Digitálne zručnosti sú dôležité pre rast firmy

05.11.2018

Malé podniky do deviatich zamestnancov v ČR predstavujú okolo 95 % všetkých firiem. V množstve sektorov je konkurencia veľmi vysoká a využitie moderných on-line nástrojov môže byť pre podnikateľov kľúčovou cestou k úspechu. Napokon podľa štatistík sa po lokálnych podnikateľoch a ich produktoch pozerá na internete okolo 90 % zákazníkov.  

Podľa prieskumu, ktorý v lete realizovala agentúra IPSOS pre Asociáciu malých a stredných podnikov a živnostníkov ČR (AMSP ČR), sú digitálne znalosti a kompetencie dôležité pre rast firmy. V prieskume to uviedlo 92% oslovených malých a stredných firiem.

Foto: SmartEmailing

TIP č. 1: Začnite webom

Každá firma, nehľadiac na to, ako je veľká alebo čím sa zaoberá, by mala mať vlastné webové stránky. V prieskume pre ASMP ČR ostatne využívania webových stránok potvrdilo hneď 85% respondentov. "Každý web by vždy mal obsahovať aspoň základné informácie o spoločnosti a jej produktoch. Typickým príkladom, ako sa v tomto ohľade často chybuje, môžu byť reštaurácie. Veľakrát sa môžeme stretnúť s tým, že vôbec nemajú webové stránky s informáciami ako otváracia doba, kontakty alebo denné menu. Zbytočne tak prichádzajú o zákazníkov, ktorí si často radšej vyberú podnik, ktorý tieto informácie on-line má, "komentuje Jiří Jemelka, riaditeľ spoločnosti J.I.P. pre firmy, ktoré poskytuje revitalizácie a interim management MSP. Podľa neho je navyše v čase, keď väčšina užívateľov trávi celý deň na tablete či mobilnom telefóne, nepísaným pravidlom mať pri webu responzívne dizajn.

TIP č. 2: Optimalizujte vyhľadávanie

Ak má firma svoju vlastnú webovú stránku, je pre ňu kľúčové, aby sa vôbec dala nájsť na webových vyhľadávačoch. Zo štatistík totiž vyplýva, že okolo 90% všetkých zákazníkov používa na zisťovanie informácií o produktoch, službách alebo samotných firmách vyhľadávacie nástroje. Aby z tohto faktu vyťažila firma čo najviac, mala by využiť nástroje SEO - Search Engine Optimalization čiže optimalizácia pre vyhľadávače. Jedná sa o vytváranie a úpravu webových stránok takým spôsobom, aby vo vyhľadávačoch prirodzene, organicky získali lepšiu pozíciu. Základom pre dobré SEO je potom mať kvalitný a unikátny obsah webu.

TIP č. 3: Zapojte e-mailing

Nie každá menšia firma, zvlášť ak práve začína, má financie na drahú propagáciu. Medzi lacnejšie, ale zároveň najúčinnejší formy marketingu pritom patrí e-mail marketing. Ostatne podľa spomínaného prieskumu e-mailing ako nástroj propagácie využíva celých 81% opýtaných a po webe sa tak jedná o najvyužívanejšie nástroj. "Základom pre úspešný e-mail marketing je kvalitná databáza kontaktov a zaujímavý obsah. Správne nastavená komunikácia vedie nielen k predajom, získavanie ďalších zákazníkov, ale aj k budovaniu vzťahov medzi firmou a jej klientmi, "hovorí Kateřina Fišerová, manažérka aplikácie SmartEmailing.

TIP č. 4: Buďte sociálni

Prítomnosť na sieti neznamená len to, že firma má vlastné webové stránky, prípadne e-shop s produktmi a službami. Sociálne siete využíva podľa prieskumu ASMP ČR 63% oslovených podnikov. Firemné profily na sociálnych sieťach Facebook, LinkedIn, Twitter alebo Instagram umožní nielen ďalšie zviditeľnenie, ale zároveň sa jedná o ďalší kanál, ktorým možno s klientmi napriamo komunikovať. Rovnako ako u webu a SEO aj tu platí, že dôležitý je kvalitný obsah. Zároveň sa tiež otvára cesta pre ďalšie marketingové aktivity. Propagácia vhodne zvoleného príspevku na sociálnej sieti Facebook môže napríklad za pár sto korún osloviť radu potenciálnych klientov. Zacielenia platených (ale aj neplatených) príspevkov je navyše veľmi presné a dajú sa tak ľahko zamerať len na konkrétnu cieľovú skupinu.

TIP č. 5: Vstúpte do sveta mobilných aplikácií

Už niekoľko rokov neslúži k prístupu na internet a k prípadným nákupom na e-shopoch len počítače a laptopy. Naopak, možností, ako si nakúpiť on-line, je vďaka tabletom, šikovným telefónom a mobilnému internetovému pripojeniu veľmi veľa. Pre firmy, ktoré prevádzkujú e-shop, reštauráciu alebo predajňu s webom a možnosťou on-line rezervácie či nákupu, je dnes vhodné zaobstarať si tiež mobilnú aplikáciu. "Nielenže tak zákazníkom ponúknu ďalšiu možnosť, ako sa môžu dostať k ich produktu, ale tiež získajú ďalší nástroj na komunikáciu so svojimi klientmi. Prostredníctvom aplikácie ich môžu - podobne ako prostredníctvom e-mailingu - informovať o rôznych akciách alebo im potrebné zaslať zľavový kupón, "vysvetľuje Kateřina Fišerová.

Zdroj: SmartEmailing

Prieskum

Top ponuky