Najdôležitejšími miestnosťami vo firmách sa stávajú zasadacie miestnosti. Prílišnú formálnosť v nich ale nehľadajte, dnes je trendom originalita - niektoré vyzerajú ako autobusová zastávka, bar alebo horská chata. "Sú kráľovským priestorom, reprezentujú danú firmu a prebiehajú v nich kľúčové rokovania. Zasadacie miestnosti skôr IT spoločnosti alebo start-upy príliš neriešili, teraz ich stále viac vyžadujú. A často sú v tom originálne," priblížil Filip Veselý z konzultačnej a realitnej spoločnosti OFFICE HUNTERS.
Foto: OFFICE HUNTERS
Často pracujú v malom a úspešnom tíme, ktorého centrála sídli v zahraniční. Schôdzky a rokovania tak prebiehajú cez Skype. Potreba zasadacej miestnosti turbulentnejšie stúpla v IT segmente, ktorému sa v Českej republike veľmi darí. "Množstvo IT firiem začínalo skôr v garážach, pivniciach alebo v podkrovných miestnostiach. V posledných rokoch však potrebujú čo najatraktívnejšie priestory so zónami pre relaxáciu. Hojne expandujú do moderných administratívnych budov," dodal Veselý, podľa ktorého sa IT firmy veľa otvorili. "Ich komunikácia neprebieha len cez e-mail alebo Skype, často sa musí prezentovať svojmu klientovi. Preto teraz k ich základným požiadavkám patrí kvalitná konferenčná miestnosť."
Lenže akú stratégiu voliť vo chvíli, keď na ňu chýbajú financie? Predsa len - 30 až 50 štvorcov navyše je v rozpočte naozaj poznať. Riešením sú tak zdieľané zasadacie miestnosti. "V súčasnej dobe sú veľkým hitom, požaduje ich čím ďalej viac firiem a často sú v rozhodovaní tým najzásadnejším faktorom. Ponúkajú ich veľké kancelárske budovy, bežne za hodinovú sadzbu. Napríklad v pražskom business centre Rosmarin sú hneď dve zasadačky s rôznou kapacitou," konštatoval Veselý zo spoločnosti OFFICE HUNTERS, ktorá sa špecializuje na predaj a prenájom kancelárskych a obchodných priestorov.
Zdieľané zasadacej miestnosti môžu byť pre celý rad zamestnávateľov vhodným riešením pri dodržiavaní českého Zákonníka práce. Jeho novela sa v súčasnosti diskutuje v Poslaneckej snemovni. Podľa nej by firmy mali zabezpečiť zamestnancom, vykonávajúcim prácu mimo pracoviska, aby im nebol nepovolený kontakt s kolegami. "Zamestnávatelia musia umožniť svojim zamestnancom, ktorí pracujú z domova, stretávať sa s ostatnými kolegami na pracovisku, v prípade že o to požiadajú. Akým spôsobom túto povinnosť zamestnávateľ naplní, záleží na ňom," vysvetlila právnička Magda Kalivodová. Ako sa s tým vysporiadajú menšie firmy alebo start-upy? Jedným z riešení sú zdieľané zasadacej miestnosti. "Vďaka nim tak firmy nemusí zasahovať do rozvrhnutie svojich kancelárií," potvrdil Veselý.
"Je však možné, že táto novela prinesie zmenu rozloženia kancelárií. A to napríklad u takých, v ktorých nie sú doteraz zriadené žiadne priestory slúžiace pre stretávanie zamestnancov," doplnila Kalivodová. Pre niektoré spoločnosti môže byť novela Zákonníka práce komplikovaná. Najmä pre tých, ktoré spolupracujú s desiatkou ľudí v režime home office, a pri tom nedisponujú väčšom kancelárskym priestorom." Už sme požiadali susednú firmu v rovnakom poschodí, či by sme mohli použiť jej zasadaciu miestnosť," povedala Jana Lucovi z Creative Dreams.
Zdroj: OFFICE HUNTERS