C&W: Novinky v súvislosti s COVID-19 /30

14.12.2021

Napriek dopadu pandémie na výkonnosť nákupných centier sa vo viacerých krajských mestách dokončujú nové nákupné centrá. V septembri sa o približne 11-tisíc štvorcových metrov rozšíril projekt Eperia, ktorý súťaží o priazeň prešovských spotrebiteľov s nákupným centrom Novum Prešov, ktoré otvorilo svoje brány v októbri minulého roka, a v súčasnosti zaznamenáva otvorenosť prevádzok presahujúcu 90 %.

Na mapu bratislavského retailu pribudlo nové väčšie nákupné centrum po otvorení projektu Nivy, ktorý by mal mať vplyv aj na výkonnosť okolitých projektov a preskupiť existujúcich spotrebiteľov medzi nimi. Po otvorení nákupného centra Nivy 30. septembra zostáva aktuálne vo výstavbe ako posledný veľký bratislavský projekt Eurovea 2, ktorého otvorenie sa očakáva koncom budúceho roka.

Foto

Zdroj: Pixabay.com

V rámci Slovenska sa v prvej polovici budúceho roka očakáva aj otvorenie nákupného centra Promenada v Nitre s 26 000 štvorcovými metrami prenajímateľných plôch pre 120 obchodných jednotiek. Časť projektov v plánovacej fáze naráža na problém rastu cien stavebných materiálov, ktoré redukujú potenciálnu výnosnosť projektov.

Hlavné bratislavské centrá si udržujú stabilnú úroveň nájmov s individuálnym dojednaním podmienok, ktoré vyplývajú zo sťaženej situácie nájomníkov v čase pandémie. Medzi populárne opatrenia patria obratové nájomné, postupné zvyšovanie nájomného (z angl. „step rent“) alebo kontribúcie na stavebné dispozičné zmeny z dôvodu vyčerpaných finančných rezerv nájomníkov. Významnou zmenou je aj väčšia priepasť medzi prvotriednymi a ostatnými retailovými projektami.

Nájomníci už nemôžu čerpať dotácie vo forme úľavy na nájomnom, a pandemická pomoc pre podniky sa obmedzila taktiež. Nepriamym dôsledkom je, že mnohí zamestnanci migrujú do sektorov s väčšou pracovnou stabilitou, ako je napríklad priemysel. Priemysel sa však vysporiadava s vlastnými problémami, a to najmä s obmedzenou ponukou komponentov v dodávateľských reťazcoch. Rastúce ceny energií a iných vstupov spôsobujú rast cien  významnej časti spotrebného tovaru.

Aktuálna situácia v retaili však vytvára príležitosť pre nové koncepty obchodu, ktoré využívajú omnichannel predaj, a tak ťažia z rastúcej popularity online nákupov. Určitý optimizmus sa dá pozorovať aj u cestovných kancelárií, ktoré čerpajú z postupného sprístupňovania populárnych destinácií zahraničným turistom. Maloobchod v tomto roku podľa Štatistického úradu SR zažíval medziročný nárast tržieb každý mesiac od marca do posledného sledovaného augusta, no väčšina z príjmov bola použitá ako kompenzácia stratového obdobia počas lockdownu.

Zdroj: Cushman & Wakefield

Prieskum

Top ponuky