Strategické umiestnenie Slovenska uprostred Európy je kľúčové z rôznych dôvodov. Jedným z nich je logistická dostupnosť. Spolu s Českom tak Slovensko funguje ako spojnica medzi západnou a východnou Európou. Ako si ale vedie v kvalite dopravnej infraštruktúry, ktorá je pre cestnú prepravu zásadná?
Kvalita dopravnej infraštruktúry patrí k základným predpokladom fungovania ekonomiky a je jedným z najdôležitejších faktorov v hodnotení úrovne kvality života. Umožňuje nielen pohyb tovaru a pracovnej sily, ale aj slobodu v osobnom živote. Slovenská infraštruktúra často trpí rovnakými nedostatkami ako tá česká. Ide predovšetkým o chronicky rozostavané komunikácie.
Foto: Raben Logistics Slovakia
„Slovensko je v preprave významnou oblasťou. V rámci Raben Group prepája západné európske krajiny s Maďarskom, Bulharskom, Rumunskom alebo Gréckom. Túto pozíciu nám ale sťažuje nie vždy dostačujúca dopravná infraštruktúra,“ hovorí Timea Pospišová, manažérka marketingu v Raben Logistics Slovakia. Hlavným problémom je stále chýbajúce prepojenie diaľničnej siete na severe Slovenska.
Aktuálne je na Slovensku v prevádzke 766 km diaľnic a rýchlostných ciest. Slovenská diaľničná sieť má však výrazné nedostatky, a to hlavne v prepojení so svojim severným susedom. Napríklad kľúčovej diaľnici D3 na Kysuciach na dokončenie stále chýba 23 kilometrov, hoci sa na nej začalo pracovať už v roku 1997. Posledný chýbajúci úsek medzi Žilinou a Čadcou má byť hotový najskôr v roku 2030. D3 je pritom súčasťou siete TEN-T a severoeurópskeho dopravného koridoru, jej význam spočíva okrem iného v prepojení s južným Poľskom.
Nestíhame stavať ani na východe, kde je potrebné včas dokončiť rýchlostnú cestu R4, ktorá je súčasťou medzinárodného koridoru spájajúceho sever Poľska s juhom Európy. Realizácia 70 kilometrov dlhého úseku má byť podľa odhadov dokončená do roku 2032. Maďari svoj úsek už dokončili a Poliaci to plánujú na rok 2027. Kvalitné prepojenie s Poľskom je pritom zásadné. Počas posledných rokov sa totiž premenilo na takmer logistickú veľmoc.
„Z pohľadu logistiky sa z Poľska stal kľúčový hráč v regióne. Je to vďaka vládnym programom pre rozvoj ciest a železníc, celkovej modernizácii aj rozvoju intermodálneho prepravného systému,“ vysvetľuje Jakub Trnka, generálny riaditeľ spoločnosti Raben, ktorá má v Poľsku centrálu.
Aby sme sa dostali na "poľskú úroveň" je potrebné zlepšiť celkovú kvalitu nielen vozoviek, ale aj železníc. „V infraštruktúre sme naozaj trochu zaspali, ako na Slovensku, tak aj v Česku. Z pohľadu ostatných parametrov sme ale v logistike kvalitou služieb na úrovni západnej Európy,“ myslí si Trnka.
Nadnárodná spoločnosť Raben pôsobí celkom v 15 európskych krajinách. Na Slovensku od roku 2008. V krajine prevádzkuje 4 strategicky rozmiestnené pobočky, v ktorých zamestnáva takmer dve stovky osôb. Jedna z týchto pobočiek je v Senci neďaleko Bratislavy, ktorá funguje ako centrála pre celé Slovensko a aktuálne obsluhuje 7 priamych medzinárodných liniek do Česka, Maďarska, Poľska a Rakúska a funguje aj ako prekládkové depo pre viacero medzinárodných liniek s kapacitou prekladiska 2000 paliet denne a ročnou kapacitou 500 tisíc paliet.
Ani v tejto oblasti však infraštruktúra nie je dokonalá. „Hlavným problémom na západe Slovenska je ale stále chýbajúci kompletný diaľničný obchvat hlavného mesta, s napojením križovatky Triblavina na diaľničnú sieť a chýbajúci tunel cez Male Karpaty, ktorý by urýchlil dopravu do Českej republiky a odľahčil prejazd Bratislavou v smere na Maďarsko,“ hodnotí situáciu Jiří Sedláček, International Road Network Director v Raben Group.
Zdroj: Raben Logistics Slovakia