SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je v našom regióne relatívne neznámym investičným pojmom. Po USA, kde sa SPAC stal atraktívnou formou zhodnocovania peňazí investorov a získavania kapitálu pre firmy, je však čoraz známejší aj v Európe. Len v roku 2021 bol počet kótovaných SPACov na európskych burzách takmer desaťnásobne vyšší ako v roku 2020. Pri príležitosti uvedenia prvého SPACu v regióne strednej a východnej Európy sa v aktuálnej analýze analytička WOOD & Company Eva Sadovská venovala tomu, čo to „SPAC“ je, ako sa tento investičný nástroj na európskych burzách v posledných rokoch etabloval, ale aj tomu, ako si vybrať kvalitný SPAC. Analýza vychádza z najaktuálnejších údajov spoločnosti White & Case.
Ilustračné foto: Pexels z Pixabay
SPAC (Special Purpose Acquisition Company) je spoločnosť, ktorá vzniká za účelom rýchlejšieho a jednoduchšieho vstupu na burzu cenných papierov. V čase vzniku ide o prázdnu spoločnosť bez konkrétnej činnosti. Po jej uvedení na burzu sa stáva úložiskom peňazí, ktoré čakajú na príležitosť.
1) Spoločnosť SPAC vstupuje na burzu, kde si jej akcie môžu kupovať investori. Tým, že investori vložia peniaze do SPACu, dávajú *sponzorovi transakcie mandát na to, aby našiel vhodnú cieľovú spoločnosť s rastovým potenciálom.
2) V ďalšej fáze SPAC kupuje podiel v takejto firme a prichádza k fúzii. Investori, ktorí s akvizíciou nesúhlasia, môžu požiadať o navrátenie vložených prostriedkov.
3) Cieľová firma po spojení využije peniaze investorov k rozvoju, rastu a vstupu na nové trhy. Ak sa vhodná cieľová spoločnosť do určitej doby nenájde, SPAC investorom peniaze vráti a zanikne.
*Pozn.: Sponzorom je spoločnosť, ktorá stojí za SPACom. Takáto spoločnosť – sponzor – by mala disponovať skúsenosťami (napr. aj s úspešnými IPO na burze cenných papierov) a tímom profesionálov, ktorí už majú za sebou skúsenosti s realizáciou SPAC transakcií.
Tento investičný koncept čoraz viac získava na popularite aj v Európe. Potvrdzujú to aj údaje spoločnosti White & Case, ktorá pravidelne v Európe monitoruje vývoj IPO (Initial Public Offering) spoločností typu SPAC. Kým v rokoch 2019 bolo na spomenutých európskych burzách cenných papierov uvedených päť SPACov a v roku 2020 dokonca iba štyri, tak počas roka 2021 išlo až o 39 SPAC transakcií. Investičné koncepty typu SPAC sú pritom dominantou búrz v Holandsku a vo Veľkej Británii. V roku 2021 pribudlo najviac, až 16 SPACov, na burze v Holandsku. Nasledovala Veľká Británia so 6 SPACmi. Na burzách vo Francúzsku, Švédsku a SPAC spoločnosti kótované na európskych burzách cenných papierov. Nemecku boli vlani kótované po 4 spoločnosti typu SPAC. V prípade Talianska a Fínska boli uvedené na burzu 2 SPACy, vo Švajčiarsku jedna spoločnosť.
Podľa údajov Mergermarket európske spoločnosti typu SPAC najčastejšie nakupujú podiely vo firmách zameraných na finančné služby, energetiku, ale aj biotechnológie, počítačový softvér, automotive, dopravu či e – commerce. Možnosť investovania do SPACu prichádza historicky prvýkrát aj do nášho regiónu Momentálne prichádza SPAC aj do nášho regiónu (strednej a východnej Európy). Len pred niekoľkými dňami bol uvedený do života prvý SPAC na Burze cenných papierov Praha. „Pražská burza je vôbec prvá v regióne CEE, ktorá na svoj trh
SPAC prijme. Som rád, že investorom umožníme vyskúšať si tento typ investície. Burze môže tento zjednodušený spôsob vstupu na trh v budúcnosti priniesť širokú škálu zaujímavých emisií“, skonštatoval Petr Koblic, generálny riaditeľ Burzy cenných papierov Praha.
Zdroj: WOOD & Company