam niektorých významných slovenských exportných odvetví v prvej polovici roka, vyhliadky slovenského priemyslu do najbližších mesiacov nie sú veľmi ružové. Európske indikátory sentimentu v posledných mesiacoch prevažne klesajú. Nižší externý dopyt by tak mohol v nasledujúcich mesiacoch brzdiť i výkon slovenského priemyslu. Produkciu ešte aj v júni pravdepodobne okreše rafinérsky priemysel, ktorý v týchto mesiacoch realizuje revíziu výrobných zariadení. I napriek silným číslam strojárov a výrobcov elektrických zariadení v úvode roka predkladáme, že cyklickému spomaleniu sa nakoniec nevyhnú. Jedinou výnimkou by tak mal ostať automobilový priemysel, za čo vďačí novým výrobným kapacitám a postupnému nábehu produkcie v novej štvrtej automobilke v krajine. Už etablované automobilky by však k rastu produkcie v priemysle ďalej prispievať nemali a podobne ako ostatné sektory domáceho priemyslu (a európsky priemysel) by mali vykazovať skôr známky cyklického spomaľovania. Vďaka ponukovému šoku by sa však slovenský priemysel ako celok mal v tomto roku udržať v čiernych číslach, čo plne potvrdzoval prvý kvartál i vstup do toho druhého.
Zvýrazňujúce sa riziká v segmente výstavby infraštruktúry (zmena dodávateľa na stavbe diaľnice pri Žiline, či viacero káuz pri PPP výstavbe obchvatu Bratislavy), ktorý mal byť hlavný ťahúňom rastu v tomto roku, ohrozujú i ďalší rast slovenského stavebníctva. Spomalenie, resp. pokles produkcie v segmente by však mohol byť len dočasný, hoci sa môže natiahnuť aj na niekoľko mesiacov, a jeho výsledkom bude najmä zvýšenie volatility rastu v segmente i v stavebníctve ako celku. Segment výstavby budov by už mal mať svoj cyklický vrchol za sebou. Naďalej neočakávame dlhodobejší silný rast tohto segmentu. Trh s rezidenčnými nehnuteľnosťami by mala čoraz viac schladzovať i prísnejšia regulácia hypotekárneho trhu. Minuloročné stavebné povolenia však naznačujú, že mierny rast by si tento segment stavebníctva mohol udržať ešte aj v tomto roku.
Zdroj: UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a. s.