Iste viete, že všetci jeme príliš veľa cukru. Viete, že by sme mali jesť potraviny s nízkym obsahom GI pre pomalé uvoľňovanie energie a že by sme naozaj mali odložiť tú čokoládovú tyčinku a radšej siahnuť po orechoch. Ale o 15 minút máte stretnutie, žiadne orechy nemáte a je tu firemný automat...
Niekedy nie je problém v tom, že by sme nemali vedomosti, ale v praktickosti. To je dôvod, prečo vedecký výskum v oblasti riadenia správania alebo „jemnom pripomenutí“ v posledných rokoch priam explodoval.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Skvelým príkladom je premiestňovanie "nezdravého" občerstvenia mimo nášho dosahu. Skupina výskumníkov to testovala v praxi. Misku čokoládových M&Ms umiestnili buď 20 cm, 70 cm alebo 140 cm z dosahu ľudí a potom zmerali, koľko M&Ms zjedli. Čím ďalej boli M&Ms od ľudí, tým menej toho zjedli. A to napriek skutočnosti, že netreba vynaložiť príliš veľké úsilie na to, aby sme sa načiahli za niečím, čo chceme a je to od nás vzdialené140 cm.
Väčšinu nášho správania riadia podvedomé procesy a návyky. Siahneme po M&Ms pretože sú tam. Nemusíme o tom premýšľať, môžeme po nich siahnuť, keď sa s niekým zhovárame len preto, aby sme niečo robili. A skôr, než si to uvedomíme, zjeme celé rodinné balenie.
Ďalšia štúdia zistila, že keď v kaviarni presunuli zemiakové lupienky mimo dosahu od zdravých obedov, bolo oveľa menej pravdepodobné, že by si ich ľudia kúpili.
V nemocničnom bufete vedci odpozorovali, že označenie niektorých potravín za nezdravé a ich umiestnenie na pulte pod úrovňou očí znížilo počet zákazníkov, ktorí si ich kúpili. Najnovší prehľad všetkých výskumov v tejto oblasti dospel k záveru, že tieto zmeny v umiestnení alebo dostupnosti potravín majú vplyv na výber potravín zákazníkmi.
Niektorí ľudia môžu tvrdiť, že sa im nepáči, keď má organizácia alebo pracovisko vplyv na rozhodovanie o ich správaní. Realita je však taká, že väčšina z nás žije sedavým spôsobom života s konzumáciou vysokého obsahu cukru a tukov. Väčšina z nás, ak by sa nás spýtali, by pravdepodobne povedala, že by sme chceli byť zdravšie. A ak by vám niekto povedal, že existuje spôsob, ako môžete jesť zdravšie bez vedomej snahy alebo zmeny, skúsili by ste to? Pravdepodobne áno.
Vždy niekto musí urobiť rozhodnutie o tom, kde presne sa v kaviarni jedlo nachádza. Väčšinou o tom rozhoduje zmluva s konkrétnou značkou tovaru alebo predajca. Ak chcete podporiť seba a svojich kolegov k tomu, aby ste viedli zdravší životný štýl, môžete znovu prevziať kontrolu pri rozhodovaní o tom, že zavediete na svojom pracovisku zdravšie stravovacie návyky.
Zdroj: Thepip.com
Podobné články